School Psychology and COVID-19

Authors

  • Vera Lúcia Trevisan Souza Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Centro de Ciências da Vida, Programa de Pós-Graduação em Psicologia. https://orcid.org/0000-0003-2062-0680

Abstract

The idea of running a special editorial addressing School Psychology and COVID-19 arises from the proposal of the School and Educational Psychology Work Group (SEP-WG), from the Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (National Association for Research and Graduate Studies in Psychology), which, in line with its active positioning in the face of the most diverse demands of society, considered the socialization of actions and reflections produced during the pandemic as very important,
focusing on the work of SEP-WG members in different locations and of different natures. At the same time that this group of researchers advanced in creative ways of developing their work, given the lockdown of educational institutions at all levels, new challenges were also unveiled to the area: some already well-known, such as social inequality, and new ones, such as remote psychological practices and their effectiveness. It is on these issues that this text, which introduces the articles that make up the proposed theme, is about.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dazzani, M. V., & Souza, V. L. T. (2016). Psicologia Escolar Crítica: teoria e prática nos contextos educacionais. Alínea Editora.

Facci, M. G. D, Silva, S. M. C., & Souza, M. P. R. (2020). A psicologia escolar e educacional em tempos de pandemia. Psicologia Escolar e Educacional, 24, 1-3. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392020editoria.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2005). Pedagogia da autonomia. Paz e Terra.

Fundo das Nações Unidas para a Infância. (2021). Cenário da Exclusão Escolar no Brasil um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolarno-brasil.pdf

Guimarães Rosa, J. (2001). Grande Sertão Veredas (19th ed.). Nova Fronteira.

Guzzo, R. S. L., Silva, S. S. G. T., Martins, L. G., Castro, L., & Lorenzetti, L. (2021). Psicologia na escola e a Pandemia: buscando um caminho. In F. Negreiros, B. O. Ferreira (Orgs.), Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia? (pp. 654-682). Pimenta Cultural.

Neri, M. (2020). Efeitos da pandemia sobre o mercado de trabalho brasileiro: Desigualdades, ingredientes trabalhistas e o papel da jornada. Fundação Getúlio Vargas. https://www.cps.fgv.br/cps/bd/docs/Covid&Trabalho-Marcelo_Neri-FGV_Social.pdf

Novaes, A., Pagaime, A., Artes, A., Pimenta, C., Nunes, M., & Gava, T. Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica – Informe 1. Fundação Carlos Chagas, 2020. https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2020/06/educacao-pandemia-a4_16-06_final.pdf

Oliveira, W. A., Andrade, A. L. M., Souza, V. L. T., Micheli, D., Fonseca, L. M. M., Andrade, L. S., & Santos, M. A. (2021). COVID-19 pandemic implications for education and reflections for school psychology. Psicologia: Teoria e Prática, 23(1), 1-26. http://doi:10.5935/1980-6906/ePTPC1913926

Souza, V. L. T., Aquino, F. S. B., Guzzo, R. S. L., & Marinho-Araujo, C. M. (2018). Psicologia Escolar Crítica: atuações emancipatórias nas escolas públicas. Alínea Editora.

Souza, V. L. T., Dugnani, L. A. C., Jesus, J. S., & Medeiros, F. P. (2022) Imaginar, realizar e transformar: a psicologia da arte mobilizando potência de ação na escola. Ed Loyola.

Verztman, J., & Romão-Dias, D. (2020). Catástrofe, luto e esperança: o trabalho psicanalítico na pandemia de Covid-19. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 23(2), 269-290. https://doi.org/10.1590/1415-4714.2020v23n2p269.7

Published

2023-03-01

How to Cite

Souza, V. L. T. . (2023). School Psychology and COVID-19. Psychological Studies, 39. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7489