Mother-child relations during dental care: Behavior analysis contributions

Authors

  • Olivia Justen BRANDENBURG Faculdade de Administração, Ciências Contábeis, Educação e Letras, Curso de Psicologia
  • Maria Luiza MARINHO-CASANOVA Universidade Estadual de Londrina, Curso de Psicologia, Departamento de Psicologia Geral e Análise do Comportamento

Keywords:

Functional analysis, Child, Pediatric dentistry, Mother-child relations

Abstract

This article intended to analyze the interaction between mother’s and children’s behaviors during dental care. The subjects were 5 dental patients (aged between 2 and 7 years) with their mothers. Dental sessions were videotaped, observers recorded child’s and dentist’s behavior. Quantitative analysis showed the higher rates of non-cooperation associated to the least interactive mother. Qualitative analysis, through functional analysis, indicated that the mothers might play a role as antecedents and as consequences for children’s behavior in dental care; also, they can exert the function of historical variable by training self-controlled and rule-following behavior. Analyzing the contingencies, it is possible to predict and control behavior. Parents can be instructed and trained to conduct themselves more properly for the benefit of their child’s health.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, K. D., Huftless, S., & Larzelere, R. (2003). Evaluation of two predictors of child disruptive behavior during restorative dental treatment. Journal of Dentistry for Children, 70(3), 221-225

Allen, K. D., Loiben, T., Allen S. J., & Stanley, R. T. (1992). Dentist implemented contingent escape for management of disruptive child behavior. Journal of Applied Behavior Analysis, 25(3), 629-636.

Allen, K. D., Stark, L. J., Rigney, B. A., Nash, D. A., & Stokes, T. F. (1988). Reinforced practice of children’s cooperative behavior during restorative dental treatment. Journal of Dentistry for Children, 55(4), 273-277.

Allen, K. D., & Stokes. T. F. (1987). Use of escape and reward in the management of young children during dental treatment. Journal of Applied Behavior Analysis, 20(4), 381-390.

Araújo, S. M., Silveira, E. G., Mello, L.D., Caregnato, M., & Dal’Asta, V. G. (2010). Ponto de vista dos pais em relação a sua presença durante o atendimento odontológico de seus filhos. Salusvita, 29(2), 17-27.

Brandenburg, O. J., & Haydu, V. B. (2009). Contribuições da análise do comportamento em odontopediatria. Psicologia Ciência e Profissão, 29(3), 462-475.

Cardoso, C. L., & Loureiro, S. R. (2008). Estresse e comportamento de colaboração em face do tratamento odontopediátrico. Psicologia em Estudo, 13(1), 133-141.

Catania, A. C. (1999). Aprendizagem: comportamento, linguagem e cognição. Porto Alegre: Artmed.

Chiesa, M. (1994). Radical behaviorism: The philosophy and the science. Boston: Authors Cooperative.

Fenlon, W. L., Dobbs, A. R., & Curzon, A. E. J. (1993). Parental presence during treatment of the child patient: A study with British parents. British Dental Journal, 174(1), 23-28.

Fioravante, D. P., & Marinho-Casanova, M. L. (2009). Comportamento de crianças e de dentistas em atendimentos odontológicos profiláticos e de emergência. Interação em Psicologia, 13(1), 147-154.

Fioravante, D. P., Soares, M. R. Z, Silveira, J. M., & Zakir, N. S. (2007). Análise funcional da interação profissional-paciente em odontopediatria. Estudos de Psicologia (Campinas), 24(2), 267-277. doi: 10.1590/S0103-166X2007000200013.

Gross, A. M., Stern, R. M., Levin, R. B., Dale, J., & Wojnilower, D. A. (1983). The effect of mother-child separation on the behavior of children experiencing A diagnostic medical procedure. Journal of Consulting and Clinical Psychology 51(5), 783-785.

Johnson, R., & Baldwin. D. C. (1969). Maternal anxiety and child behavior. Journal of Dentistry for Children, 36(2), 87-92.

