Relations of friendship and self-concept in adolescence: An exploratory study in the school context

Authors

  • Renato Gomes CARVALHO Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.
  • Eduardo FERNANDES Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.
  • Joana CÂMARA Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.
  • José Alberto GONÇALVES Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.
  • João ROSÁRIO Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.
  • Sandra FREITAS Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.
  • Sandra CARVALHO Universidade da Madeira, Faculdade de Artes e Humanidades.

Keywords:

Adolescence, Friendship, Self-concept, Schools, Identity

Abstract

In the present study, the relationship between friendship quality and adolescents’ self-perceptions, expressed through their self-concept, in the school context was investigated. The sample consisted of 65 Portuguese students aged 12-16 years (Mean = 14). The Portuguese versions of the Friendship Quality Questionnaire and the Portuguese version of the Self-perception Profile of the Adolescent Self-Concept Scale were used. Correlational analyses were carried out and showed an association between friendship quality and adolescents’ self-concept. The dimension companionship and recreation was predictive of global self-concept. There was no effect of gender on the friendship quality reported. On the other hand, a moderate effect of gender on self-concept was observed, namely on the following dimensions: academic competence, sports competence, physical attractiveness, and self-esteem. In all cases, males had higher scores. The results were discussed considering the importance of social relationships for adolescent development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bacalhau, A. (2003). Amizade, reciprocidade e qualidade: a relação existe? (Tese de mestrado não-publicada). Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa, Portugal.

Capelinha, J. C. C. (2013). A qualidade das relações de amizade na adolescência e as suas implicações ao nível do autoconceito e autoestima. (Tese de mestrado não-publicada). Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa, Portugal.

Carvalho, R. G. (2015). Future time perspective as a predictor of adolescents’ adaptive behavior in school. School Psychology International, 36(5), 482-497. https://doi.org/10.1177/0143034315601167

Carvalho, R. G. (2016). Gender differences in academic achievement: The mediating role of personality. Personality and Individual Differences, 94, 54-58. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.01.011

Carvalho, R. G., & Novo, R. F. (2013). Características da personalidade e relacionamento interpessoal na adolescência. Avaliação Psicológica, 12(1), 27-36.

Cordeiro, R. A. (2006). Aparência física e amizade íntima na adolescência: estudo num contexto pré-universitário. Análise Psicológica, 24(4), 509-517. https://doi.org/10.14417/ap.548

Emídio, R., Santos, A. J., Maia, J., Monteiro, L., & Veríssimo, M. (2008). Auto-conceito e aceitação pelos pares no final do período pré-escolar. Análise Psicológica, 26(3), 491-499. https://doi.org/10.14417/ap.510

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.

Faria, L. (2005). Desenvolvimento do auto-conceito físico nas crianças e nos adolescentes. Análise Psicológica, 4(23), 361-371. https://doi.org/10.14417/ap.554

Fontaine, A. M., & Antunes, C. (2002). Avaliação do auto-conceito e da auto-estima na adolescência: comparação de dois instrumentos. Cadernos de Consulta Psicológica, 17(18), 119-133.

Freitas, M. C. N. (2014). O papel dos melhores amigos e do grupo de pares nas trajectórias de retirada social durante a adolescência (Tese de doutoramento não-publicada). Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa, Portugal.

Freitas, M., Santos, A. J., Correia, J., Ribeiro, O., & Fernandes, E. (2013). Análise factorial confirmatória do modelo do Questionário da Qualidade da Amizade numa amostra de jovens adolescentes Portuguesa. Laboratório de Psicologia, 11(2), 163-175. https://doi.org/10.14417/lp655

Fujimoto, K., & Valente, T. W. (2012). Decomposing the components of friendship and friends’ influence on adolescent drinking and smoking. Journal of Adolescent Health, 51(2), 136-143. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2011.11.013

Glick, G. C., & Rose, A. J. (2011). Prospective associations between friendship adjustment and social strategies: Friendship as a context for building social skills. Developmental Psychology, 47(4), 1117-1132. https://doi.org/10.1037/a0023277

Gouveia-Pereira, M., Pedro, I., Amaral, V., Alves-Martins, M., & Peixoto, F. (2000). Dinâmicas grupais na adolescência. Análise Psicológica, 18(2), 191-201. https://doi.org/10.14417/ap.414

Guimarães, J. V. C. (2012). Autoconceito, autoestima e comportamentos desviantes em adolescentes (Tese de mestrado não-publicada). Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa, Portugal.

