CHILDREN DEPRESSION EVALUATION SCALE: A VALIDITY ASSESSMENT

Authors

  • Dejenane Aparecida Pascoal PEREIRA PUC-CAMPINAS/Universidade de Taubaté
  • Vera Lúcia Adami Raposo do AMARAL PUC-CAMPINAS

Keywords:

Child depression, psychological assessment, instruments, mesurement

Abstract

The aim of this survey is to perform a validity assessment of the “Children Depression Evaluation Scale” from Amaral and Barbosa (1990). Through
the research, the initial scale has been modified, resulting in four versions. It has been carried out a semantic analysis of the items with two samples of
children (N= 12 and N= 4). Subsequently, four Clinical Psychologists and three Psychiatrists analyzed the pertinence of the items to the construct. Finally, the scale was applied to the 362 students from public and private schools, for the study of the precision and the validity of the construct. It was used the exploratory factorial analysis; the discriminative power index of the
items, standard-deviation and Pearson’s item-total corrected correlation; and the Cronbach’s Alfa Coefficient calculation (α). In the semantic comprehension of the items, one item has been excluded and three items reformulated. There has been no disregard items in the judges analysis. In the exploratory factorial analysis it has been observed that the first four dimensions explained 33,36% of the total variability of the data, with self values over 1.4. Four items were discarded due to presenting factorial-load
under 0.4. In the discriminative power analysis of the items, six items were eliminated with total-item correlation close to zero. The final scale comprised
24 items distributed according to four factors: disforical affection response (α= 0,70); emotional-affective response with anxiety contort (α= 0,65); autonomous-physiological response (α= 0,56), and cognitive response with self-esteem content (α=0,50).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADÁNEZ, G. P. (1999). Procedimentos de Construcción y Analisis de Tests Psicometricos. In Wechsler, S. M. & Guzzo, R. S. L., Avaliação Psicológica: Perspectiva Interna-cional (pp.57-100). São Paulo: Casa do Psicólogo.

AMARAL, V. L. A. R. & Barbosa, M. K. (1990). Crianças Vítimas de Queimaduras: Um Estudo Sobre Depressão. Estudos de Psicologia, 7 (1), 31-59.

ANASTASI, A., & Urbina, S. (2000). Natureza e Uso dos Testes Psicológicos. In Anastasi, A. & Urbina, S., Testagem Psicológica (pp.17 a 36). (7Ş ed.). (M. A. V. Veronese, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

ANDRIOLA, W. B. & Cavalcante, L. R. (1999). Avaliação da Depressão Infantil em Aluno da Pré-Escola. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12 (2), 419- 428.

ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE PSIQUIATRIA (2000). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais (4Ş ed.). (D. Batista, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas Sul. (original de 1994).

ASSUMPÇÃO Jr., F. B. (2000). Diagnóstico e Quadro Clínico da Depressão na Infância e na Adolescência. In Lafer, B., Almeida, O. P. , Fráguas, R. & Miguel, E. C., Depressão no Ciclo da Vida (pp.37-44). Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

BAPTISTA, C. A. & Golfeto, J. H. (2000). Prevalência de Depressão em Escolares de sete a 14 anos. http://www.hcnet.usp.br/ipq/revista/27(5)/artigos/art 253.htm 27/05/2000.

BIRMAHER, B., Ryan, N. D., Williamson, D. E., Brent, D. A. & Kaufman, J. (1996). Childhood and Adolescent Depression: A Review of the Past 10 Years. Part II. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 35 (12), 1575-1583.

BROWN, Anne. Mood Disorders in Children and Adolescents. http://www.mhsource.com./narsad/childmood.html. 07/11/2000.

CALIL, M. H. & Pires, M. L. N. (2000). Aspectos Gerais das Escalas de Avaliação de Depressão. In Gorestein, C., Andrade, L.H.S.G. & Zuardi, A. W. (eds.). Escalas de Avaliação Clínica em Psicologia e Psicofarmacologia (pp. 65-69). São Paulo: Lemos-Editorial.

