Portuguese language teachers’ perception of creativity in students’ written productions
Keywords:
Creativity, Faculty, Elementary school, Creative writing, Written productionAbstract
This study investigated Portuguese language teachers’ perceptions of factors associated with creativity in students’ written production. Twelve elementary school Portuguese language teachers (six from public schools and six from private schools) were interviewed. The results revealed that written production has not been widely used in school, especially due to teachers’ lack of time owing to the high number of students and number of hours of work. A considerable number of teachers considered their students’ written production as not very creative although most of them considered themselves as highly creative professionals who make frequent use of several strategies to facilitate creative written production in the classroom. They indicated elements related to the students, teachers, and school as limiting factors to the expression of creativity in written production. The results show impacts on Portuguese language teachers’ education and training in terms of creativity in written productions in the classroom.
Downloads
References
Alencar, E. M. L. S. (2007). O papel da escola na estimulação do talento criativo. In D. S. Fleith & E. M. L. S. Alencar (Eds.), Desenvolvimento de talentos e altas habilidades (pp.151-162). Porto Alegre: ArtMed.
Alencar, E. M. L. S. (2009). Como desenvolver o potencial criador (11ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2008). Barreiras à promoção da criatividade no ensino fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(1), 59-66.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2009). Criatividade: múltiplas perspectivas. Brasília: Editora UnB.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2010). Criatividade na educação superior: fatores inibidores. Avaliação, 15(2), 201-206.
Amaral, A. L. N., & Martínez, A. M. (2009). Aprendizagem criativa no ensino superior: a significação da dimensão subjetiva. In A. M. Martínez & M. C. V. R. Tacca (Eds.), A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior (pp.149-192). Campinas: Alínea
Azevedo, C. S. (2007). Escrita criativa em sala de aula do EJA: efeitos sobre a produção textual de alunos (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal de Pelotas.
Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bauer, M. W. (2008). Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som (pp.189-217). Petrópolis: Vozes.
Beghetto, R. A. (2010). Creativity in the classroom. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge handbook of creativity (pp.447-466). New York: Cambridge University Press.
Bragotto, D. (1994). Programa experimental para o desenvolvimento da poética em adolescentes (Dissertação de mestrado não-publicada). Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Brasil. Ministério da Educação. (2004). Ensino fundamental de 9 anos: orientações gerais. Brasília: MEC.
Brasil. Ministério da Educação. (2007). Séries/anos finais do ensino fundamental. Brasília: MEC.
Britto, L. P. L. (2006). Em terra de surdos-mudos (um estudo sobre as condições de produção de textos escolares). In J. W. Geraldi & J. Wanderley (Eds.), O texto na sala de aula ( 4a ed., pp.117-127). São Paulo: Ática.
Carvalho, O., & Alencar, E. M. L. S. (2004). Elementos favorecedores e inibidores da criatividade na prática docente, segundo professores de Geografia. Psico, 35(2), 213-221.
Cheung, R. H. P., & Leung, C. H. (2013). Preschool teachers’ beliefs of creative pedagogy: Important for fostering creativity. Creativity Research Journal, 25(4), 397-407. http://dx.doi.org/10.1080/10400419.20 13.843334
Costa, L. M. (2006). Escrever com criatividade (4a ed.). São Paulo: Contexto.
Cropley, A. J. (2005). Creativity in education and learning. London: Routledge.
Fleith, D. S. (2007). A promoção da criatividade no contexto escolar. In A. M. R. Virgolim (Ed.), Talento criativo: expressão em múltiplos contextos (pp.144-157). Brasília: Editora UnB.
Fleith, D. S. (2011). Desenvolvimento da criatividade na educação fundamental: teoria, pesquisa e prática. In S. M. Wechsler & V. L. T. Souza (Eds.), Criatividade e aprendizagem: caminhos e descobertas em perspectiva internacional (pp.33-51). São Paulo: Loyola.
Fleith, D. S., & Alencar, E. M. L. S. (2006). Percepção de alunos do ensino fundamental quanto ao clima de sala de aula para criatividade. Psicologia em Estudo, 11(3), 513-521.
