Incentives and barriers to creativity in the context of distance learning

Authors

  • Thaïs Cardoso SATHLER Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada
  • Denise de Souza FLEITH Universidade de Brasília

Keywords:

Creativity, Distance education, College students, Teaching methods

Abstract

The purpose of this study was to investigate incentives and barriers to creativity in the context of distance learning. One hundred and twenty-two students of an undergraduate distance course participated in the research. A scale was used to assess the students’
perception of both the pedagogical practices which help to develop and express creativity, implemented by their tutors, and the barriers to developing/expressing creativity in distance learning. Aspects of the political and pedagogical design relating to the
development/expression of creativity were analyzed. The results showed that the students consider that pedagogical practices implemented by their tutors have developed their creative skills. The barrier to creativity most frequently referred to by the students was the difficulty with time management. The political and pedagogical design of the course includes creativity and ways of fostering it in distance education. The
identification of practices that stimulate creativity, as well as the barriers, allows interventions to be planned and implemented in order to enhance the development of students’ creative potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alencar, E. M. L. (1996). A gerência da criatividade São Paulo: Makron

Alencar, E. M. L. S. (1997). O estímulo à criatividade no contexto universitário. Psicologia Escolar e Educacional, 1 (2-3), 29-37.

Alencar, E. M. L. S. (2001). Criatividade e educação de superdotados. Petrópolis: Vozes.

Alencar, E. M. L. (2002). O estímulo à criatividade em programas de pós-graduação segundo seus estudantes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (1), 63-70.

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2003a). Criatividade: múltiplas perspectivas. Brasília: EdUnB.

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2003b). Barreiras à criatividade pessoal entre professores de distintos níveis de ensino. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16 (1), 63-69.

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2004). Inventário de práticas docentes que favorecem a criatividade no ensino superior. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17 (1), 105-110.

Alencar, E. M. L. S., Fleith, D. S., & Martínez, A. M. (2003). Obstacles to personal creativity between Brazilian and Mexican university students: a comparative study. Journal of Creative Behavior, 37 (3), 179-192.

Almeida, M. E. B. (2003). Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, 29 (2), 327-340.

Barreto, M. O., & Martínez, A. M. (2007). Possibilidades criativas de profesores em cursos de pós-graduação stricto sensu Estudos de Psicologia (Campinas), 24 (4), 463-473.

Belloni, M. L. (2003). Educação a distância. São Paulo: Autores Associados.

Castro, M. N. M., & Ferreira, L. D. V. (2006). TD&E a distância: múltiplas mídias e clientelas. In J. E. Borges-Andrade, G. S. Abbad & L. Mourão (Orgs.), Treinamento, desenvolvimento e educação em organizações e trabalho (pp.322-339). Porto Alegre: Artmed.

Coiçaud, S. (2001). A colaboração institucional na educação a distância. In I.E. Litwin (Org.), Educação a distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa (pp.53-72). São Paulo: Artmed.

Fleith, D. S. (1994). Treinamento e estimulação da criatividade no contexto educacional. In E. M. L. Alencar & A. M. R. Virgolim (Orgs.), Criatividade: expressão e desenvolvimento (pp.113-141). Petrópolis: Vozes.

Francescato, D., Mebane, M., Porcelli, R., Attanasio, C., & Pulino, M. (2007). Developing professional skills and social capital through computer supported collaborative learning in university contexts. International Journal of Human-Computer Studies, 65 (2), 140-152.

Franco, M. L. P. B. (2005). Análise do conteúdo Brasília: Liber Livro.

Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research (6th ed.). White Plains, NY: Longman.

Joly, M. C. R. A., & Guerra, P. B. C. (2004). Compreensão em leitura e barreiras à criatividade: um estudo com universitários ingressantes. Psico, 35 (2), 151-159.

Kristensson, P., & Norlander, T. (2003). The creative product and process in computer-mediated groups. The Journal of Creative Behavior, 37 (4), 223-243.

Oliveira, Z. M. F. (2010). Fatores influentes no desenvolvimento do potencial criativo. Estudos de Psicologia (Campinas), 27 (1), 83-92. doi: 10.1590/S0103-166X2010000 100010.

Peters, O. (2003). Didática do ensino a distância. São Leopoldo: Unisinos.

Renzulli, J. S. (1992). A general theory for the development of creative productivity through the pursuit of ideal acts of learning. Gifted Child Quarterly, 36 (4), 170-182.

Ribeiro, R. A., & Fleith, D. S. (2007). O estímulo à criatividade em cursos de licenciatura. Paidéia, 17 (38), 403-416.

Santeiro, T. V., Santeiro, F. R. M., & Andrade, I. R. (2004). Professor facilitador e inibidor da criatividade segundo universitários. Psicologia em Estudo, 9 (1), 95-102.

Sousa, M. F. G. (2004). Aprender a aprender em educação a distância: a construção da autonomia do aprendiz. São Paulo: Moderna.

Starko, A. J. (1995). Creativity in the classroom. White Plains, NY: Longman

Vianna, C. R. G. V. (2005). Expressão e desenvolvimento da criatividade em ambientes de ensino-aprendizagem online Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade Católica de Brasília.

Vianna, C. R. G. V., & Alencar, E. M. L. S. (2006). Creativity and barriers to its expression in online education courses. Gifted Education International, 21 (1), 54-62.

Williams, P., Nicholas, D., & Gunter, B. (2005). E-learning: What the literature tells us about distance education. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 57 (2), 109-122.

Published

2010-12-31

How to Cite

SATHLER, T. C. ., & FLEITH, D. de S. . (2010). Incentives and barriers to creativity in the context of distance learning. Psychological Studies, 27(4). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7165