CUNHA, S. E. (1994). A Noção de Validade de Testes Psicológicos Rio de Janeiro: CEPA.

Gill, K. S., Coffey, B. J. & Park, K. S. (2000). Transtorno Bipolar na Infância e na Adolescência. In Lafer, B., Almeida, O. P., Fráguas, R. & Miguel, E. C., Depressão no Ciclo da Vida (pp.110-114). Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

GOUVEIA, V. V., Barbosa, G. A., Almeida, H. J. F. & Gaião, A. A. (1995). Inventário de Depressão Infantil - CDI: Estudo de Adaptação com Escolares de João Pessoa. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 44 (7), 345-349.

HODGES, K. K., Siegel, L. J., Mullins, L. & Griffin, N. (1983). Factor Analysis of the Children's Depression Inventory. Psychological Reports. 53, 759-763.

MCCLELLAN, J. & Werry, J. S. (1997). Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children and Adolescents With Bipolar Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 36 (10), 157S-176S.

MESQUITA, P. B. & Gilliam, W. S. (1994). Differential Diagnosis of Childhood Depression: Using Comorbidity and Symptom Overlap to Generate Multiple Hypotheses. Child Psychiatry and Human Development.24 (3), 157-172.

MILLER, J. A. (1998). The Childhood Depression Sourcebook. Los Angeles: NTC/ Contemporary Publishing Group.

MORENO, A. R. & Moreno, D. H (2000). Escalas de Avaliação para Depressão de Hamilton (HAM-D) e Montgomery- Åsberg (MADRS). In Gorestein, C., Andrade, L.H.S.G. & Zuardi, A. W. (eds.). Escalas de Avaliação Clínica em Psicologia e Psicofarmacologia (pp. 71-87). São Paulo: Lemos- Editorial.

NOTTELMANN, E. D. & Jensen, P. S. (1995). Bipolar Affective Disorder in Children and Adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 34 (6), 705-708.

OAKLAND, T. (1999). Developing Standardized Tests. Avaliação Psicológica: Perspectiva Internacional (pp.101-118). São Paulo: Casa do Psicólogo.

PASQUALI, L. (1996). Medida Psicométrica. Teorias e Métodos de Medida em Ciências do Comportamento (pp. 73- 115). Brasília: INEP.

PASQUALI, L. (1999). Escalas Psicométricas. Instrumentos Psicológicos: Manual Prático de Elaboração (pp.105-127). Brasília: LabPAM/ IBAP.

PEREIRA, D. A. P. (2002). Escala de Avaliação de Depressão para Crianças: Um Estudo de Validação. Dissertação de Mestrado Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Campinas, São Paulo.

REYNOLDS, W. M. (1989). Reynolds Child Depression Scale- RCDS- Professional Manual. U.S.A.: PAR, Psychological Assessment Resources, Inc.

SMUCKER, M. R., Craighead, W. E., Craighead, L. W., & Green, B. J. (1986). Normative and Reliability Data for the Children's Depression Inventory. Journal of Abnormal Child Psychology. 14 (1), 25-39.

STARK, K. D., Swearer, S., Delaune, M., Knox, L. & Winter, J. (1995). Depressive Disorders. In Ammerman, R. T. & Hersen, Michel, Handbook of Child Behavior Therapy in the Psychiatric Setting (pp. 269-300). New York: A Wiley-Interscience Publication.

WORLD Health Organization (1993). Classificação de Transtornos Mentais e de Comportamento da CID-10: Descrições Clínicas e Diretrizes Diagnósticas. (D. Caetano, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (original de 1992).

Published

2004-04-30

How to Cite

PEREIRA, D. A. P. ., & AMARAL, V. L. A. R. do . (2004). CHILDREN DEPRESSION EVALUATION SCALE: A VALIDITY ASSESSMENT. Psychological Studies, 21(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6690