Transition to motherhood in the academic trajectory: strategies of dynamic self-repair and resistance in the social field of young university students

Authors

Keywords:

Case study, Cultural psychology, Higher education, Pregnancy

Abstract

This study aims to analyze the strategies of dynamic self-repair and resistance in the social field built by young university students who unexpectedly became pregnant during their academic formation. From the perspective of Semiotic Cultural Psychology, a case study built in a narrative interview situation will be presented. The case analysis reveals that the unplanned pregnancy was experienced by the young woman as a disruptive event, which, together with a restricted social and institutional support, resulted in significant challenges to reconcile different demands, putting her mental health at risk. In this scenario of complex developmental demands, intense efforts should be made with the purpose of dynamic self-repair and resistance to remain in the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreto, P. C. S. (2015). Gênero, raça, desigualdades e políticas de ação afirmativa no ensino superior. Revista Brasileira de Ciência Política, 16, 39-64. http://dx.doi.org/10.1590/0103-335220151603

Dias, M. J. S., & Soares, B. V. P. S. (2019). Assistência estudantil x creche nas universidades públicas. Revista Educação e Emancipação, 12(2), 50-74. http://dx.doi.org/10.18764/2358-4319.v12n2p50-74

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017). Censo da Educação Superior 2017: divulgação dos principais resultados. Brasília: INEP. http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file.

Jovchelovitch, S., & Bauer, M. V. (2017). Entrevista narrativa. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes.

Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R., & Zilber, T. (1998). Narrative research: reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks: Sage.

Maffei, B., Menezes, M., & Crepaldi, M. A. (2019). Rede social significativa no processo gestacional: uma revisão integrativa. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, 22(1), 216-237. http://pepsic.bvsalud.org/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582019000100012&lng=pt&nrm=iso

Marinho-Araújo, C. M. (2016). Inovações em psicologia escolar: o contexto da educação superior. Estudos de Psicologia (Campinas), 33(2), 199-211. http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752016000200003

Marsico, G., & Tateo, L. (2018). Introduction: the construct of educational self. In G. Marsico & L. Tateo (Eds.), The emergence of self in educational contexts: theoretical and empirical explorations (pp. 1-14). Cham: Springer.

Moreno, C. S., Duarte, G. M., & D’Affonseca, S. M. (2020). A condição universitária e a vivência parental. Psicologia e Argumento, 38(1), 548-579. https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/26506.

Pontes, V. V. (2016). Trajetórias interrompidas: perdas gestacionais, luto e reparação. Salvador: EDUFBA.

Pontes, V. V. (2019). Disquieting experiences of ruptures in the life trajectory: challenges to dynamic self-repair. Integrative Psychological and Behavioral Science, 53, 450-462. https://doi.org/10.1007/s12124-019-09492-5

Pontes, V. V., & Simão, L. M. (2018). Transgenerational ambivalence in the time to come: how meanings regulate being pregnant and facing miscarriage. In I. Albert, E. Abbey, & J. Valsiner. (Orgs.). Trans-generational family relations: investigating ambivalences. Charlotte: Information Age Publishing.

Prates, S. R., & Gonçalves, J. P. (2019). Educação superior e relações de gênero: atividades domiciliares para mães estudantes de pedagogia. Revista Internacional de Ensino Superior, 5(1), 1-23. https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653753.

Presidência da República (Brasil). (1975). Lei n° 6.202, de 17 de abril de 1975. Atribui à estudante em estado de gestação o regime de exercícios domiciliares instituído pelo Decreto-lei nº 1.044, de 1969, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1970-1979/L6202.htm.

Ricoldi, A., & Artes, A. (2016). Mulheres no ensino superior brasileiro: espaço garantido e novos desafios. Ex Æquo, 33(1), 149-161. http://www.scielo.mec.pt/pdf/aeq/n33/n33a11.pdf

Silva, P. V. B., & Borba, C. A. (2018). Políticas afirmativas na pesquisa educacional. Educar em Revista, 34(69), 151-191. https://doi.org/10.1590/0104-4060.58095

Silva, J. S., Alves, M. B., Carvalho, G. B., Tavares, R., Arruda, A. A., & Costa, C. D. M. (2020). A maternidade na trajetória universitária: desafios percorridos pelas discentes da Universidade Federal do Maranhão – UFMA campus VII Codó. Brazilian Journal of Development, 6(7), 42538-42550. https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-027

Simão, L. M. (2010). Ensaios dialógicos: compartilhamento e diferença nas relações eu-outro. São Paulo: Hucitec.

Simão, L. S. (2016). Culture as a moving symbolic border. Integrative Psychological and Behavioral Sciences, 50, 14-28. https://doi.org/10.1007/s12124-015-9322-6

Published

2022-07-25

How to Cite

PONTES, V. V., QUEIROZ, F. S. de, NASCIMENTO, J. S. do, & FONSECA, F. D. T. da. (2022). Transition to motherhood in the academic trajectory: strategies of dynamic self-repair and resistance in the social field of young university students. Psychological Studies, 39, 1–14. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6479

Issue

Section

DOSSIER | CULTURAL PSYCHOLOGY OF EDUCATION