CARACTERIZAÇÃO DO COMPORTAMENTO DE ALUNOS, EM SALA DE AULA, ATRAVÉS DE ESCALAS DE DESEMPENHO

Authors

  • Vera L. S. MACHADO Profs. Assistentes Doutores junto ao Departamento de Psicologia e Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeiro Preto - CEP 14049.
  • Marco A. C. FIGUEIREDO Profs. Assistentes Doutores junto ao Departamento de Psicologia e Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeiro Preto - CEP 14049.

Abstract

The objective of this work was to develop an instrument to make possible an analytical characterization of children's classroom behavior in response to the requirements and routines of this contexto Two first-year classes from a first grade schooI, were observed using the 'time-sampling' technique. Three observers registered the most frequent behaviors in classroom, each one attending to 30-minute observation sessions. These behaviors were grouped in descriptive categories of similarity; these categories consisted in bipolar adjectives meant to describe synthetically the groups of behavior observed. The 25 categories formulated were then grouped in conglomerates, according to the Typological Analysis technique of McQUITTY (Gendre, 1976), based on the similarity judgment made by 10 universitary referees. For the questionnaire construction, 5 conglomerates of characteristic scales were built. These scales related to different aspects of classroom behavior: discipline, participation, socialization, method and rhythm of work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, C. (1983) An Ecological Developmental model for a family orientation in School Psychological. J. 01 School Psychology, 21, 179-189.

BIJOU, S.W.; PETERSON, R. F.; HARRIS, F. R., ALLEN, K. E. & JOHNSTON, M. (1969) Methodology for experimental studies of young children in natural settings. The Psychological Record 19. 177-210.

BRONFENBRENNER, U. (1979) The ecology of human development. Cambridge, Mass: Harvard University Press. FERREIRO, E. (1985) Reflexões sobre a alfabetização. Trad. Horácio Gonzalez (et. aI.) 2ª ed. S. P. Cortez.

GENDRE, F. (1976), L'analyse statistique multivariée. Librairie Draz, Paris.

GUZZO, R. S. L. (1987) Dificuldades de Aprendizagem: Modalidade de atenção e análise de tarefas em materiais didáticos. Tese apresentada ao Instituto de Psicologia-USP para obtenção de Grau de Doutor em Ciências - área de concentração: Psicologia Escolar.

LOMONACO, J. F. B. e VIEIRA, M. T. B. P. (1986). Estudada Validade preditiva e simultânea de Teste Secasse de Maturidade Escolar. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 38(4), 127-139.

LUCK, S. L. LEE, P. L. M.; LEUNG, W. L. P. e LICK-MAK, F. (1988) - Teacher's referral of children with mental health problems: a study of primary schools in Hong Kong. Psychology in the Schools, 25: 121-129.

MARTURANO, E. M. (1979) Adaptação e comportamento social na pré-escola. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 31(4): 101-124.

Published

1989-07-30

How to Cite

L. S. MACHADO, V. ., & A. C. FIGUEIREDO, M. . (1989). CARACTERIZAÇÃO DO COMPORTAMENTO DE ALUNOS, EM SALA DE AULA, ATRAVÉS DE ESCALAS DE DESEMPENHO. Psychological Studies, 6(1), 50–76. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7901