Conceptions of autonomy in different age groups

Authors

  • Maria Lucia SEIDL-DE-MOURA Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Grupo de Pesquisa Interação Social e Desenvolvimento.
  • Luciana Fontes PESSÔA Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Psicologia, Curso de Psicologia.
  • Deise Maria Leal Fernandes MENDES Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Grupo de Pesquisa Interação Social e Desenvolvimento.
  • Dandara de Oliveira RAMOS Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Medicina Social, Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva
  • Ana Carolina Monerat FIORAVANTI-BASTOS Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, Grupo de Pesquisa Interação Social e Desenvolvimento.
  • Rafael Vera Cruz de CARVALHO Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social.
  • Luciana BROOKING Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social.
  • Tânia Abreu da Silva VICTOR Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social.

Keywords:

Autonomy, Human development, Beliefs (nonreligious), Age groups

Abstract

Autonomy and relatedness are universal tendencies developed during ontogenesis in parallel with distinct psychosocial stages. Autonomy is understood as a psychological need that includes relatedness and proximity to others. The aim of the present study was to analyze the beliefs and ideas about autonomy in different age groups. A total of 110 subjects participated in this study: 10-13yo children; 15-18yo adolescents; 20-50yo adults; over 50yo adults. Participants answered a socio-demographic questionnaire and a question about evocation of words or phrases related to autonomy. Using Thematic-Categorical Content Analysis, ten categories were proposed, and the answers were classified according to them. Differences between age groups were found, and the categories denominated Independency and Sense of Freedom were the most frequent. The results suggest the development of a continuous process with identity construction occurring throughout the life cycle.

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Published

2023-03-08

How to Cite

SEIDL-DE-MOURA, M. L., PESSÔA, L. F. ., MENDES, D. M. L. F., RAMOS, D. de O., FIORAVANTI-BASTOS, A. C. M., CARVALHO, R. V. C. de, … VICTOR, T. A. da S. . (2023). Conceptions of autonomy in different age groups. Psychological Studies, 34(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7672