Protective factors associated with emotional and behavioral problems in school children

Authors

  • Maria Cristina Triguero Veloz TEIXEIRA Universidade Presbiteriana Mackenzie, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento.
  • Mayra Fernanda Ferreira SERACENI Universidade Presbiteriana Mackenzie, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento
  • Raquel SURIANO Universidade Presbiteriana Mackenzie, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Curso de Psicologia
  • Nathália Zoli SANT’ANA Universidade Presbiteriana Mackenzie, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento.
  • Luiz Renato Rodrigues CARREIRO Universidade Presbiteriana Mackenzie, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento.
  • Cristiane Silvestre de PAULA Universidade Presbiteriana Mackenzie, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento.

Keywords:

Emotional adjustment, Child behavior, Risk factors, Behavior therapy

Abstract

The objective of the study was to verify associations between protective and risk factors with emotional/behavioral problems in schoolchildren. The sample was comprised of 181 students from the 2nd to 5th grades (aged 6-12) and their caregivers. The instruments used were the Child Behavior Checklist for ages 6-18, a socioeconomic questionnaire, besides the average final grades on Mathematics and Portuguese provided by the school. We assessed emotional/ behavioral problems and social competence from the Child Behavior Checklist for ages 6-18, academic performance, and family socioeconomic status. We conducted a multivariate logistic regression analysis to generate a model seeking associations between the outcome (emotional and behavioral problems) and age, gender, family socioeconomic status, academic performance and socialization indicators. Results indicated better academic performance and positive socialization indicators associated with a lower probability of emotional and behavioral problems in this sample.

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Published

2014-12-31

How to Cite

TEIXEIRA, M. C. T. V., SERACENI, M. F. F., SURIANO, R., SANT’ANA, N. Z., CARREIRO, L. R. R., & PAULA, C. S. de. (2014). Protective factors associated with emotional and behavioral problems in school children. Psychological Studies, 31(4). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8478