Learning from failure

A case study on the use of creative problem solving with the educational project

Authors

  • Fernando Cardoso de SOUSA Universidade do Algarve, Faculdade de Economia, Centro de Investigação do Espaço e das Organizações
  • José Manuel Brito Pires BICA Instituto Superior Afonso III, Departamento de Ciências de Educação, Curso de Ciências do Desporte.
  • Ileana Pardal MONTEIRO Universidade do Algarve, Faculdade de Economia, Centro de Investigação do Espaço e das Organizações

Keywords:

Organizational innovation, Schools, Problem solving

Abstract

The Educational Project in Portugal, as a fundamental instrument for school autonomy, must concentrate the main expectations of the school community, involving rigor in the research methodology used for its elaboration and in the implementation of the changes required. This article reports how these aspects were achieved in a high school, using the Creative Problem Solving method and involving the whole school community, over more than one year. According to the established planning, the preparation of the Educational Project followed the steps of a research project, resulting in a strategic and operational document, which was subsequently subjected to various implementation attempts. However, the success was only relative. The discussion of the conditions necessary for the final document to be the basis for the implementation of policies and actions, by simplifying the whole scheme of school functioning, from the perspective of the effective management of organizations, is initiated here and suggested for future investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basadur, M. (1987). Needed research in creativity for business and industrial applications. In S. G. Isaksen (Ed.), Frontiers of creativity research: Beyond the basics. Buffalo, NY: Bearly Limited

Basadur, M. (1994). Simplex: A flight to creativity. Buffalo, N.Y.: The Creative Education Foundation

Bica, J. (2007). Rankings y calidad educativa en los centros de enseñanza secundaria de el Algarve (Portugal) (Tese de doutorado não-publicada). Programa de Doutorado em Ciências da Educação, Universidade de Sevilha.

Bica, J., & Sousa, F. (2011). Rankings e qualidade percebida nas escolas secundárias do Algarve. Revista Portuguesa de Pedagogia, 45(1), 93-109

Correia, A. (2007). Contributos do Projeto Educativo para o trabalho colaborativo e reflexivo entre os professores: um estudo de caso (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Doutorado em Ciências da Educação, Universidade Aberta, Lisboa

Costa, M. (2008). Política de escola e representações sore o insucesso escolar: um estudo de caso comparativo (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Doutorado em Ciências do Comportamento, Instituto Universitário de Lisboa

Portugal. Ministério da Educação. (2008, 11 de abril). Decreto-Lei nº 75, de 22 de abril de 2008. Aprova o regime de autonomia, administração e gestão dos estabelecimentos públicos da educação pré-escolar e dos ensinos básico e secundário. Diário da República, 1ª Série, nº 79

Portugal. Ministério da Educação. (2010, 14 de junho). Decreto regulamentar nº 2, de 23 de junho de 2010. Estatuto da Carreira dos Educadores de Infância e dos Professores dos Ensinos Básico e Secundário. Diário da República, 1ª série, nº 120

Kelly, G. (1991). A theory of personality, the psychology of personal constructs. New York: W. W. Norton

Lebart, L., & Salem, A. (1994). Statistique textuelle. Paris: Dunod.

Osborn, A. F. (1953). Applied imagination: Principles and procedures of creative problem-solving. New York: Scribner’s Sons.

Osborn, A. F. (1963). Applied imagination: Principles and procedures of creative problem solving (3rd rev. ed.). New York: Scribners

Sousa, F., & Monteiro, I. (2010). Liderança de equipas na resolução de problemas complexos: um guia para a inovação organizacional. Lisboa: Sílabo.

Sousa, F., Pellissier, R., & Monteiro, I. (2012). Creativity, innovation and collaborative organizations. The International Journal of Organizational Innovation, 5(1), 1-39

Strauss, D. (2002). How to make collaboration work. San Francisco: Berrett-Koehler

Published

2014-03-31

How to Cite

SOUSA, . F. C. de, BICA, . J. M. B. P., & MONTEIRO, . I. P. (2014). Learning from failure: A case study on the use of creative problem solving with the educational project. Psychological Studies, 31(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8379

Issue

Section

PSYCHOLOGY OF TEACHING AND LEARNING