A RELACÃO PSICÓLOGO-ESCOLA PÚBLICA NA REGIÃO DE CAMPINAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO DA OPINIÃO DE DIRETORES.

Authors

  • Raquel Souza Lobo Guzzo Professoras do Curso de Especialização em Psicologia Escolar - IP - PUCCAMP.
  • Geraldina Porto Witter Professoras do Curso de Especialização em Psicologia Escolar - IP - PUCCAMP.

Abstract

With the objective of characterizing the relationship between psychologist/public school in an educational region of S. P. state, a questionnaire was sent to each of its schools unities (N=695). From these schools only 29% (N = 199) answered and returned the questionnaire. The annalysis of the results showed, in a general way, that the relationships between psychologist and school tend to be indirect, sporadic, of short duration and follow a vastly criticized model in all literature. There is a positive valorization of the performance of this professional whose presence seems to be wanted too. There is interest in having contat with psychology professionals through CRP, but in very vague terms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. E. de S. A formação do psicólogo e o estágio supervisionado. Um estudo comparativo conduzido nos Institutos Paraibanos de Educação. Dissertação de Mestrado defendida na UFPH, J. Pessoa, 1985.

CHERNISS, C. Instrument for observing supervisor behavior in educational programs for mentally retarded children. American Journal of Mental Deficiency, 1980, 91 (1): 18-21.

DREW, C. J. Introduction to Designing and Conducting Research, St, Louis: The C. V. Morby Co. 1980.

KHOURY, I (Org.) Psicologia Escolar. Col. Temas básicos de Psicologia, Vol. I - SP-EPU, 1984.

MAZINI, E. F. S. A ação da Psicologia na Escola. São Paulo: Cortez e Moraes, 1978.

PATTO, M. H. S. Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz Editor Ltda, 1981.

PATTO, M. H. S. Psicologia e Ideologia. São Paulo. T. A. Queiroz, 1984.

SANT'ANNA H. H. N. A Psicologia Escolar em São Paulo: uma contribuição à sua avaliação e perspectiva. Tese de doutorado defendida no IPUSP-SP.

Sindicato dos Psicólogos do Estado de São Paulo. Anais do 19, 29, e39 Encontro de Psicologia da área de Educação, 1981, 1982 e 1983.

VAN Kolck, O. L. O Psicólogo escolar em busca de identidade profissional Boletim de Psicologia, 1985,35 (84), p. 24.

WITTER, G. P. Psicologia Escolar: Pesquisa e Ensino. Tese de livre docência defendida no IPUSP. São Paulo, 1977.

Published

1987-06-30

How to Cite

Souza Lobo Guzzo, R. ., & Porto Witter, G. . (1987). A RELACÃO PSICÓLOGO-ESCOLA PÚBLICA NA REGIÃO DE CAMPINAS: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO DA OPINIÃO DE DIRETORES. Psychological Studies, 4(1), 17–34. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7782