Koenigsberg, S. R., & Johnson, R. (1972). Child behavior during sequential dental visits. Journal of American Dental Association, 85(1), 128-132.

Kotsanos, N., Arhakis, A., & Coolidge T. (2005). Parental presence versus absence in the dental operatory: A technique to manage the uncooperative child dental patient. European Journal of Paediatric Dentistry, 6(3), 144-148.

Marzo, G., Campanella, V., Albani, F., & Gallusi, G. (2003). Psychological aspects in paediatric dentistry: Parental presence. European Journal of Paediatric Dentistry, 4(4), 177-180 [Abstract]. Retrieved November 20, 2006, from<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/>.

Moraes, A. B. A., & Pessotti, I. (1985). Psicologia aplicada à odontologia. São Paulo: Sarvier.

Moraes, A. B. A., Sanchez, K. A. S., Possobon, R. F., & Costa Júnior, A. L. (2004). Psicologia e Odontopediatria: a contribuição da análise funcional do comportamento. Psicologia Reflexão e Crítica, 17(1), 75-82.

Nico, Y. C. (2001). A contribuição de B.F. Skinner para o ensino do autocontrole como objetivo da educação (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Estudos Pós-graduados em Psicologia Experimental, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

O’Callaghan, P. M., Allen, K. D., & Powell, S. (2006). The efficacy of noncontingent escape for decreasing children’s disruptive behavior during restorative dental treatment. Journal of Applied Behavior Analysis, 39(2), 161-171.

Possobon, R. F., Moraes, A. B. A., Costa Júnior, A. L., & Ambrosano, G. M. B. (2003). O comportamento de crianças durante atendimento odontológico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19(1), 59-64.

Reis, A. A., Teixeira, E. R., & Paracampo, C. C. P. (2005). Auto-regras como variáveis facilitadoras na emissão de comportamentos autocontrolados: o exemplo do comportamento alimentar. Interação em Psicologia, 9(1), 57-64.

Robey, L. M. (2006). Stress in the dental chair: An investigation of the roles of parental stress and child preparation (Monograph unpublished). St. Mary’s College of Maryland, MA. Retrieved April 24, 2007, from <http://www.smcm. edu/psyc/_assets/documents/SMP/Showcase/0506-LRobey.pdf>.

Rolim, G. S., Moraes, A. B. A., César, J., & Costa Júnior, A. L. (2004). Análise do comportamento do odontólogo no contexto de atendimento infantil. Estudos de Psicologia (Natal), 9(3), 533-541.

Shiota, C. (2004). Estilos parentais e comportamentos de adesão em crianças com câncer (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Skinner, B. F. (1993). Ciência e comportamento humano. São Paulo: Martins Fontes. (Originalmente publicado em 1953).

Tomita, L. M., Costa Junior, A. L., & Moraes, A. B. A. (2007). Ansiedade materna manifestada durante o tratamento odontológico de seus filhos. Psico-USF, 12(2), 249-256.

Venham, L. L., Murray, P., & Gaulin-Kremer, E. (1979). Childrearing variables affecting the preschool child’s response to dental stress. Journal of Dental Research, 58(11), 2042-2045.

Wright, G. Z., Alpern, G. D., & Leake, J. L. (1973). The modifiability of maternal anxiety as it relates to children’s cooperative dental behavior. ASDC Journal of Dentistry for Children, 40(4), 265-271.

Xia, B., & Zhang, S. (2012). Effect of pretreatment education of the guardians of children’s behavior during dental treatment. Beijing Da Xue Xue Bao; 44(1), 125-9 [Abstract]. Retrieved April 15, 2012, from <http://www.ncbi.nlm. nih.gov/pubmed/22353915>.

Published

2013-12-31

How to Cite

BRANDENBURG, O. J., & MARINHO-CASANOVA, M. L. (2013). Mother-child relations during dental care: Behavior analysis contributions. Psychological Studies, 30(4). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8708

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL TREATMENT AND PREVENTION