New trends on brazilian school psychology

Authors

  • Solange Wechsler PUCCAMP
  • Raquel Souza Lobo Guzzo PUCCAMP

Keywords:

Brazil, school psychology, strategies, background on school psychology, school psychology, trainning

Abstract

The purpose of this study was to define a profile for Brazilian school psychologists. The sample consisted of participants of the 1st National Conference on School Psychology, which occured in Valinhos (São Paulo) in November/1991.One hundred thirty-ninepersons, (130 women, 9 men) answered a questionaíre comprising the professional experiences, as well as evaluation son the importance of practical as well as theoretical contents related to the development of school psychology. Results indicating the existence of a new path in Brazilian school psychology, emphasizing grupal strategies instead of individuais ones, prevention models more than intervention practices. New disciplines as well as the in-depth study of existing ones for the psychology undergraduate curriculum were proposed, based on the experiences of those professional who have been practicing for several years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTOS, A. V. B. (1988) - Área de atuação em questões: o nosso modelo profissional. Em Conselho Federal de Psicologia Quem é o psicólogo brasileiro? Cap.10, S. Paulo. Edição.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (1988) - Quem é o psicólogo brasileiro. S. Paulo. Edição.

ELLIOT, S. e WITT, J. (1986) -The delivery of psychological services in schools. New York. Lawrence Erlbaum Associates.

GUZZO, R. S. L (1987) - Quem é o psicólogo escolar? Sua atuação prática. Resumos da XVII Reunião Anual da Sociedade de Psicologia. Ribeirão Preto -São Paulo.

REYNOLDS, C. e GUTKINS, T. B. (1982) - The handbook of school psychology. New York. John Wiley & Sons.

SANT'ANNA, H. H. N. (1984) - A psicologia escolar em São Paulo: uma contribuição à sua avaliação e perspectivas Tese de Doutorado - Universidade de São Paulo.

WECHSLER, S. (1989a) - Panorama nacional de formação e atuação do psicólogo escolar. Psicologia: ciência e profissão 3, 26-31.

WECHSLER, S. (1989b) - Usos e abusos da avaliação psicológica nas escolas. Estudos de Psicologia. 2, 75-88.

WECHSLER, S. e BENSUSAN, E. (1987)

- Atuação do psicólogo na área escolar do Distrito Federal. Resumos da XVII Reunião Anual da Sociedade de Psicologia. Ribeirão Preto. S. Paulo.

WITTER, G.P. (1987)- Quem é o psicólogo escolar? Sua atuação prática. Resumos da XVII Reunião Anual da Sociedade de Psicologia. Rlbeirão Preto, S. Paulo.

Published

1993-08-30

How to Cite

Wechsler , S. ., & Souza Lobo Guzzo, R. . (1993). New trends on brazilian school psychology. Psychological Studies, 10(3), 21–40. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8145