Parental training in group: an experience report

Authors

  • Marilia Velasco COELHO Universidade Católica de Goiás
  • Sheila Giardini MURTA Universidade Católica de Goiás

Keywords:

parental training, educational practice, Social Skills

Abstract

This paper describes an experience of parental training and its effects on positive educational practices, educational social skills and external
stressors coping. Five mothers and two fathers attended to a group intervention, consisting of 20 weekly sessions, each one with 90 minutes
of length. Behavioral techniques, such as modeling and role playing, were used. The results were evaluated by interviews and checklist and
shown an increase of positive educational practices, educational social skills development and healthy coping strategies for external stressors. Besides the positive appraisal on parents’ behaviors change, the parents also evaluated positively their children’s changes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist/ 4-18 and 1991 profile. Burlington: University of Vermont.

Baraldi, D. M., & Silvares, E. F. M. (2003). Treino de habilidades sociais em grupo com crianças agressivas, associado à orientação dos pais: analise empírica de uma proposta de atendimento. In A. Del Prette & Z. A. P. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem (pp.235-258). Campinas: Alínea.

Bordin, I. A. S., Mari, J. J., & Caiero, M. F. (1995). Validação da versão brasileira do Child Behavior Checklist (CBCL) [Inventario de comportamentos da infância e adolescência: dados preliminares: Revista ABP-APAL, 17 (2), 55-66.

Davis, M., Eshelman, E. R., & McKay, M. (1996). Manual de relaxamento e redução do stress São Paulo: Summus.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. (2001). Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (no prelo). Adolescência e fatores de risco: a importância das habilidades sociais educativas. In F. J. Penna & V. G. Haase (Orgs.)., Aspectos psicossociais da saúde na infância e adolescência Belo Horizonte: Coopmed.

Gomide, P. I. C. (2003). Estilos parentais e comportamento anti-social. In A. Del Prette & Z. A. P. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem (pp.21-60). Campinas: Alínea.

Gomide, P. I. C. (2004). Pais presentes, pais ausentes Petrópolis: Vozes.

Gonçalves, E. S. (2005). Agressividade infantil à luz das habilidades sociais. Artigo de Graduação não-publicado, Universidade Católica de Goiás, Goiânia.

Lohr, S. S. (2003). Estimulando o desenvolvimento de habilidades sociais em idade escolar. In A. Del Prette & Z. A. P. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem (pp. 293-310). Campinas: Alínea.

Marinho, M. L. (2005). Um programa estruturado para o treinamento dos pais. In V. E. Caballo & M. A. Simon (Orgs.), Manual de psicologia clínica infantil e do adolescente: transtornos específicos (pp.417-443). São Paulo: Santos.

Marturano, E. M., & Loureiro, S. R. (2003). O desenvolvimento socioemocional e as queixas escolares. In A. Del Prette & Z. A. P. Del Prette (Orgs.), Habilidades sociais, desenvolvimento e aprendizagem (pp.259-291). Campinas: Alínea.

Mestre, M., & Corassa, N. (2002). Mediadores no sucesso da psicoterapia comportamental. In H. J. Guilhardi, M. B. Madi, P. P. Queiroz & M. C. Scoz (Orgs.), Sobre comportamento e cognição (Vol. 10, pp.221-240). Santo André: ESETec Editores Associados.

Olivares, J., Mendes, F. X., & Ros, M. C. (2005). O treinamento de pais em contexto clínicos e da saúde. In V. E. Caballo & M. A. Simon (Orgs.), Manual de psicologia clínica infantil e do adolescente: transtornos específicos (pp.365-385). São Paulo: Santos.

Pinheiro, M. I. S., Haase, V. G., Del Prette, A., Amarente, C. L. D., & Del Prette, Z. A. P. (2006). Treinamento de habilidades sociais educativas para pais de crianças com problemas de comportamento. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19 (3), 407-414.

Silva, A., & Marturano, E. (2002). Práticas educativas e problemas de comportamento: uma análise a luz das habilidades sociais. Estudos de Psicologia, 7 (2), 227-235.

Silvares, E. F. M. (1995). Intervenção clínica e comportamental com crianças. In B. Range (Org.), Psicoterapia comportamental e cognitiva: pesquisa, prática, aplicações e problemas (pp.133-141). Campinas: Editorial Psy.

Yozo, R. Y. K. (1996). 100 jogos para grupo: uma abordagem psicodramática para empresas, escolas e clínicas. São Paulo: Agora.

Published

2007-09-30

How to Cite

COELHO, M. V. ., & MURTA, S. G. (2007). Parental training in group: an experience report. Psychological Studies, 24(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6895