Identificação de estratégias cognitivas: um estudo comparativo.

Authors

  • Carmen Flores PUCC

Keywords:

cognitive strategies, assessment, cognitive psychology

Abstract

The study purposed to find and compare the usage of cognitive strategies of psychometricaly differentiated goups. Twenty-one children participated in the study, divided in 3 groups: GI (IQ 101-116), G2 (IQ 85-100) and G3 (IQ 69-84). In an informal evaluation, subjects were asked to solve the administrative problems of one imaginary city created by the author. The intergroups analysis has shown that the goup G1 and G2 differentiated in the usage of one cognitive strategy, the group G2 and G3 differentiated in four strategies and the group G1 and G3 differentiated in fifteen cognitive strategies. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L. S. (Ed.) (1991). Cognição e Aprendizagem Escolar. Porto: APPORT. Versão provisória.

Alonso, M.A.V. (1984). Entrenamiento y Generalización de Estratégias Cognitivas en Deficientes Mentales. Revista de Psicologia General y Aplicada, 39(3): 413-423.

Anastasi, A. (1986). Evolving concepts of test validation. Annual Review of Psychology, 37: 1-15.

Baird, L.L. (1983). Review of Problem-Solving Skills. Research Report. Educational Testing Service, Princeton, New Jersey.

Butcher, H.J. (1968). A inteligência Humana. Tradução de Moreira, L.A. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1972.

Carraher, T.N. (1989). Sociedade e Inteligência. São Paulo: Ed. Cortez.

Cruz. M.N. (19&;). Desenvolvimento das capacidades metacognitivas e resolução de problemas. Gaz. Fis, 11(2): 51-55.

Eysenck. H.J. (Ed.) (1988). "The Concept of "Intelligence": Useful or Useless? Intelligence, 12(1): 1-16.

Ferretti, R.P. e Butterfield, E.C. (1989) Intelligence as a Correlate of Children's Problem Solving. American Journal on Mental Retardation, 93(4): 424-433.

Fisher, R.A e Yates, F. (1971). Tabelas estatísticas para pesquisa em Biologia. Medicina e Agricultura. São Paulo: Ed. USP e Ed. Polígono.

Flynn, J.R. (1987). Massive IQ Gains in 14 Nations: What IQ Tests Really Measure. Psychological Bullein, 101(2): 171-191.

Flores-Mendoza, c.E. (199Ia). O Conceito de Inteligência na Opinião de Leigos. Programas e Resumos do J" Encontro de Pesquisadores da Puccamp. Campinas, SP.

Flores-Mendoza, C.E. ( 1991b). Comportamentos Característicos da Pessoa Inteligente na Opinião de Leigos. Programas e Resumos de 3º Encontro de Pesquisadores da PUCCAMP, Campinas. SP.

Howe, M.J.A (1988). Intelligence as an explanation. British Journal of Psychology, 79 (3): 349-360.

Jones. LV. e Appelbaum, M.I. (1989). Psyehometric Methods. Annual Review of Psychology, 40: 23-43.

Macedo, L. de ( 1991). Torre de Hanói e Construção do Conhecimento. Psicologia, 2 (1/2): 125-129.

Miller-Jones, D. (1989). Culture and Testing. American Psychologist, 44(2): 360-366.

Naglieri, J.A ( 1989). A Cognitive Processing Theory for the Measurement of Intelligence. Educational Psychologist, 24(2): 185-206.

Newell, A. e Simon, II.A (1972). Human Problem Solving. Englewood Cliffs, N.J.,: Prentice-Hall.

Pasquali, L. (1992). Avaliação Psicológica: Questões e Controvérsias. Anais do I Congresso Nacional de Psicologia Escolar. Campinas, SP.

Petersen, RG. ( 1985). Desing and Analysis Experiment, New York: Marcel Dekk.

Pires, Y.M.C. (1988). O desenvolvimento de estruturas operatórias concretas e aprendizagem inicial da leitura/escrita em crianças de baixa renda. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 40(2): 63-72.

Pitt, R.B.( 1983).Devclopmcnt of a General Problem-Solving Schema in Adolescence and Early Adulthood. Journul of Experimental Psychology: General. 112(4): 547-584.

Roth, Th. (1988). Success insolving complex problems and linguistic characteristies of loud thinking. The German Journal of Psychology, 12(3): 243-244.

Schliemann, AD. e Simões, P.M.U. (1989a).O que estamos avaliando com os lestes de inteligência? Anais do I Simpósio Latino-americano do desenvolvimento. Recife, PE.

Schliemann, AD. e Simõcs, P.M.U. (1989b). Testes de Inteligência e Diferenças entre Classes Sociais: Um Problema de Capacidade ou de Interpretação? Programus e Resumos da 41ª Reunião anual da SBPC, Fortaleza, CE.

Siegel. S. ( 1975). Estatística não paramétrica pura as Ciências do Comportamento, São Paulo, McGraw Hill do Brasil.

Spearman, C. (1923) The Nature of "lntelligence" and the Principles of Cognition. London: Macmillan.

Spinillo, A.; Roazzi, A. e Almeida, L.S. (1991). Definição e Avaliação da Inteligência: Limites e Perspectivas. In: Almeida. L.S., Ed. Cognição e Aprendizagem Escolar. Porto, APPORT. P. 11-38, Versão provisória.

Stein, I., M. (1990). A Natureza Cognitiva dos Processos de Resolução de Problemas Matemáticos: Comparação entre Crianças com Dificuldades Cognitivas de Aprendizagem e Crianças com Aprendizagem Normal. Psico, 20(2): 105-123.

Sternberg. R.J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of intelligence. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Sternberg. R., J. e Wagner, R. K. (1986) Pratical Inteligence: Nature and Origens of Competence in the Everyday World. New York: Cambridge University Press.

Swanson. H. L. (1984). Process Assessment of Intelligence in Learning Disabled and Mentally Retarded Children: A Multidirectional Model. Educational Psychologist, 19(3): 149-170.

___________. (1988). Learning Disabled Childrens Problem Solving: Identifying Mental Processes Underlying Intelligent Performance. Intelligence, 12(3): 261-278.

Swanson. H. L.; Cochran, K. F. e Ewers, C.A (1990) Can Learning Disabilities Be Determined fron Working Memory Performance? Journal of Learning Disabilities, 23(1): 59-68.

Teixeira, L. R. M (1990) Comparação do desempenho de escolares de 2º grau em três provas operatórias: permutação, quantificação de probabilidades e Torre de Hanói. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 6(1): 3-22.

Published

1994-12-31

How to Cite

Flores, C. . (1994). Identificação de estratégias cognitivas: um estudo comparativo. Psychological Studies, 11(3), 11–26. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8175