Microgenetic analysis of the cognitive functioning of children by means of the matix game

Authors

  • Christiany Maria Bassetti CAVALCANTE Universidade Federal do Espírito Santo
  • Antonio Carlos ORTEGA Universidade Federal do Espírito Santo

Keywords:

Constructivism, Piaget , Jean, Games, Cognitive processes

Abstract

The objective of this work was to analyze, in a microgenetic context, the cognitive functioning of children by means of the Matix game. Four fourth-grade Elementary School students took part in this research. In the first stage, each child played three games so as to get to know and explore the game. In the second stage, the participants worked in pairs which competed against each other. Then they rotated until everyone had formed pairs and taken part. For the third stage, the participants formed one pair who resolved problem-situations. In the final stage, each participant played a game so as to evaluate the level of understanding achieved by each, after going through the process of social interaction. The results indicated progress in the level of comprehension of the logical system within the Matix game, for all the participants. It was ascertained that cognitive progress seems to be associated with the cognitive conditions of each subject, and with the possibility of inter-relationship with their partners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cavalcante, C. M. B., Ortega, A. C., & Rodrigues, M. M. P. (2006). A interação social de crianças no jogo de regras. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 57 (1-2), 28-45.

Doise, W., & Mugny, G. (1981). Le développement social de l'intelligence Paris: InterEditions.

Gilly, M., Fraisse, J., & Roux, J.-P. (1992). Resolución de problemas en díadas y progresos cognitivos en niños de 11 a 13 años: Dinámicas interactivas y mecanismos socio-cognitivos. In A.-N. Perret-Clermont & M. Nicolet (Orgs.), Interactuar y conocer (pp.71-90). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Inhelder, B., & Cellérier, G. (Orgs.). (1996). O desenrolar das descobertas da criança: um estudo sobre as microgêneses cognitivas Porto Alegre: Artes Médicas.

Marco, F. F. (2004). Estudo dos processos de resolução de problema mediante a construção de jogos computacionais de matemática no ensino fundamental Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade Estadual de Campinas.

Moro, M. L. F. (1987). Aprendizagem operatória: a interação social da criança São Paulo: Cortez, Autores Associados.

Moro, M. L. F. (1991). Crianças com crianças aprendendo: interação social e construção cognitiva. Cadernos de Pesquisa, 79, 31-43.

Moro, M. L. F. (1998). Aprendizagem construtivista da adição/subtração e interações sociais: o percurso de três parceiros. Tese para Concurso de Professor Titular, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.

Moro, M. L. F. (2000). A epistemologia genética e a interação social de crianças. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13 (2), 295-310.

Perret-Clermont, A.-N. (1984). La construcción de la inteligencia en la interacción social: aprendiendo con los compañeros Madrid: Visor Libros.

Petty, A. L. S. (1995). Ensaio sobre o valor pedagógico dos jogos de regras: uma perspectiva construtivista Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade de São Paulo.

Piaget, J. (1967). O raciocínio na criança Rio de Janeiro: Record. (Originalmente publicado em 1924).

Piaget, J. (1973). Estudos sociológicos Rio de Janeiro: Forense. (Originalmente publicado em 1945).

Piaget, J. (1998). Observações psicológicas sobre o trabalho em grupo. In S. Parrat & A. Tryphon (Orgs.), Jean Piaget: sobre a pedagogia (pp.137-151). São Paulo: Casa do Psicólogo. (Originalmente publicado em 1935).

Torres, M. Z. (2003). O raciocínio lógico-matemático de crianças no jogo Matix Manuscrito não-publicado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo.

Torres, M. Z. (2005). Processos de regulação de crianças no jogo Matix Manuscrito não-publicado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo.

Published

2008-09-30

How to Cite

CAVALCANTE, C. M. B. ., & ORTEGA, A. C. . (2008). Microgenetic analysis of the cognitive functioning of children by means of the matix game. Psychological Studies, 25(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7019