LEITURA CRÍTICA EM CRIANÇAS COM DÉFICITIS COMPORTAMENTAIS.

Authors

  • Herminia V. de CASTILLO Professora da Universidade Pedagógica Libertador. Núcleo Maracay-Venezuela

Abstract

This study was designed to teach children with some behavioral déficits but presenting learning possibilities. According to the subject learning levei this work was planned to verify: the efficienncy of the programa Leitura Crítica (Witter, 1985) in the production of textual, elaborated and discrimination between fantasy and reality responses by pupils. Seven children, aged between 11 and 12 years and coming from socioeconomical desadvantaged place were subject in the experiment. Ali of them were attending a special educacion school at Maracay-Venezuela. The experimental study presented the traditional situations: Pre-test - Especific training and Post-test, using 19 forty minutes training sessions. The results showed a real progress in children's behavior and the efficacy of training with those kind of teaching programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATTAGLIA, M. H. W. - O Uso dos Tempos Pretérito Perfeito e Imperfeito do Português e Perfert e Praeteriun do Alemão. Tesis de Mestrado FELCH da USP, São Paulo, 1990.

BERBIN, L. J. - Consideraciones Críticas sobre Ia Lectura en !os Programas de Educación Primaria. Caracas. Ediciones: Facultad de lIumanidades y Educación, U. C. V, 1982.

CLARY, L. M. How will do you teach Critical Reading. lhe Reading Teacher, 31 (2): 142-146, 1977.

DREW, C. J. - Introduction to Designing and Conduction Research. Toronto: The Mosly Company C. v., 21;1ed., 1980.

FAGUNDES, V. A. - Imagem Social do "Deficiente" nos Livros Didáticos do Primeiro Grau. Dissertação de Mestrado, Puc, São Paulo, 1989.

FREIRE, P. - Conscientização: Teoria e Prática da Libertação: Uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire. São Paulo, 31;1 ed., Cortes y Moraes, 1980.

HEINZ, B. - La Deficiencia Mental: Aspectos Pedagógicos. Madrid, Editorial, Cincil, 1986.

HUSSEIN, C. L. - Leitura Crítica: Ensino e Aprendizagem. Anais I Encontro Interdisciplinar de Leitura. Londrina, 1984.

JAROLlMER, J. - Social Studies in Elementary Education. New York: The Macmillan Company, 4ª ed., 1971.

MANDL, H.; LEVIN, J. - Knowlooge Acquisition trom Text. anó Pictures. Amsterdam: Elsevier Science Publishers, B. V., 1989.

MIKULECKY, L. - Uteracy for what Purpose? in Venezky. L. Wagner, D. A., Ciliberti, B. S. - Toward Defining Uteracy. Newark, DE: Internacional Reading Association 1990.

OAKHILL, J. e GARNHAM, E. A. - Recoming a Skilled Reader. New York: Basil Blackwell, 1988.

PERÉZ, R. J. A. - Panorâmica Histórica y Actualidad de Ia lectura Madrid: Ediciones Piramides Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1986.

ROBBINS, L. D. - Critical Reading Skill of Non proficient Reader in College. Joumal of Reading, 24(4): 300-302, 1981.

RUIZ, B. - la Teoría de Ia ModmcabilidadCogniscitiva Estructural: Una Explicación Alternativa sobre el Desarrollo Diferencial. Caracas: Avepane. XXII Aniversário de Avepane, pp. 164-173, 1985.

RYDER, R. J.; GRAVES, B. B.; GRAVES, M. F. - Easy Reading: Book Series and Periodicals for Less Able Readers. Newark, DE: International Reading Association, 1989.

SAMPAIO, T. S. - Teste de Procedimentos para Treino em Leitura Crítica e Criativa: Um Estudo experimental com Universitários. Dissertação de Metrado apresentada na U. F. Pb, 1982.

SANTOS, A. A. A. - leitura entre Universitários: Diagnóstico e Remediação. Tese de Doutorado apresentada na USP/ IP, 1989.

SIEGEL, S. - Estatística não paramétrica para ciências do comportamento. Traduzido do original inglês de 1956 por A. A. de Farias. São Paulo: McGraw-HiII do Brasil, 1975.

SILBERMAN, C. E. - Crisis in the Classroom. New York, Edition Vintage Books, 1970.

SILVA, E. da - O Ato de Ler: Fundamentos Psicológicos para uma Nova Pedagogia da Leitura. São Paulo: Edições Cortes, Autores Associados, 1981.

SMITH, B. N. - The Many Faces of Reading Comprehension in Individualizing Reading Instruction, New York: Renihart and Winston, Inc. 1972.

STAUFFER, R. C. - Directing Reading Maturity as a Cognition Process. New York: Harper and Row, 1969.

WALLACE, C. - Leaming to Read in a Multicultural Society: lhe Social Context of Second Language Literaty. New York: Prentice Hall, 1988.

WEINRICH, H. - Tempus-Reprochene and Erzachltef wilt. Stuttugart, Verlag W. kohlhammer, 1964.

WINNE, P. H. - Experiments Relating Teacher's use of Higher Cognitive Questions to Studant achievement. Review of Educational Research. 49 (1): 13-50, 1979.

WITTER, G. P. e COPIT, M. S. - Lendo e Escrevendo. São Paulo: Vetor, 1979.

WITTER, G. P. - Programa de Leitura Crítica Original não publicado, 1985.

ZINTZ, M. - The Reading Process: the teacher and Student. lowa: Company Pblíshers, 2ª ed., 1970.

Published

1990-12-31

How to Cite

V. de CASTILLO, H. . (1990). LEITURA CRÍTICA EM CRIANÇAS COM DÉFICITIS COMPORTAMENTAIS. Psychological Studies, 7(2), 05–38. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7938