Fleith, D. S., & Alencar, E. M. L. S. (2010). A inter-relação entre criatividade e motivação. In E. Boruchovitch, A. Bzuneck, & S. E. R. Guimarães (Eds.), Motivação para aprender (pp.209-230). Petrópolis: Vozes
Franchi, C. (2008). Criatividade e gramática. In S. Possenti (Ed.), Mas o que é mesmo “gramática”? (pp.34-99). São Paulo: Parábola Editorial.
Hartley, K. A., & Plucker, J. A. (2014). Teacher use of creativity-enhancing activities in Chinese and American elementary classroom. Creativity Research Journal, 26(4), 389-399. http://dx.doi.org/10.1080/10400419. 2014.961772
Kaufman, J. C., Beghetto, R. A., & Pourjalali, S. (2011). Criatividade na sala de aula: uma perspectiva internacional. In S. M. Wechsler & V. L. T. Souza (Eds.), Criatividade e aprendizagem (pp.53-72). São Paulo: Loyola.
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (2010). Preface. In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge handbook of creativity (pp.xiii-xv). New York: Cambridge University Press.
Lima, V. B. F., & Alencar, E. M. L. S. (2014). Criatividade em programas de pós-graduação em educação: práticas pedagógicas e fatores inibidores. Psico-USF, 19(1), 61-72.
Mariani, M. F. M., & Alencar, E. M. L. S. (2005). Criatividade no trabalho docente segundo professores de história: limites e possibilidades. Psicologia Escolar e Educacional, 9(1), 27-35.
Martínez, A. M. (2003). Criatividade, personalidade e educação. São Paulo: Papirus.
Mostyn, B. (1985). The content analysis of qualitative research data: A dynamics approach. In M. Brenner, J. Brown, & D. Canter (Eds.), The research interview: Uses and approaches (pp.115-145). London: Academic Press.
Nakano, T. C., & Wechsler, S. M. (2007). Identificação e avaliação do talento criativo. In D. S. Fleith & E. M. L. S. Alencar (Eds.), Desenvolvimento de talentos e altas habilidades (pp.87-98). Porto Alegre: ArtMed.
Oliveira, E. B. P., & Alencar, E. M. L. S. (2012). Importância da criatividade na escola e no trabalho docente segundo coordenadores pedagógicos. Estudos de Psicologia (Campinas), 29(4), 541-552. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000400009
Oliveira, Z. M. F., & Alencar, E. M. L. S. (2007). Criatividade na formação e atuação do professor do curso de Letras. Psicologia Escolar e Educacional, 11(2), 223-237.
Rubenstein, L. D., McCoach, D. B., & Siegle, D. (2013). Teaching for creativity scales: An instrument to examine teachers’ perceptions of factors that allow for the teaching of creativity. Creativity Research Journal, 25(3), 324-334. http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.813807
Sawyer, R. K. (2012). Explaining creativity (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
Silveira Neto, J. C., & Andrade, M. C. N. (2009). Processos de reescrita e de criatividade na produção de texto em sala de aula. Trabalho apresentado no III Fórum Identidade e Auteridades. Educação, diversidade e questões de gênero. Universidade Federal de Sergipe.
Smith-Bingham, R. (2007). Public policy, innovation and the need for creativity. In N. Jackson, M. Oliver, M. Shaw, & J. Wisdom (Eds.), Developing creativity in higher education (pp.10-18). London: Routledge.
Souza, M. E. M. G., & Alencar, E. M. L. S. (2006). O curso de Pedagogia e condições para o desenvolvimento da criatividade. Psicologia Escolar e Educacional, 10(1), 21-30.
Treffinger, D. J., Schoonover, P. F., & Selby, E. C. (2013). Educating for creativity & innovation. Waco, TX: Prufrock Press.
Wechsler, S. M. (2002). Criatividade: descobrindo e encorajando. Campinas: Livro Pleno.
Wechsler, S. M., & Souza, V. L. T. (2011). Apresentação. In S. M. Wechsler & V. L. T. Souza (Eds.), Criatividade e aprendizagem (pp.7-9). São Paulo: Loyola.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gláucia Madureira Lage e MORAES, Eunice Maria Lima Soriano de ALENCAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.