SABER, PODER E FAZER NOS TÍTULOS DE DISSERTAÇÕES DE MESTRADO EM PSICOLOGIA DA PUCCAMP

Authors

  • Geraldina Porto WITTER Profª da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP
  • Antônio TÉRZIS Profº da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP
  • Elaine B. G. do AMARAL Aluna da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP
  • Jorge A. DARINI Mestrando em Psicologia Clínica - PUCCAMP
  • Raquel Souza Lobo GUZZO Profª da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP
  • Vera Lúcia Adami Raposo do AMARAL Profª da Pós-Graduação em Psicologia - PUCCAMP

Abstract

A psycholinguistic analysls was made of the titles of 94 master theses presented to PUCCAMP (1975-1987). The theses were divided into three theoretical groups: behavioral, psychoanalytic and other. The titles were analyzed for their dominant psycholinguistic dimensions, in terms of "knowing", "power" and "making", and combinations of these three. The titles in the behavioral group showed a tendency toward "making" as the dominant theme; those in the other two groups, toward "power". Taken as one group, the titles showed a tendency toward the structure "knowing-power-making”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEN, T. J. Managing the Flow of technology: technology transfer and the dissemination of technological information within the R & D organization. Cambridge, Mass: MIT Press, 1977.

ALLUISI, E. A e MEIGS Jr, D. K. Potentials for productivity enhancement from psychological research and development. American Psychologist, 1983, 38 (4): 487-493.

CHAGAS FILHO, C. Ciência, ética e Sociedade Moderna. Revista Brasileira de Tecnologia, 1987, 18(2): 22-27. CHAVIS, D. M.; STUCKY, P. E. e WANDERSMAN, A. Returning basic research to the community: a relationship between scientist and citizen. American Psychologist, 1983,38(4): 424-434.

DI NUCCI, S. H. Análise Interna de uma medida comporta mental de assertividade. Dissertação de mestrado defendida na PUCCAMP, 1981.

DREW, C. J. e HARDMAN, M. L. Designing and conducting behavior research New York: Pergamon Press, 1985.

DUARTE, E. B. Significação - o percurso das transposições no discurso legislativo. Tese de doutorado defendida na FFLCH da USP 1988.

DUCATTI, M. A. G. Um estudo sobre os sentimentos dos pais decorrentes da adolescência dos filhos. Dissertação de mestrado defendida na PUCCAMP, 1982.

GARVEY, W. D. Communication: the essence of science. Oxford: Pergamon Press: 1979.

GIMENEZ, M. T. Estudo clínico de fobia escolar. Dissertação de mestrado defendida na PUCCAMP, 1983.

KLOCZAK, L. Relações entre autoconceito e expectativas de moças e de rapazes quanto aos atributos de um parceiro conjugaI. Dissertação de mestrado defendida na PUCCAMP,1984.

MEDEIROS, E. A. C. Mulher na terceira idade: uma tentativa de levantamento de determinantes da solidão. Dissertação de mestrado defendida na PUCCAMP, 1983.

PAIS, C. T. Estruturas de poder dos discursos: elementos para uma abordagem sócio-semiótica, língua e literatura, 1978,7 (1):39-49.

PIPKIN, F. M. e RITTER, R. C. Precision measurements and fundamental constants. Science, 1983, 219 (4587): 913-921.

POPPEL, H. L. e GOLDSTEIN, B.lnformation technology: the trillion-dollar opportunity. New York: Mc Graw-Hill Book CO, 1987.

SALMONA, H. R. O processo experimental da terapia antiqueixa - proposta por Gerald G. J. M. van den Aardweg. Dissertação de mestradodefendida na PUCCAMP, 1982.

STACIESKI, M. Neuroticismo e fatores psicológicos na infância do adolescente. Dissertação de mestrado defendida na PUCCAMP, 1977.

TORNATZKY, L. G.; SOLOMON, T.; BIKSON, T.; COLE, R; FRIEDMAN, L.; HAGE, J.; KIESLER? C.A.; LARSEN, O; MENZEL, D.; NELSON, S. D.; SECHREST, L.; STOKES, D. e ZALTMAN, G. Contribution of social science to innovation and productivity. American Psychologist, 1982,37 (7): 737-746.

WITTER, G. P. O psicólogo escolar: pesquisa e ensino. Tese de Livre docência defendida no IPUSP, São Paulo, 1977.

ZAISER, A.; GEIRE, S.; KNIP, D e MERTENS, G. C. What is the "proper measure" of growth in the behavioral movement? The Behavior Therapist, 1986 9 (1): 185-186.

Published

1988-12-31

How to Cite

Porto WITTER, G. ., TÉRZIS, A. ., B. G. do AMARAL, E. ., A. DARINI, J. ., Souza Lobo GUZZO , R. ., & Adami Raposo do AMARAL, V. L. . (1988). SABER, PODER E FAZER NOS TÍTULOS DE DISSERTAÇÕES DE MESTRADO EM PSICOLOGIA DA PUCCAMP. Psychological Studies, 5(2), 70–83. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7816