Epilepsy on childhood: neurologic, psychologic and educational aspects

Authors

  • Antonio Carlos Domene UNESP
  • Florindo Stela UNESP
  • Paulo Rennes Marçal Ribeiro UNESP

Keywords:

Epilepsy, childhood epilepsy, stigma and mysticism

Abstract

This paper attemps to discuss the interaction of neurologic, psychologic and educational aspects of Epilepsy on childhood. Elements about nature of the phenomenon, its characteristics on childhood and the existence of affective and emotional process are presented. The question about prejudices, taboos, stigma and mysticism is introduced; these factors damage the psychologic structure of the epileptic child. Besides, the importance of the observation at school environment is stressed, mainly the interaction with teacher and other children. Finally, the need of interdisciplinary conception of problem is emphasized for the purpose of integrating information from differents areas working with assessment and promotion of the child development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABERASTURY, A. Psicanálise da Criança, Porto Alegre, Artes Médicas, 1982.

AJURIAGUERRA, J. de Manual de Psiquiatria Infantil, Barcelona, Toray Masson, 1977.

BASTOS, E.S.B. "Interação verbal Professor-Aluno" in G.S. Morais, Pesquisa e Realidade no Ensino de Primeiro Grau, São Paulo, Cortez Editora, 1980.

BRANDÃO, Z., BAETA, A.M.S. e ROCHA, A.O.C. "O Estado de Arte da Pesquisa sobre Evasão e Repetência no Ensino de Primeiro Grau no Brasil (1971-1981) li. in Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos,64 (147) : 38-69, 1983.

BRITO, U.M.V. Expectativa do Professor: Implicações Psicológicas e Sociais. Dissertação de Mestrado, São Paulo, Universidade de São Paulo, 1980.

CARMO, H.M.S. O Problema dos Repetentes da Primeira Série Primária nos Grupos Escolares de São Paulo. Dissertação de Mestrado, São Paulo, Universidade de São Paulo, 1970.

CLAWSON, A. Bender Infantil. Manual de Diagnóstico Clínico, Porto Alegre, Artes Médicas, 1982.

COELHO, L.M.S. Epilepsia e Personalidade, São Paulo, Ática, 1978.

EPILEPSIA. Revisão da Classificação Clínica e Eletroencefalográfica das Convulsões Epilépticas. in Revista Epilepsia, (22): 489-501, 1981.

GATTI, B.A., PATTO, M.H., COSTA, M.L., KOPIT, M. e ALMEIDA, R.M. Na Reprovação na Primeira Série do Primeiro Grau: Um Estudo de Caso ". in Cadernos de Pesquisa da Fundação Carlos Chagas, (38): 3-13,1981.

GOLDENSOHN, E.S. "Epilepsia". in L.P. ROWLAND, Tratado de Neurologia, Trad. Hildegard Theiemann Buckup, Rio de Janeiro, Guanabara Koogan, 1986.

GOLDENSOHN, E.S. "The non-convulsive epilepsies: clinical manifestations, diagnostic considerations, and treatment". in Revista Epilepsia, 24 (Suplemento 1) . 81- 82, 1983.

GORA YEB, R. Psicopatologia Infantil, Vol. 1, São Paulo, E.P.U., 1985.

GRÜNSPUN, H. Distúrbios Psiquiátricos da Criança, Rio de Janeiro, Atheneu, 1987.

UNS, S.G. Epilepsia, Recife, Editora da Universidade Federal de Pernambuco, 1983.

MATTOS, A.L.V. Caracterização Diferencial de Repetentes em Relação a Algumas Variáveis Psicológicas, Dissertação de Mestrado, São Paulo, Universidade de São Paulo, 1982.

PUENTE, M. de La e MACIEL JR., J.A. "Procedimentos Multimodais no Uso do Teste de Bender", in Revista Estudos de Psicologia, 1 (2): 65-74, 1984.

PUENTE, M. de La e MACIEL JR., J.A. "Procedimentos Operacionais na Avaliação do Teste de Bender Infantil ", in Revista Estudos de Psicologia,1 (3 e 4): 76- 92, 1984.

SIMÃO, L.M. Relações Professor-Aluno: Estudo Descritivo Através de Relatos Verbais do Professor. Dissertação de Mestrado, São Paulo, Universidade de São Paulo, 1982.

SIMONASSI, L.E. e METTE L, T.P. de L. "Interação Verbal Professor Aluno em Uma Escola Maternal ", in Resumos da 32~ Reunião Anual ela S.B.P.C., 1980, p. 900.

TROSTLE, J.A. "Psychology and Social Adjustment to Epilepsy in Rochester, Minnesota", in Neurology, 39.633-637, 1989.

VAN KOLK, O.L. Interpretação Psicológica de Desenhos, São Paulo, Pioneira, 1981

Published

1991-07-31

How to Cite

Domene, A. C. ., Stela, F. ., & Rennes Marçal Ribeiro , P. . (1991). Epilepsy on childhood: neurologic, psychologic and educational aspects. Psychological Studies, 8(1), 38–57. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7974

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS