Relationship between spelling levels, phonological awareness, and letter knowledge
Keywords:
Literacy, Phonological awareness, Writing skills, Written languageAbstract
This study aimed to investigate the relationship between spelling levels, phonological awareness, and letter knowledge. Sixty first grade children, mean age 6.09 years, participated in the study. They underwent letter-knowledge, phonological awareness, and spelling tests at the beginning and end of the school year. The Raven’s Progressive Matrices test was applied only at the beginning of the school year. Results showed significant correlations between phonological awareness, letter knowledge, and spelling level. Most children progressed remarkably throughout the year. However, those who had better phonological awareness skills and letter-name knowledge at the beginning of the school year significantly improved their spelling skills at the end of the year. Therefore, phonological awareness instruction combined with letter-knowledge should be provided in pre-school to ensure the development of good spelling skills in the subsequent school years.
Downloads
References
Abbott, R. D., Berninger, V. W., & Fayol, M. (2010). Longitudinal relationships of levels of language in writing and between writing and reading in grades 1 to 7. Journal of Educational Psychology, 102(2), 281-298.
Alvarez, A. M. M. A., Carvalho, I. A. M., & Caetano, A. L. (1998). Perfil de habilidades fonológicas. São Paulo: Via Lettera.
Brites, S. M. R. (2009). Teste das Matrizes Progressivas Coloridas de Raven: estudos psicométricos e normativos com crianças dos 4 aos 6 anos (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de Coimbra, Portugal.
Capellini, S. A., & Lanza, S. C. (2010). Desempenho de escolares em consciência fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, 22(3), 239-244.
Capovilla, A. G. S., Capovilla, F. C., & Suiter, I. (2004). Processamento cognitivo em crianças com e sem dificuldade de leitura. Psicologia em Estudo, 9(3), 449-458.
Cardoso, A. M. S., Silva, M. M., & Pereira, M. M. B. (2013). Consciência fonológica e a memória de trabalho de crianças com e sem dificuldades na alfabetização. CoDAS, 25(2), 110-114.
Cardoso-Martins, C., & Batista, A. C. E. (2005). O conhecimento do nome das letras e o desenvolvimento da escrita: evidência de crianças falantes do Português. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(3), 330-336.
Cardoso-Martins, C., & Corrêa, M. F. (2008). O desenvolvimento da escrita nos anos pré-escolares: questões acerca do estágio silábico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(3), 279-286.
Cardoso-Martins, C., Mesquita, T. C. L., & Ehri, L. (2011). Letter names and phonological awareness help children to learn letter sound relations. Journal of Experimental Child Psychology, 109(1), 25-38.
Cárnio, M. S., Pereira, M. B., Alves, D. C., & Andrade, R. V. (2011). Letramento escolar de estudantes de 1ª e 2ª séries do ensino fundamental de escola pública. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 16(1), 1-8.
Corrêa, M. F., & Cardoso-Martins, C. (2012). O papel da consciência fonológica e da nomeação seriada rápida na alfabetização de adultos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(4), 802-808.
Corrêa, M. F., Cardoso-Martins, C., & Rodrigues, L. A. (2010). O conhecimento do nome das letras e a sua relação com o desenvolvimento da escrita: evidência de adultos iletrados. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(1), 161-165.
Coutinho, S., Vale, A. P., & Bertelli, R. (2003). Efeitos de transferência de um programa de desenvolvimento de consciência fonêmica no jardim de infância. In F. L. Viana, M. Martins, & E. Coquet. (Orgs.), Leitura, literatura infantil e ilustração: investigação e prática docente (pp.57-64). São Paulo: Almedina
Georgiou, G. K., Torppa, M., Manolitsis, G., Lyytinen, H., & Parrila, R. (2012). Longitudinal predictors of Reading and spelling a cross languages varying in orthographic consistency. Reading and Writing, 25(2), 321-346.
Juel, C., Griffith, P., & Gough, P. (1986). Acquisition of literacy: A longitudinal study of children in first and second grade. Journal of Educational Psychology, 78(4), 243-255.
