Stress symptoms in the public school system

Authors

  • Maria do Sacramento L. Tanganelli PUC-CAMPINAS
  • Marilda E. Novaes Lipp PUC-CAMPINAS

Keywords:

achievement, teaching, school children, stress

Abstract

The Stress Symptom Inventory for Children (ISSI) was applied to 158 children, grades one trough four in a public school attending a low income neighborhood in the city of Americana, in São Paulo, Brazil. The objective was to survey the stress levei in the public school students. The sample was divided into two groups composed by either high or low achievers, according to the teacher's evaluations. The academically weak students showed greater number of stress symptoms than te others. Most symptoms were of a psychological nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcino, A. B. ( 1996 ). Stress Social e Reatividade Cardiovascular Infantil: Um Estudo Psicofisiológico. Dissertação de Mestrado. Departamento de Pós - Graduação em Psicologia Clínica. PUC- Campinas.

Bandura, A. ( 1963 ). Agression: a social learning analysis. New Jersey: Prentice-Hall. Biaggio, A. M. B. ( 1988). Psicologia do Desenvolvimento. Petrópolis.

Biaggio, A. M. B.; Machado, S. ( 1990). Adaptação para o Português do ST AXI, de Spielberg - Estudos preliminares com sujeitos bilíngües. Porto Alegre: SBPC.

Bignotto, M. M. ( 1997 ). Stress e suas fontes na Ontogênese e Manutenção da Obesidade infantil. Dissertação de Mestrado. Departamento de Pós-Graduação em Psicologia Clínica.

PUC-Campinas.

Carson, K.; Schauer, R. W. ( 1992 ). Children's Temperament and Coping Abilities. Journal Genet-Psychal, vol. 3. COITêa, M.R.A. ( 1992). Fatores Familiares e Aproveitamento Escolar em uma Escola Pública da Periferia de São Paulo. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Ciências Médicas. UNICAMP.

Cummings, E. M. ( 1987 ) Coping with background anger in early childhood. Child Development, vo1.58, pp. 976 - 984.

Kowal, A.; Pritchard, Dom ( 1990 ). Psychological Characteristics of Children Who Suffer from Headache: a research. Journal Child Psychiat. voI. 31, p.p .. Adelaide.

Lamude, K.G. ( 1992 ) Resistence in the College Classroom: Variations in Student's Perceived Strategies for Resistence and Teacher' s Stressors as a Function of Student' s Ethnicity. Perceptual and Motor SkilIs. vol. 75, p.p. 616 - 626.

Lima, G.Z. et aI ( 1985 ). A criança na Escola, in MARCONDES, D. E., Pediatria Básica. São Paulo: Sarvier, p.p. 69 - 74.

Lima, E.C. ( 1992 ). Obesidade: a contribuição do estresse e de alguns fatores psicológicos no seu desenvolvimento e Manutenção. Dissertação de Mestrado. Departamento de Pós - Graduação em Psicologia Clínica. PUC - Campinas.

Lipp, M. N. ( 1989 ). Atitudes Parentais do Desenvolvimento de Resist ência ao Estresse, Psicologia: reflexão e crítica, vol. 4, p.p.

Lipp, M. N. ; Romano. A. S. ; Covolan, M. A.; Nery, M. J. G. (1991). Como enfrentar o Estresse. São Paulo: Ed. Ícone.

Lipp, M. N.; Souza, P. A. E.; Romano. F. S. A.; Covolan, M. A.; ( 1991). Como enfrentar o Stress Infantil. São Paulo: Ed. Ícone.

Reinhold, H. H. ( 1985). Fontes e Sintomas do Stress Ocupacional do Professor I. Dissertação de Mestrado. Departamento de Pós - Graduação em Psicologia Clínica. PUC - Campinas.

Tricolli, A.V. ( 1997 ). Sintomas de stress em escolares de Ia a 4ª série. Dissertação de Mestrado. Departamento de P ós - Graduação em Psicologia Clínica. PUC - Campinas.

Vilella, M. ( 1995 ), Sintomas e Fontes de Stress em uma A mostra de Escolares da Primeira a Quarta Série. Dissertação de Mestrado. Departamento de Pós - Graduação em Psicologia Clínica. PUC -Campinas.

Published

1998-12-31

How to Cite

Tanganelli, M. do S. L. ., & Lipp, M. E. N. . (1998). Stress symptoms in the public school system. Psychological Studies, 15(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/5892