Social skills repertory, behavioral problems, self-concept and academic performance among children in their early school years

Authors

  • Fabiana CIA Universidade Federal de São Carlos
  • Elizabeth Joan BARHAM Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Self-concept, Academic achievement, Social skills, Behavioral problems, Transition

Abstract

This study aims to examine the relationships between children’s socio-emotional development (social skills, internalizing and externalizing behavioral problems and self-concept) and their academic achievement. Study participants included 97 mothers and fathers, 99 children in grades one or two, and 20 teachers. The children’s repertory of social skills and behavioral problems was evaluated by parents, teachers and
children (Social Skills Rating Scale). The children’s self-concept was assessed using self-evaluations (Self-description Questionnaire 1); the children’s academic performance was evaluated by the teachers based on the Social Skills Rating Scale, and subsequently together with the children using the School Performance Test. Significant positive correlations were found among the children’s repertory of social skills, self-concept and academic achievement. In addition, these three variables were negatively correlated with the children’s behavioral problems. These results point to there being a relationship between socio-emotional development and academic performance among children at the
school-entry transition stage and the probable benefits of skills programs for children during this period, in either area, with gains also likely in the other area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandeira, M., Del Prette, Z. A. P., Del Prette, A., & Magalhães, T. (no prelo). Escala de avaliação das habilidades sociais de estudantes do ensino fundamental, SSRS-BR: validação transcultural para o Brasil.

Bolsoni-Silva, A. T., & Del Prette, A. (2002). O que os pais falam sobre suas habilidades sociais e de seus filhos? Argumento, 3 (7), 71-86.

Bongers, H. L., Koot, H. M., Ende, J. V. D., & Verhulst, F. C. (2004). Developmental trajectories of externalizing behaviors in childhood and adolescence. Child Development, 75 (5), 1523-1537.

Brasil. Ministério da Educação. (2002). Classe especial: ressignificando sua prática. Brasília: Secretaria de Educação Especial.

Bronfenbrenner, U. (1996). A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas.

Chapman, J. W., Tunmer, W. E., & Prochnow, J. E. (2000). Early reading-related skills and performance, reading self-concept, and the development of academic self-concept: a longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 92 (4), 703-708.

Cia, F., Pamplin, R. C. O., & Del Prette, Z. A. P. (2006). Comunicação e participação pais-filhos: correlação com habilidades sociais e problemas de comportamento dos filhos. Paideia - Cadernos de Psicologia e Educação, 16 (35), 395-408.

Coley, R. L., Morris, J. E., & Hernandez, D. (2004). Out-of-school care and problem behavior trajectories among low-income adolescents: Individual, family, and neighborhood characteristics as added risks. Child Development, 73 (3), 948-965.

Critério Brasil. (2006). Associação brasileira de empresas de pesquisa Recuperado em fevereiro 5, 2007, disponível em http://www.abep.org

D'Avila-Bacarji, K. M. G., Marturano, E. M., & Elias, L. C. S. (2005). Suporte parental: um estudo sobre crianças com queixas escolares. Psicologia em Estudo, 10 (1), 110-115.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette A., (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática Petrópolis: Vozes.

Dessen, M. A., & Szelbracikowski, A. C. (2004). Crianças com problemas de comportamento exteriorizado e a dinâmica familiar. Interação em Psicologia, 8 (2), 171-180.

Diperna, J. C. (2006). Academic enablers and student achievement: implications for assessment and intervention services in the schools. Psychology in the Schools, 43 (1), 7-17.

Dunn, J., Cheng, H., O'Connor, T. G., & Bridges, L. (2004). Children's perspectives on their relationships with their nonresident fathers: influences, outcomes and implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45 (3), 553-566.

Ferreira, M. C. T., & Marturano, E. M. (2002). Ambiente familiar e os problemas do comportamento apresentados por crianças com baixo desempenho escolar. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (1), 35-44.

Formiga, N. S. (2004). O tipo de orientação cultural e sua influência sobre os indicadores do rendimento escolar. Psicologia: Teoria e Prática, 6 (1), 13-29.

Garcia, S. C., & De Rose, T. M. S. (2000). Autoconceito e desempenho escolar Monografia de conclusão do curso de bacharelado em psicologia não-publicada, Universidade Federal de São Carlos.

Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system. Circle Pines, MN: American Guidance Service.

Hallahan, D. P., & Kauffaman, J. M. (2003). Exceptionality and Special Education. In D. P. Hallahan & J. M. Kauffaman (Orgs.), Exceptional learners: introduction to special education (pp.3-37). Boston: Allyn & Bacon.

Hays, W. L. (1981). Statistics Canada: Holt Reinhart & Winston.

Hill, N. E., Castellino, D. R., Lansford, J. E., Nowlin, P., Dodge, K. A., Bates, J. E., et al. (2004). Parent academic involvement as related to school behavior, achievement and aspirations: demographic variations across adolescence. Child Development, 75 (5), 1491-1509.

Hill, N. E., & Taylor, L. C. (2004). Parental school involvement and children's academic achievement. Current Directions in Psychological Science, 13 (4), 161-164.

Hong, S., & Ho, H. (2005). Direct and indirect longitudinal effects of parental involvement on student achievement: second-orde latent growth modeling across ethnic groups. Journal of Educational Psychology, 97 (1), 32-42.

Marsh, H. W., & Smith, I. D. (1982). Multitrait-multimethod analyses of two self-concept instruments. Journal of Educational Psychology, 74, 430-440.

Marturano, E. M. (2004). Fatores de risco e proteção no desenvolvimento sócio-emocional de crianças com dificuldades de aprendizagem. In E. G. Mendes, M. A. Almeida & L. C. A. Williams (Orgs.), Avanços recentes em educação especial (pp.159-165). São Carlos: EDUFSCar.

Miles, S. B., & Stepek, D. (2006). Contemporaneous and longitudinal associations between social behavior and literacy achievement in a sample of low-income elementary school children. Child Development, 77 (1), 103-117.

Morrison, G. M., Brown, M., D'Incau, B., O'Farrell, S. L., & Furlong, M. J. (2006). Understanding resilience in educational trajectories: implications for protective possibilities. Psychology in the Schools, 43 (1), 19-31.

Okano, C. B., Loureiro, S. R., Linhares, M. B. M., & Marturano, E. M. (2004). Crianças com dificuldades escolares atendidas em programa de suporte psicopedagógico na escola: avaliação do autoconceito. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17 (1), 121-128.

Oliveira, E . A., Marin, A. H., Pires, F. B., Frizzo, G. B., Ravanello, T., & Rossato, C. (2002). Estilos parentais autoritário e democrático-recíproco intergeracionais, conflito conjugal e comportamento de externalização e internalização. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (1), 1-11.

Simões, M. F. J. (1997). Autoconceito e desenvolvimento pessoal em contexto escolar. Revista Portuguesa de Pedagogia, 31, 195-210.

Stein, L. M. (1994). Teste de desempenho escolar São Paulo: Casa do Psicólogo.

Published

2009-03-30

How to Cite

CIA, F. ., & BARHAM, E. J. . (2009). Social skills repertory, behavioral problems, self-concept and academic performance among children in their early school years. Psychological Studies, 26(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7045