Emerging challenges of initial education in School Psychology during the pandemic

Authors

Keywords:

Covid-19, Pandemic, Psychologist education, School psychology

Abstract

This paper aims to discuss initial education in School Psychology in Brazil in the framework of the pandemic, addressing the challenges in emergency remote teaching. Therefore, considerations were made about the initial training of the school psychologists, their relationship with the performance of emergency remote teaching. in universities and, finally, the difficulties existing in the current reality. The training challenge during the pandemic refers to the change in the way activities are carried out and theoretical and practical teaching subjects that use digital technologies; in addition to difficulties associated with social conditions, health or access to equipment and the internet, which have implications for the training of undergraduates across the country. The importance of a careful look at the training of a professional who has experienced a different training process in relation to academic experiences and the development of professional skills is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365

Antunes, R. (2020). Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. Boitempo.

Camargo, N. C., & Carneiro, P. B. (2020). Potências e desafios da atuação em Psicologia Escolar na pandemia de Covid-19.

Cadernos de Psicologias, 1. https://cadernosdepsicologias.crppr.org.br/potencias-e-desafios-da-atuacao-em-psicologiaescolar-na-pandemia-de-covid-19/

Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-

2020v8n3p348-365

Antunes, R. (2020). Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. Boitempo.

Camargo, N. C., & Carneiro, P. B. (2020). Potências e desafios da atuação em Psicologia Escolar na pandemia de Covid-19.

Cadernos de Psicologias, 1. https://cadernosdepsicologias.crppr.org.br/potencias-e-desafios-da-atuacao-em-psicologiaescolar-

na-pandemia-de-covid-19/br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=139201-pces1071-19&category_slug=dezembro-2019-

pdf&Itemid=30192

Mugnol, M. (2009). A educação a distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Revista Diálogo

Educacional, 9(27), 335-349. http://dx.doi.org/10.7213/rde.v9i27.3589

Pott, E. T. B. (2020). Contribuições da psicologia escolar para o ensino superior em um contexto de pandemia: o papel da construção de coletivos. Brazilian Journal of Development, 6(7), 49707-49719. https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-571

Ribeiro, F. M., Oliveira, F. R. M., & Souza, J. C. (2021). Pandemia, quarentena e aulas remotas: relatos de experiência docente. In A. S. C. Mezzalira & M. Calegare (Orgs.), Processos Psicossociais Vol.II: práticas e reflexões sobre educação, saúde, ruralidades e política. Manaus.

Santos, C. M. L. (2021). Como as diferenças se transformam em desigualdade no contexto escolar (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal do Amazonas.

Santos, E. (2020). EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Revista Docência e Cibercultura. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119

Silva Neto, W. M. F., Guzzo, R. S. L., & Moreira, A. P. G. (2014). Estagiários de Psicologia na Escola: o que os bastidores revelam para a formação profissional? In R. S. L. Guzzo (Org.), Psicologia escolar: desafios e bastidores na Educação Pública. Alínea.

Soligo, A. F., Oliveira, L. T., Muniz, M., & Zanini, D. S. (2020). Formação em Psicologia: estágios e avaliação psicológica.

Psicologia: Ciência e Profissão, 40, e243432. https://doi.org/10.1590/1982-3703003243432.

Souza, C. A. (2021). Notas sobre o fazer de uma psicóloga escolar na pandemia. Estilos da Clínica, 26(1), 17-28.

Valente, J. A. (2014). Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, 4, 79-97. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645.

Vier, R. F. S., Silveira, R. M. C., & Prsybyciem, M. M. (2020). A inclusão de alunos com transtornos do Espectro Autista (TEA) e orientação psicológica em tempos pandêmicos: suas relações e desafios na educação. Revista Práxis, 12(1), 77-85.

Published

2022-12-20

How to Cite

Sant’Ana, I. M., Weber, M. A. L., & Mezzalira, A. S. da C. (2022). Emerging challenges of initial education in School Psychology during the pandemic. Psychological Studies, 39. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7236

Issue

Section

DOSSIER | SCHOOL PSYCHOLOGY AND COVID-19