LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO

Authors

  • Regina Maria de Souza Mestre em Psicologia Clínica - PUCCAMP
  • Ivani R. S. Mendes Linguista contratada pelo Centro de Reabilitação "Prof. Dr. Gabriel Porto" - FCM - UNICAMP

Abstract

This article describes and discusses some theoretical and empirical contributions relating to the education of deaf people. It discusses the oralist and total communication philosophy and, related to the last one, the influence of the using gesture in academic performance of deaf scholars. It shows and discusses the results of a pilot study that had as a goal, the evaluation of understanding leveI in reading and the performance in writting. 102 sholars were researched in the reading evaluation and 20 scholars in the writting one. The preliminary results suggest interference of the use of sign language on these processes, subject theat must be more researched in coming works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTSHULER, K. Z. - Evolucion social y psicológica dei nino sordo: problems y tratamiento. In: Five, P. J. - La sorde ra en Ia primera y segunda infância. Buenos Aires, Edito rial Médica Panamericana, 1977.

BEST, P. K. - Self-image, family climate and deafness. Social Forces, 47: 4~8: 438, 1969.

BOLBWY, J. - The nature of the child's tie to his mother. Int. J. Psychoanal., 39: 350, 1958.

BOUVET,D.- L'education de I'enfant sourd et I'acquisition du langage. Rééducation Orthophonique, 16: 125 - 132, 1978.

CHARROW, V. R. - The Written English of Deaf Adolescents. In: Whiteman, M. F. - Writing the nature, development and Teaching of written communication, pág. 179.

BRITO, L. F. - Desenvolvimento linguístico e deficiência auditiva. Anais da reunião da SBPC, Salvador, BA, 1981.

BRITO, L. F.; SALLES, R. F., PISCIOTTA, H. - Morfo-fonologla e Sintaxe da Língua dos Sinais nas cidades brasileiras. Anais do 90 Encontro Nacional de Linguística de 1984. PUC, R.J., a ser publicado.

BRITO, L. F. - Os direitos linguísticos do surdo. Revista de Cultura Vozes, 5, junho/julho, 1985a.

BRITO, L. F. - Socialização, Linguagem e Cognição em Surdos. Anais da II Conferência Latino-Americana de Surdos. Buenos Aires, Faculdade de Medicina de Ia Universidad de Buenos Aires, 1985b.

CO H EN, B. K. - Emotionally disturbed hearing-impaired children: a review of the literature. American Annals of the Deaf, 125: 1040 - 1048, 1980.

FARACO, C. A - O texto na sala de aula - Leitura & Produção, 2~ edição, pág. 17, 1985.

FILLMORE, C. J. - Ideal readors and real readers. Cognitive Science Program Institute of Human Hearing, University of California at Berkeley, 1983.

FRIEDMAN, L. - The manifestation of subject, object and topic in the American Sign Language. In: C.N.LI., 1976.

HARDY, M.: Speechreading. In Danis, H.; Silverman, S. R., (eds) - Hearing and Deafness. New York, Holt, Linehart e Winston, 335 - 345, 1970.

KANNAPELL, B. M. - Ce que représente I'usage d'une langue stigmatisée. Rééducation OrthophoniqUe, 16: 280 - 284, 1978.

K LI MA, E. ; BE L LU G I, V. - The Signs of Language. Cambridge, Harvard University Press, 1979.

KNOBEL, M. - Psiquiatria Infantil Psicodinâmica. Buenos Aires, Ed. Pard6s, 1977.

LAX, R. F. - Some aspects of the interaction between mother and impaired child: mother's narcissistic trauma. Int. J. Psychoanal,53: 339, 344,1972.

LOWELL, E. L. - Researchin speechreading: some relatimships to language development and implications for the classroom teacher. Report of Proceedings of the 39th Meeting of the Convention of American Instructors of the Deaf, 68 -73, 1959.

MEADOW, K. P. - Self-image, family cHmate, and deafness. Social Forces, 47: 428 - 438, 1969.

McCLURE, W. J. - Current problems and trends in the education of the deaf. Deaf American, 18: 8 - 14, 1966.

MINDEL, E. D.; VERNON, M. - The Grow in Silence. Silver Springs, Md, Natural Association of the Deaf Press, 1971.

MOTTEZ, B. - Os surdos como uma minoria linguística. Reabilitação. Lisboa, 1: 22 - 27, maio-junho, 1981.

PIAGET, J. Vida e Obra, São Paulo, Abril Cultural e Industrial, 1983.

SOUZA, R. M. - Contribuição ao estudo da personalidade de adolescentes surdos através do TPC de Max Pfister. Campinas, tese de mestrado, Curso de Pós-Graduação em Psicologia Clínica, PUCCAMP, 1986.

SPITZ, R. Ao- A genetic field theory of ego formation. New York, International Universities Press, 1959.

V E RNON, M. - Potential, achievement,and rehabilitation in the deaf population. Rehab. Lit., 31: 258 - 267, 1970.

VERNON, M. - Aspectos psicológicos en el diagnóstico de Ia sordera en el nino. In: Five, P. J. - La sordera en Ia primera y segunda infancia. Buenos Aires; Edi torial Médica, Panamericana, 1977.

VIGOTSKY, L. S. - A formação social da mente. São Paulo, Livraria Martins Fontes Editora, 1984.

Published

1987-06-30

How to Cite

Maria de Souza, R. ., & R. S. Mendes, I. . (1987). LÍNGUA DOS SINAIS E SUA INFLUÊNCIA NA EDUCAÇÃO. Psychological Studies, 4(1), 35–51. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7784