THE USE OF SELF-RELATED EXPERIENCE AS AN INSTRUMENT TO PROFESSIONAL GUIDANCE’S EVALUATION AND INTERVENTION

Authors

  • Cynthia Borges de MOURA Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Claudia Paranzini SAMPAIO Universidade Estadual de Londrina
  • Mirtes Viviani MENEZES Universidade Estadual de Londrina
  • Lígia Deise RODRIGUES Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Professional Guidance, decision’s making, adolescents

Abstract

The aim of this work was to describe the self-related experience of adolescents
that participate in of groups of Professional Guidance in relation to the
common aspects of the entrance and exit condition of the program. Were
analyzed writing reports of 18 adolescents between 15 and 17 years old, who
participated of 2 groups of Professional Guidance in a Brazilian public
university, on the pre-orientation and post-orientation condition. The results
show 3 major themes approached in the pre-orientation condition: 1) the
decision’s difficulties; 2) the childhood professions; 3) the parent’s influence.
In the post-orientation condition, the themes were: 1) Increase of selfknowledge
and knowledge about the professions; 2) Learning of decision’s
making process; 3) Grateful for the guidance’s work. The conduction and
handling of the Professional Guidance’s programs can be improved through
the comprehension about the experiences that the adolescents share in the
groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMATUZZI, M. M. (1996). Apontamentos acerca da pesquisa fenomenológica. Estudos de Psicologia. 13 (1), 5-10.

GIACAGLIA, L. R. (2000). As Atividades para Orientação Vocacional São Paulo: Pioneira Educação.

LEVENFUS, R. S. (2002). O uso da autobiografia na orientação vocacional. In: Levenfus, R. S. & Soares, D. H. P. (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional: novos achados teóricos, técnicos e instrumentais para a clínica, a escola e a empresa. Porto Alegre: Artmed.

LEVENFUS, R. S. & Nunes, M. L. T. (2002). Principais temas abordados por jovens centrados na escolha profissional.In: Levenfus, R. S. & Soares, D. H. P. (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional: novos achados teóricos, técnicos e instrumentais para a clínica, a escola e a empresa. Porto Alegre: Artmed.

LUCCHIARI, D. H. P. S. (Org.) (1993). Pensando e Vivendo a Orientação Profissional São Paulo: Summus.

MAGALHÃES, M. O. (2002). O uso de histórias de vida na orientação de carreira: um enfoque construtivista. In: Levenfus, R. S. & Soares, D. H. P. (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional: novos achados teóricos, técnicos e instrumentais para a clínica, a escola e a empresa. Porto Alegre: Artmed.

MOURA, C. B. (2001). Orientação profissional sob o enfoque da Análise do Comportamento. Londrina: Editora da UEL.

OAKLANDER, V. (1980). Descobrindo crianças: abordagem gestáltica com crianças e adolescentes. São Paulo: Summus.

OLIVEIRA, M. B. L. & Chakur, G. S. R. (1997). A escolha profissional: necessidades e aspirações dos jovens concluintes do 2ş grau. In:Simpósio Brasileiro de Orientadores Profissionais, 3, Canoas. Anais... Canoas: ULBRA.

OLIVEIRA, M. B. L.; Chakur, G. S. R. & Momma, A. M.(1997). Desenvolvimento de técnicas grupais: socializando o atendimento. In:Simpósio Brasileiro de Orientadores Profissionais, 3, Canoas. Anais... Canoas: ULBRA.

POLSTER, E. (1987). Every person's life is worth a novel Nova York: Norton & Co.

SOARES, D. H. P. (1987). O Jovem e a Escolha Profissional Porto Alegre: Mercado Aberto.

________. (2002). A melhor escolha para o momento. Jornal Hoje em Dia, Belo Horizonte, 12 maio.

VASCONCELLOS, M. J. E.; Oliveira, A. L. Q. & Carvalho, M. A. V. (1976). Curso de Informação Profissional. Belo Horizonte: Vigília; Rio de Janeiro: FENAME.

WHITE, M.; Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York: Norton.

Published

2003-12-31

How to Cite

MOURA, C. B. de ., SAMPAIO, A. C. P. ., MENEZES, M. V. ., & RODRIGUES, L. D. . (2003). THE USE OF SELF-RELATED EXPERIENCE AS AN INSTRUMENT TO PROFESSIONAL GUIDANCE’S EVALUATION AND INTERVENTION. Psychological Studies, 20(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6685