Emerging challenges of initial education in School Psychology during the pandemic
Keywords:
Covid-19, Pandemic, Psychologist education, School psychologyAbstract
This paper aims to discuss initial education in School Psychology in Brazil in the framework of the pandemic, addressing the challenges in emergency remote teaching. Therefore, considerations were made about the initial training of the school psychologists, their relationship with the performance of emergency remote teaching. in universities and, finally, the difficulties existing in the current reality. The training challenge during the pandemic refers to the change in the way activities are carried out and theoretical and practical teaching subjects that use digital technologies; in addition to difficulties associated with social conditions, health or access to equipment and the internet, which have implications for the training of undergraduates across the country. The importance of a careful look at the training of a professional who has experienced a different training process in relation to academic experiences and the development of professional skills is discussed.
Downloads
References
Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
Antunes, R. (2020). Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. Boitempo.
Camargo, N. C., & Carneiro, P. B. (2020). Potências e desafios da atuação em Psicologia Escolar na pandemia de Covid-19.
Cadernos de Psicologias, 1. https://cadernosdepsicologias.crppr.org.br/potencias-e-desafios-da-atuacao-em-psicologiaescolar-na-pandemia-de-covid-19/
Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-
2020v8n3p348-365
Antunes, R. (2020). Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. Boitempo.
Camargo, N. C., & Carneiro, P. B. (2020). Potências e desafios da atuação em Psicologia Escolar na pandemia de Covid-19.
Cadernos de Psicologias, 1. https://cadernosdepsicologias.crppr.org.br/potencias-e-desafios-da-atuacao-em-psicologiaescolar-
na-pandemia-de-covid-19/br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=139201-pces1071-19&category_slug=dezembro-2019-
pdf&Itemid=30192
Mugnol, M. (2009). A educação a distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Revista Diálogo
Educacional, 9(27), 335-349. http://dx.doi.org/10.7213/rde.v9i27.3589
Pott, E. T. B. (2020). Contribuições da psicologia escolar para o ensino superior em um contexto de pandemia: o papel da construção de coletivos. Brazilian Journal of Development, 6(7), 49707-49719. https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-571
Ribeiro, F. M., Oliveira, F. R. M., & Souza, J. C. (2021). Pandemia, quarentena e aulas remotas: relatos de experiência docente. In A. S. C. Mezzalira & M. Calegare (Orgs.), Processos Psicossociais Vol.II: práticas e reflexões sobre educação, saúde, ruralidades e política. Manaus.
Santos, C. M. L. (2021). Como as diferenças se transformam em desigualdade no contexto escolar (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal do Amazonas.
Santos, E. (2020). EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Revista Docência e Cibercultura. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119
Silva Neto, W. M. F., Guzzo, R. S. L., & Moreira, A. P. G. (2014). Estagiários de Psicologia na Escola: o que os bastidores revelam para a formação profissional? In R. S. L. Guzzo (Org.), Psicologia escolar: desafios e bastidores na Educação Pública. Alínea.
Soligo, A. F., Oliveira, L. T., Muniz, M., & Zanini, D. S. (2020). Formação em Psicologia: estágios e avaliação psicológica.
Psicologia: Ciência e Profissão, 40, e243432. https://doi.org/10.1590/1982-3703003243432.
Souza, C. A. (2021). Notas sobre o fazer de uma psicóloga escolar na pandemia. Estilos da Clínica, 26(1), 17-28.
Valente, J. A. (2014). Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, 4, 79-97. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645.
Vier, R. F. S., Silveira, R. M. C., & Prsybyciem, M. M. (2020). A inclusão de alunos com transtornos do Espectro Autista (TEA) e orientação psicológica em tempos pandêmicos: suas relações e desafios na educação. Revista Práxis, 12(1), 77-85.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Izabella Mendes Sant’Ana, Mara Aparecida Lissarassa Weber, Adinete Sousa da Costa Mezzalira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.