Verbal Criativity in writing of adolescents from different learning institu­tions: a quasi-experimental study

Authors

  • Carmen Elvira Flores Mendoza Prado PUCCAMP
  • Francisco de Assis Furtado de Oliveira CAPES

Keywords:

Verbal creativity, school performance, evaluation of creativity, dimension of creativity

Abstract

The object of this task was to verify the influence of distinct scholar contexts ln the performance of verbal creativity. Thirty pupil were subjects of the research, being ten from each kind of school: public, particular and military. lt was requested from the subjects two redactions, where one was free theme and the other of directed theme. Were evaluated the following aspects: flexibility, fluence, medium extension of the enunciation and general creativity. The results indicated superiority of the sub­jects that studied in military school. The subjects from the par­ticular and public schools do not presented differences in per­formance. Consíderatíons about the limítatíons of the aspects used ín the Verbal creatívíty evaluatíon were díscussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, E.M.L.S. Efeitos de um programa de criatividade em alunos de 4ª e 5ª séries. Arquivos Brasileiros de Psicologia Aplicada, 27: 3-15,1975.

ALENCAR, E.M.L.S. Relação entre o nível de criatividade do professor e de seus alunos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 61: 376- 380,1976.

ALENCAR, E.M.L.S. e RODRIGUES, C.J.S. Relação entre tempo de ensino, localidade da escola e características comportamentais consideradas desejáveis por professores de ensino de 1º Grau. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 30 (3): 75-93, 1978.

ALENCAR, E.M.L.S. Psicologia da Criatividade, Ed. Artes Médicas, Porto Alegre, 1986.

ALENCAR, E.M.L.S. Efeitos de um programa de treinamento de criatividade nas habilidades de pensamento criativo de professores de ensino de primeiro grau. Relatório Técnico. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1987.

ALENCAR, E.M.L.S. e FLEITH, D.S. Avaliação de um programa de treinamento de criatividade por professores do ensino de primeiro grau. Fórum Educacional, 11: 51-63, 1987.

GUILFORD, J.P. Intelligence, creativity and their educational implications. San Diego: R.R. Knapp Publishers, 1968.

HUSSEIN, C.L. Teste de eficiência da generalização do procedimento de treino de leitura crítica em alunos da 5~ série. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 38 (3): 120-127,1986.

KNELLER, G. Arte e Ciência da Criatividade. Trad. do original de 1985 por J. Reis, IBRASA, SãoPaulo, 1971.

KOPKE, F.H. Criatividade em redações e inteligibilidade de textos: um estudo quase-experimental com alunos da 5ª série usando a Técnica de Cloze. Tese de Mestrado apresentada à FFLCH da USP, 1981.

MIRA, M.H.N. Processos criativos no ensino-aprendizagem: uma contribuição da psicologia escolar. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 41 (4) :46-65, 1989.

MOYSÉS, S.M.A. Criatividade Verbal e Adjetivação em redações: um estudo experimental com a Técnica Cloze. Tese de Doutorado apresenta Referências Bibliográficas que foram omitidas no artigo: LiPP, M.E.N. O desenvolvimento emocional e stress infantil. Estudos de Psicologia, 7 (2), 167-206,1990.

BANDURA, A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 1977,84, 191-215.

CANNON, W.B. The wisdom of the body. NY.: Norton, 1939.

ERIKSON, E.H. Childhood and Society (2ª ed.) NY.: Norton, 1963.

FARBER, S. Genetic diversity and differting reaction to stress. In L. GOLDBERG &8. BREZNITZ, Handbook of Stress, Free Press, NY, 1984.

FRIEDMAN, M &ROSENMAN, R. Type A behavior and your heart. NY.: Alfred A. Knopf, 1974.

GIRDANO, D. & EVERL Y, G. Controlling stress and tension. Prentice Hall, Englewood Clíft, NY., 1979.

HAAN, N.. Copingand defending. NY.: Academic, 1977.

HOLMES, T.H. & RAHE, R.N. The social adjustment rating social scale. Journal of Psychosomatic Research, 1967, 1/,213-218.

JOH NSON, J.M. & SARA80N, I.C. Life stress, depression ar'td anx iety: internal.external control as a moderator variable. Journal of Psyeho somatic Researeh, 1978,22: 205.206.

KOBASA, 8.5. Stressful fife events, personality and health: an inquiry in' to hardiness. Journal of Pers. and Soe. Psych., 1979,37 (1), 1-11.

LAZARUS, R.S. Psychological stress and coping processo NY.: McGraw:. Hill,1966.

UPP, M.N. Stress e suas implicações. Estudos de Psicologia, 1984, vol. 1, 3,5.19. & ROMANO, A.S.F. O stress infantil. Estudos de Psicologia, 1987,4 (2),42-54.

LILJEFORS, I. Coronary heart disease in male twins. Acta Genetical Me dical and Gemellologial ( Rome L 1976,25: 275-280.

MOOS, R & fHLLlNGS, A. Conceptualizing and measuring coping resour. ces and processes. In: L

GOLDBERGER &S. BREZNITZ (Ed.), Handbook of Stress, Free Press., NY., 1984.

PHILUPS, L. (1988) Patient Compliance, Academic Press, NY, NY.

SELVE, H. Hístory and present status of the stress concept. In: L. GOLO. BERGER & S. BREZNfTZ (Ed.), Handbook of Stress, Free Press, NY., 1984.

SPIELBERG, C. Unclerstanding stress and anxiety. Harper & Row Publ., NY., 1979.

SKINNER, B.F. (19Sa} Tile Operant side of Behavior Therapy, Journal of Behavior Thetapy and Experimental Psychiatry, (1913).171 179.

WR IGHT, L The type A behaviour pattern and Coronary artery disease American Psych. 1988.43 1 J. 2 1.

Published

1991-07-30

How to Cite

Flores Mendoza Prado, C. E. ., & Furtado de Oliveira, F. de A. . (1991). Verbal Criativity in writing of adolescents from different learning institu­tions: a quasi-experimental study. Psychological Studies, 8(1), 108–128. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7981

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS