Psychological instruments: comparative study between cognitive-behavioral students and professionals

Authors

  • Katya Luciane de OLIVEIRA Universidade Estadual de Campinas/Universidade São Francisco
  • Ana Paula Porto NORONHA Universidade São Francisco
  • Marilda Aparecida DANTAS Universidade de Alfenas

Keywords:

behavioral assessment, psychological assessment, psychological tests

Abstract

This research analyzed if there was any difference between the well-known psychological instruments and the ones used by cognitive-behavioral students and professionals. 40 students and 35 psychologists participated in this study. This study material was composed by two parts. The first one comprised by questions about graduation, professional activity, strategy and instruments used in the assessment. The second part constituted a set of psychological assessment instruments, and the participants task was to assign if they were known or used. Results indicated the most of students and professionals uses the interview in the assessment. The most well-known instruments were Zulliger, Escala de Maturidade Mental Columbia, Teste de Apercepção Temática and WISC-III. The most used instruments were Bender Infantil, Desenho da Figura Humana and Wartegg Test. Others studies should be made to promote the psychologists’ formation development .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alchieri, J. C., & Bandeira, D. R. (2002). Ensino da avaliação psicológica no Brasil. In R. Primi (Org.), Temas em avaliação psicológica (pp.35-39). Campinas: Impressão Digital do Brasil Gráfica e Editora.

Alves, I. C. B., Alchieri, J. C., & Marques, K. (2001). Panorama geral do ensino das técnicas do exame psicológico no Brasil. In Universidade Presbiteriana Mackenzie (Org.), Anais do I Congresso de Psicologia Clínica (pp.10-11). São Paulo.

Andriola, W. B. (1995). Os testes psicológicos no Brasil: problemas, pesquisas e perspectivas para o futuro. In L. S. Almeida & I. S. Ribeiro (Orgs.), Avaliação psicológica: formas e contextos (Vol. 3, pp.77-82). Braga: APPORT.

Conselho Federal de Psicologia. (2001). Resolução no 25/2001 Acessado em dezembro 4, 2001, disponível em http://www.pol.org.br

Conselho Federal de Psicologia. (2003). Resolução no 02/2003 Acessado em março 3, 2003, disponível em http://www.pol.org.br

Conselho Regional de Psicologia - 6ª Região. (2004). I Encontro de Avaliação Psicológica na Formação dos Psicólogos. Acessado em abril 15, 2004, disponível em http://www.pol.org/agenda

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Relação dos testes psicológicos avaliados publicada pelo CFP Acessado em julho 4, 2005, disponível em http://www.pol.org.br

Delitti, M. (2001). Análise funcional: o comportamento do cliente como foco da análise funcional. In M. Delitti (Org.), Sobre comportamento e cognição: a prática da aná-lise do comportamento e da terapia cognitivo-comportamental (2a ed., pp.37-44). Santo André: ARBytes.

Guzzo, R. S. L. (2001). Laudo psicológico: a expressão da competência profissional. In L. Pasquali (Org.), Técnicas do exame psicológico _ TEP (Vol. 1, p.155-170). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Haynes, S. H., & O' Brien, W. H. (2000). Background, Characteristics and History. In S. N. Haynes & W. H. O'Brien (Orgs.), Principles and practice of behavioral assessment (pp.3-24). New York: Kluwer Academic.

Jacquemin, J. (1995). Ensino e pesquisa sobre testes psicológicos. Boletim de Psicologia, 45 (102), 19-21.

Keepe, F. J., Kopel, S. A., & Gordon, S. B. (1980). Manual prático de avaliação comportamental. São Paulo: Editora Manole.

Kroeff, P. (1988). Síntese de posicionamentos a serem feitos quanto ao uso de testes psicológicos em avaliação psicológica. In Sociedade de Psicologia de Ribeirão Preto (Org.). Anais da 18Ş Reunião Anual de Psicologia (pp.535-537). Ribeirão Preto.

Matos, M. A. (1999). Análise funcional do comportamento. Estudos de Psicologia (Natal), 6 (3), 8-18.

Meyer, S. B. (2001). O conceito de análise funcional. In M. Delitti (Org.), Sobre comportamento e cognição: a prática da análise do comportamento e da terapia cognitivo-comportamental (2a. ed., pp.29-34). Santo André: ESETec.

Noronha, A. P. P. (2003). Estudos de validade e de precisão em testes de inteligência. Educação Paidéia, 13 (25), 25-33.

Oakland, T. (1999). Developing standardized tests. In S. M. Wechsler & R. S. L. Guzzo (Orgs.), Avaliação psicológica: perspectiva Internacional (pp.101-118). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Oliveira, K. L., Noronha, A. P. P., Beraldo, F. N. M., & Santarem, E. M. (2003). Utilização de técnicas e instrumentos psicológicos: uma pesquisa com estagiários de clínica comportamental. Revista Psico - Revista da Faculdade de Psicologia da PUC-RS, 34 (1), 123-140.

Oliveira, K. L., Noronha, A. P. P., Dantas, M. A., & Santarem, E. M. (2005). O psicólogo comportamental e a utilização de técnicas e instrumentos psicológicos. Psicologia em Estudo, 10 (1), 127-135.

Pasquali, L. (Org.) (1999). Instrumentos psicológicos: manual prático de elaboração Brasília: LabPAM.

Pasquali, L. (Org.) (2001). Técnicas do exame psicológico. Manual: fundamentos das técnicas psicológicas (Vol. I). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Piotrowski, C., & Lubin, B. (1990). Assessment pratices of health psychologist: survey of APA Division 38Ş Clinicians. Professional Psychology: Research and Practice, 21 (2), 99-106.

Rangé, B., & Guilhard, H. (1998). História da psicoterapia comportamental e cognitiva no Brasil. In B. Rangé (Org.), Psicoterapia comportamental e cognitiva: pesquisa, prática, aplicações e problemas (pp.55-69). Campinas: Editorial Psy.

Santarem, E. M. M. (2001). Avaliação funcional do comportamento. In F. F. Sisto, E. T. B. Sbardelini & R. Primi (Orgs.), Contextos e questões da avaliação psicológica (pp.203-218). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Simões, M.R.S. (1995). Política e moral da avaliação psicológica: considerações em torno de problemas éticos e deontológicos. In L. S Almeida & I. S Ribeiro (Orgs.), Avaliação psicológica: formas e contextos (Vol. 3, pp.77-82). Braga: APPORT.

Torós, D. (1997). O que é diagnóstico comportamental. In M. Delitti (Org), Sobre comportamento e cognição: a prática da análise do comportamento e da terapia cognitivo-comportamental (pp.98-103.). Santo André: ARBytes.

Watkins, C. E. Jr., Campbell, V. L., & McGregor, P. (1990). What types of psychological tests do Behavioral (and other) counseling psychologists use? The Behavior Therapist, 13, 115-117.

Wechsler, S. M., & Guzzo, R. S. L. (Orgs.) (1999). Avaliação psicológica: perspectiva internacional. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Published

2006-12-31

How to Cite

OLIVEIRA, K. L. de ., NORONHA, A. P. P. ., & DANTAS, M. A. . (2006). Psychological instruments: comparative study between cognitive-behavioral students and professionals. Psychological Studies, 23(4). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6809