Analysis of children’s books for the promotion of socio-cognitive development in pre-school infants

Authors

  • Marisa Cosenza RODRIGUES Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Paula Almeida de OLIVEIRA

Keywords:

Cognitive processes, Literature, Educational psychology

Abstract

In view of the need for a more proactive involvement from school psychologists, this study aimed to analyze, based on a social information processing approach, a sample of 100 children’s books aimed at preschool children aged between 4 and 6 years. The books were analyzed by considering the occurrence of the six components of an American program for the reduction in aggressive behavior through children’s storybooks. The results showed that 32% of the books offered an excellent repertoire and 47% evidenced a significant repertoire of social traces, pointing to the viability of the use of national storybooks for children as a resource for promoting socio-cognitive development and preventing issues concerning aggressive and anti-social behavior in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, J. M. (2001). Histórias em quadrinhos e educação infantil. Psicologia: Ciência e Profissão, 21 (3), 2-9.

Araújo, C. M., & Almeida, S. F. (2003). Psicologia escolar institucional: desenvolvendo competências para uma atuação relacional. In S. F. Almeida (Org.), Psicologia escolar: ética e competência na formação e atuação profissional (pp.59-82). Campinas: Alínea.

Arsenio, W. F., & Lemerise, E. A. (2004). Aggression and moral development: Integrating social information processing and moral domain models. Child Development, 75 (4), 987-1002.

Becker, C. D. (2001). História da literatura infantil brasileira. In J. A. Saraiva (Org.), Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação (pp.35-41). Porto Alegre: Artmed.

Bretherton, I., & Beeghly, Y. (1982). Talking about internal states: the acquisition of an explicity Theory of Mind. Developmental Psychology, 18 (6), 906-921.

Cassidy, K. W., Ball, L. V., Rourke, M. T., Wermer, R. S., Feeny, N., Chu, J. Y., et al. (1998). Theory of mind concepts in children's literature. Applied Psycholinguistics, 19 (2), 463-470.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. (2003). Aprendizagem socioemocional na escola e prevenção da violência: questões conceituais e metodologia da intervenção. In A. Del Prette & Z. A. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem: questões conceituais, avaliação e intervenção (pp.83-127). Campinas: Alínea.

Del Prette, Z. A., & Del Prette, A. (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática Petrópolis: Vozes.

Dodge, K. A. (1986). A social information processing model of social competence in children. In M. Perlmutter (Org.), Minnesota symposium in child psychology. Cognitive perspectives in children's social and behavioral development, 18 (pp.77-125). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.

Dodge K. A. (1993). Social-cognitive mechanisms in the development of conduct disorder and depression. Annual Review of Psychology, 44 (1), 559-584.

Dodge, K. A., & Crick, N. R. (1994). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115 (1), 74-101.

Dodge, K. A., Salzer B. V., Laird, R. D., Pettit, G. S., & Bates, J. E. (1999). Knowledge structures, social information processing, and children's aggressive behavior. Social Development, 8 (2), 220-236.

Dodge, K. A., & Rabiner, D. V. (2004). Returning to roots: on social information processing and moral development. Child Development, 75 (4), 1003-1008.

Dyer, J. R., Shatz, M., & Wellman, H. M. (2000). Young children's storybooks as a source of mental state information. Cognitive Development, 15 (1), 17-37.

Elias, L. C. (2003). Solução de problemas interpessoais em crianças com baixo rendimento escolar Tese de doutorado não-publicada, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

Elias, L. C., & Marturano, E. M. (2005). Oficinas de linguagem: proposta de atendimento psicopedagógico para crianças com queixas escolares. Estudos de Psicologia (Natal), 10 (1), 53-61.

Feldman, N. (1994). De prevención a promoción: un desafio latinoamericano. In Proceedings of 17th International School Psycology Colloquium e 2ş Congresso Nacional de Psicologia Escolar (pp. 85-88). Campinas: PUC-Campinas.

Flavel, J. H., Miller, P. H., & Miller, A. S. (1999). Desenvolvimento cognitivo Porto Alegre: Artmed.

Gayle L. M. (2003). Bullying and teasing: social power in children's groups New York: Springer.

Guzzo, R. S. (2003). Saúde psicológica, sucesso escolar e eficácia da escola: desafios do novo milênio para a psicologia escolar. In Z. A. Del Prette (Org.), Psicologia escolar e educacional: saúde e qualidade de vida (pp.25-42). Campinas: Alínea.

Huesmann, L. R. (1988). An information processing model for the development of aggression. Aggressive Behavior, 14 (1), 13-24.

Lemerise, E. A., & Arsenio, W. F. (2000). An integrated model processes and cognition in social information processing. Child Development, 71 (1), 107-118.

Rodrigues, M. C. (2004). Concepções docentes pré-escolares sobre teorias da mente e sociocognitivas aplicadas Tese de doutorado não-publicada, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Rodrigues, M. C. (2005). Prevenção na escola: um enfoque cognitivo-social. In M. M. P. E. Mota (Org.), Psicologia: Interfaces com a educação e a saúde (pp.11-30). Juiz de Fora: Editora UFJF.

Rodrigues, M. C., Abreu C., & Carvalho, C. G. (2005). Histórias infantis e prevenção da agressividade: um enfoque cognitivo. Revista Brasileira de Extensão Universitária / Fórum de Pró-Reitorias de Extensão, 3 (2), 62.

Rodrigues, M. C., Oliveira, P. A., Rubac, J. S., & Tavares, A. L. (2006). Histórias e desenvolvimento infantil: contribuições a partir da teoria da mente e do processamento de informação social. Anais da XXXVI Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Psicologia, Salvador, BA.

Saraiva, J. A. (2001). A situação da leitura e a formação do leitor. In J. A. Saraiva (Org.), Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação (p.23-27). Porto Alegre: Artmed.

Teglasi, H., & Rothman, L. (2001). Stories: a classroom-based program to reduce aggressive behavior. Journal of School Psychology, 39 (1), 71-94.

Vasconcelos, S. J. L., Picon, P., Prochnow, L. P., & Gauer, G. J. C. (2006). O processamento das informações sociais em crianças e adolescentes. Estudos de Psicologia (Natal), 11 (3), 275-279.

Witter, G. P. (2004). Leitura e psicologia Campinas: Alínea.

Published

2009-06-30

How to Cite

RODRIGUES, M. C. ., & OLIVEIRA, P. A. de. (2009). Analysis of children’s books for the promotion of socio-cognitive development in pre-school infants. Psychological Studies, 26(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7058