Hall, J. A. (2011). Sex differences in friendship expectations: A meta-analysis. Journal of Social and Personal Relationships, 28(6), 723-747. https://doi.org/10.1177/0265407510386192

Harter, S. (1993). Self and identity development. In S. S. Feldman & G. R. Elliott (Eds.), At the threshold. The developing adolescent (pp.352-387). Cambridge: Harvard University Press.

Harter, S. (2012). Self-perception profile for adolescents: Manual and questionnaires. Denver: University of Denver.

Hartup, W. W., & Stevens, N. (1997). Friendship and adaptation in the life course. Psychological Bulletin, 121(3), 355-370. https://doi.org/10.1037/0033- 2909.121.3.355

Marsh, P., Allen, J. P., Ho, M., Porter, M., & McFarland, F. C. (2006). The changing nature of adolescent friendships longitudinal links with early adolescent ego development. Journal of Early Adolescence, 26(4), 414-431. https://doi.org/10.1177/0272431606291942

Mavioğlu, R. N., Boomsma, D. I., & Bartels, M. (2015). Causes of individual differences in adolescent optimism: A study in Dutch twins and their siblings. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(11), 1381-1388. https://doi.org/10.1007/s00787-015-0680-x

McDonald, K. L., Malti, T., Killen, M., & Rubin, K. H. (2014). Best friends’ discussions of social dilemmas. Journal of Youth and Adolescence, 43(2), 233-244. https://doi.org/10.1007/s10964-013-9961-1

Neves, S. P., & Faria, L. (2009). Auto-conceito e auto-eficácia: semelhanças, diferenças, inter-relação e influência no rendimento escolar. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais do Porto, 6, 206-218.

Nurmi, J. E. (2004). Socialization and self-development. In R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (2a ed., pp.85-124). Hoboken: Wiley.

O’Dea, J. A., & Abraham, S. (1999). Association between self-concept and body weight, gender, and pubertal development among male and female adolescents. Adolescence, 34(133), 69-79.

Parker, J. G., & Asher, S. R. (1993). Friendship and friendship quality in middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29(4), 611- 621. https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.4.611

Peixoto, F., Alves-Martins, M., Mata, L., & Monteiro, V. (1996). Adaptação da escala de auto-conceito para adolescentes de Susan Harter para a população portuguesa. Avaliação Psicológica: Formas e Contextos, 4, 531-537.

Peixoto, F. (2003). Auto-estima, autoconceito e dinâmicas relacionais em contexto escolar (Tese de doutorado não-publicada). Universidade do Minho, Braga, Portugal.

Peixoto, F., & Almeida, L. S. (2011). A organização do autoconceito: análise da estrutura hierárquica em adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(3), 533-541. https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000300014

Rabaglietti, E., & Ciairano, S. (2008). Quality of friendship relationships and developmental tasks in adolescence. Cognition, Brain, Behavior, 12(2), 183-203.

Simões, C. E. N. (1997). Relações de amizade e processos de grupo em adolescentes. Um estudo específico de quatro turmas de alunos do 9º ano de escolaridade (Tese de mestrado não-publicada). Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Lisboa, Portugal.

Sprinthall, N. A., & Collins, A. (2008). Psicologia do adolescente: uma abordagem desenvolvimentista (4a ed.). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Steinberg, L., & Morris, A. S. (2001). Adolescent development. Annual Review of Psychology, 52, 83-110. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.83

Valentini, N. D., Villwock, G., Vieira, L. F., Vieira, J. L. L., & Barbosa, M. L. L. (2010). Validação brasileira da escala de autopercepção de Harter para crianças. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(3), 411-419. https:// doi.org/10.1590/S0102-79722010000300001

Voyer, D., & Voyer, S. D. (2014). Gender differences in scholastic achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 1174-1204. https://doi.org/10.1037/a0036620

Watson, D. C. (2012). Gender differences in gossip and friendship. Sex Roles, 67(2), 494-502. https://doi.org/10.1007/s11199-012-0160-4

Published

2023-03-09

How to Cite

CARVALHO, R. G., FERNANDES, E., CÂMARA, J., GONÇALVES, J. A., ROSÁRIO, J., FREITAS, S., & CARVALHO, S. (2023). Relations of friendship and self-concept in adolescence: An exploratory study in the school context. Psychological Studies, 34(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7698