Studies of validity between instruments to evaluate reading and writing abilities

Authors

  • Neide de Brito CUNHA Universidade São Francisco
  • Acácia Aparecida Angeli dos SANTOS Universidade São Francisco

Keywords:

Reading comprehension, Handwriting, Learning disabilities, Psychometrics, Cloze Testing

Abstract

The aim of this study was to search for evidence of convergent validity between Evaluation Scale of Difficulties in Learning to Write, the Word Recognition Scale and the Cloze Test. Linguistic abilities were assessed using these specific instruments and other variables were also investigated, from the school grade to the recognition of evidence of criterion validity. In addition, the quality of children´s mistakes with regard to the Cloze test was analyzed according to the Evaluation Scale of Difficulties in Learning to Write, which classified the children into groups with and
without learning difficulties. The sample was composed of 266 elementary school children in public, private and Social Service for Industry schools in São Paulo. The results only permitted us to find evidence of criterion validity with Word Recognition at the grade level. The analysis of correlation between the means of Word Recognition and the Cloze test, using the Evaluation Scale of Difficulties in Learning to Write categories, also indicated significant differences, suggesting convergent validity amongst the instruments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliende, F., & Condemarín, M. (1987). Leitura: teoria, avaliação e desenvolvimento Porto Alegre: Artes Médicas.

American Educational Research Association. (1985). Standards for educational and psychological testing Washington, DC: American Psychological Association.

Anastasi, A., & Urbina, S. (2000). Testagem psicológica Porto Alegre: Artes Médicas.

Campbell, D. T. (1960). Recommendations for APA test standards regarding construct, trait, and discriminant validity. American Psychologist, 15 (4), 546-553.

Condemarín, M., & Milicic, N. (1994). Test de Cloze: procedimiento par el desarrollo y la evaluación de la comprensión lectora Santiago de Chile: Andrés Bello.

Conselho Federal de Psicologia. (2001). Resolução nº 025/2001 Recuperado em agosto 21, 2006, disponível em http://www.pol.org.br

Conselho Federal de Psicologia. (2003). Resolução nº 002/2003 Recuperado em agosto 21, 2006, disponível em http://www.pol.org.br

Cronbach, L. J. (1960). Essentials of psychological testing (2nd ed.). New York: Harper & Brothers.

Cronbach, L. J., & Meehl, P.E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52 (2), 281-302.

Goldstein, G., & Hersen, M. (2000). Historical perspectives. In G. Goldstein & M. Hersen (Orgs.), Handbook of psychological assessment (pp.3-17). Kidlington, Oxford: Pergamon.

Irwin, J. W., & Doyle, M. A. (1992). Reading/writing connections: learning from research Newark: IRA.

Jardim, W. R. S. (2001). Dificuldades de aprendizagem no ensino fundamental: manual de identificação e intervenção São Paulo: Edições Loyola.

Kintsch, W., & van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85 (5), 363-394.

Kintsch, W. (1994). Text comprehension, memory and learning. American Psychologist, 49 (4), 294-303.

Kopke Filho, H. (2001). Estratégias em compreensão da leitura: conhecimento e uso por professores de língua portuguesa Tese de doutorado não-publicado, Universidade de São Paulo.

Muñiz, J. (2004). La validación de los testes. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 5 (2), 121-141.

Noronha, A. P. P. (2002). Problemas mais graves e mais frequentes no uso dos testes psicológicos. Psicologia Reflexão e Crítica, 15 (1), 135-142.

Noronha, A. P. P., Freitas, F. A., & Ottati, F. (2001). Informações contidas nos manuais de testes de inteligência. Psicologia em Estudo, 6 (2), 101-106.

Noronha, A. P. P., Freitas, J. V., Baldo, C. R., Barbini, P. F., & Almeida, M. C. (2004). Conhecimento de estudantes a respeito de conceitos de avaliação psicológica. Psicologia em Estudo, 9 (2), 263-269.

Noronha, A. P. P., Oliveira, K. L., & Beraldo, F. N. M. (2003). Instrumentos psicológicos mais conhecidos e utilizados por estudantes e profissionais de Psicologia. Psicologia Escolar e Educacional, 7 (1), 47-56.

Pasquali, L. (1998). Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Revista de Psiquiatria Clínica, 25 (5), 206-213.

Pasquali, L. (2003). Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação Petrópolis: Vozes.

Prieto, G., & Muñiz, J. (2000). Un modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España. Papeles del Psicólogo, 77 (1), 65-75.

Pugh, S. L., & Pawan, F. (1991). Reading, Writing and Academic Literacy. In R. F. Flippo & D. C. Caverly (Eds.), College reading and study strategy programs Newark, Delaware: IRA.

Ramsay, M. C., & Reynolds, C. R. (2000). Development of a scientific test: a practical guide. In G. Goldstein & M. Hersen (Orgs.), Handbook of psychological assessment (pp.21-42). Kidlington, Oxford: Pergamon.

Santos, A. A. A. (1997). Programas de remediação: uma alternativa para o desenvolvimento da compreensão em leitores adultos. Proposições, 5 (1), p.115.

Santos, A. A. A. (2005). Evidências de validade de critério para o teste de Cloze. Manuscrito não-publicado, Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.

Santos, A. A. A., Primi, R., Taxa, F., & Vendramini, C. M. M. (2002). O teste de Cloze na avaliação da compreensão em leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (3), 549-560.

Sisto, F. F. (2001). Dificuldade de aprendizagem em escrita: um instrumento de avaliação (ADAPE). In F. F. Sisto, E. Boruchovitch & L. D. T. Fini (Orgs.), Dificuldades de aprendizagem no contexto psicopedagógico (pp.190-213). Petrópolis: Vozes.

Sisto, F. F. (2002). Avaliação de dificuldade de aprendizagem: uma questão em aberto. In F. F. Sisto, E. A. Dobránszky & A. Monteiro (Orgs.), Cotidiano escolar: questões de leitura, matemática e aprendizagem (pp.121-141). Petrópolis: Vozes.

Sisto, F. F. (2004). Evidências de validade de critério para a escala de reconhecimento de palavras. Manuscrito não-publicado, Programa de Pós-graduação Stricto-Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba.

Sisto, F. F., Codenotti, N., Costa, C. A. J., & Nascimento, T. C. N. (1979). Testes psicológicos no Brasil: o que medem realmente. Educação e Sociedade, 2 (2), 152-165.

Spies, R. A., & Plake, B. S. (2005). The Sixteenth mental measurements yearbook. Nebraska: Hardbound.

Taylor, W. L. (1953). Cloze procedure: a new tool for measuring readability. Journalism Quarterly, 30 (3), 415-433.

Vendramini, C. M. M., & Noronha, A. P. P. (2002). Estudo comparativo entre testes de inteligência e de personalidade. Psico, 33 (2), 413-426.

Published

2010-09-30

How to Cite

CUNHA, N. de B. ., & SANTOS, A. A. A. dos . (2010). Studies of validity between instruments to evaluate reading and writing abilities. Psychological Studies, 27(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7151