Justino, M. I. S. V., & Barrera, S. D. (2012). Efeitos de uma intervenção na abordagem fônica em alunos com dificuldades de alfabetização. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 28(4), 399-407.
Kim, Y. S., Petscher, Y., Foorman, B. R., & Zhou, C. (2010). The contributions of phonological awareness and letter-name knowledge to letter-sound acquisition: A cross-classified multilevel model approach. Journal of Educational Psychology, 102(2), 313-326.
Levin, I., Patel, S., Margalit, T., & Barad, N. (2002). Letter names: Effect on letter saying, spelling and word recognition in Hebrew. Applied Psycholinguistics, 23(2), 269-300.
Mann, V. (1993). Phoneme awareness and future Reading ability. Journal of Learning Disabilities, 4, 259-269.
Marchetti, P. T., Mezzomo, C. L., & Cielo, C. A. (2010). Habilidades em consciência silábica e fonêmica de crianças com fala desviante com e sem intervenção fonoaudiológica. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 15(1), 80-87.
Martins, B. D. (2010). Preditores da aprendizagem da leitura e da escrita: comparação entre dois testes de consciência fonológica utilizados em fase pré-escolar (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de Trás-Os-Montes e Alto Douro, Portugal.
Moraes, M. P., & Capellini, S. A. (2010). Conhecimento de letras, sílabas e palavras por escolares de 1º e 2º anos do ensino fundamental. Revista Psicopedagogia, 27(84), 325-333.
Mota, M. M. E. P., & Castro, N. R. (2007). Alfabetização e consciência metalinguística: um estudo com adultos não alfabetizados. Estudos de Psicologia (Campinas), 24(2), 169-179. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2007000200004
Muter, V., Hulme, C., Snowling, M. J., & Stevenson, J. (2004). Phonemes, rimes and language skills as foundations of reading development: Evidence from a longitudinal study. Developmental Psychology, 40(5), 665-681.
Nunes, C., Frota, S., & Mousinho, R. (2009). Consciência fonológica e o processo de aprendizagem de leitura e escrita: implicações teóricas para o embasamento da prática fonoaudiológica. Revista CEFAC, 11(2), 207-212.
Pestun, M. S. V., Omote, L. C. F., Barreto, D. C. M., & Matsuo, T. (2010). Estimulação da consciência fonológica na educação infantil: prevenção de dificuldades na escrita. Psicologia Escolar e Educacional, 14(1), 95-104.
Pollo, T. C., Kessler, B., & Treiman, R. (2005). Vowels, syllables, and letter names: Differences between Young children’s spellings in English and Portuguese. Journal of Experimental Child Psychology, 92(2), 161-181.
Raven, J. C., Raven, J., & Court, J. H. (1988). Matrizes progressivas coloridas de Raven. Manual. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Santos, M. T. M., & Befi-Lopes, D. M. (2012). Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 24(3), 269-275.
Tenório, S. M. P. C. P., & Ávila, C. R. B. (2012). Processamento fonológico e desempenho escolar nas séries iniciais do ensino fundamental. Revista CEFAC, 14(1),30-38.
Treiman, R., Kessler, B., & Pollo, T. C. (2006). Learning about the letter name subset of the vocabulary: Evidence from US and Brazilian preschoolers. Applied Psycholinguistics, 27(2), 211-227.
Verhagen, W. G. M., Aarnoutse, C. J., & Van Leeuwe, J. F. J. (2010). Spelling and word recognition in grades 1 and 2: Relations to phonological awareness and naming speed in Dutch children. Applied Psycholinguistics, 31(1), 59-80.
Vitor, R. M. (2006). Processamento fonológico e habilidades iniciais de leitura e escrita em pré-escolares: enfoque no desenvolvimento fonológico (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mirna Rossi BARBOSA, Lidiane Batista de Oliveira MEDEIROS, Ana Paula Simões do VALE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.