Children with a schoollearning disabilities: assessment by mothers using the Rutter Child Behavior Scale-A2

Authors

  • Edna Maria Marturano USP
  • Vera Lúcia Casari Parreira Hospital das Clínicas de Ribeirão Preto
  • Selma Aparecida Geraldo Benzoni USP

Keywords:

school underachievement, behavior problems, Child Behavior Scale - A2

Abstract

With the aim of clarirying the association between behavioral / emotional problems and school
underachievement, two studies were conducted with the Rutter Child Behavior Scale -A2 (CBS) In Study I, CBS was applied to 200 mothers, each one with a child who had been referred to a university childguidance clinic for psychological aid byvirtue ofschoolleaming problems; sex differences were investigated. In Study 2, seventy-four children in three groups were assessed through CBS: I. Children with schoolleaming problems and presumed educable mental retardation; 2. Children with schoollearning problems and presumed normal intelligence; 3. Children with good school performance. Results showed a high proportion of children who, according to CBS score, were in need of psychological help. Mothers reportedmore internalizedproblems in girls and more immaturebehaviors in children presumed to be mentally retarded. Trends detectedby earlier interview researches were confirmed by CBS.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa,J. I. e Silvares, E. F. (1994) - Uma caracterização preliminar das clínicas-escola de Fortaleza. Estudos de Psicologia, 11,50-56.

Boyle, M. H. e Jones, S. C. (1985) Selecting measures of emotional and behavioral disorders of childhood for use in general populations. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26, 137- 159.

Cohen, S. e Wills, T. A. (1985) Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 2, 3 10-357.

Degani, I. C. C. e Marturano, E. M. (1994) Dificuldades de aprendizagem: estudo de seguimento 2º Ciclo de Estudos em Saúde Mental, Resumos. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, 11.

Graminha, S. S. V. (1992) Problemas emocionais/ comportamentais e nível de escolaridade da criança. Resumos de Comunicações Científicas da XXII Reunião Anual de Psicologia da SP RP, 22.

Graminha, S. S. V. (1994ª) A Escala Comportamental Infantil de Rutter A2: estudos de adaptação e fidedignidade. Estudos de Psicologia, 11,34-42.

Graminha, S. S. V. (1994b) Problemas emocionais/comportamentais em uma amostra de escolares; incidência em função do sexo e idade. Psico, 25(1),49-74.

Graminha, S. S. V. e Coelho, W. F. (1994) Problemas emocionais / comportamentais em crianças que necessitam ou não de atendimento psicológico ou psiquiátrico. Comunicações Científicas da.XXIV Reunião Anual de Psicologia da Sociedade Brasileira de Psicologia, 263.

Graminha, S. S. e Martins, M. A.(1994) - Procura de atendimento psicológico para crianças: características da problemática relatiada pelos pais. Psico, 25(2),53-79.

Hinshaw, S. P. (1992) Externalizing behavior problems and academic underachievement in childhood and adolescence: causal relationships and underlying mechanisms. Psychological Bulletin, 111, 127-155.

Lipp, M. N. e Romano, A. S. P. (1987) - O stress infantil. Estudos de Psicologia, 4, 43-49.

Loureiro, S. R.; Marturano, E. M.; Linhares, M. B. M.; Machado, V. L. S.; e Silva, R. A. (1994). Crianças com queixa de dificuldade escolar: avaliação psicológica através da técnica gráfica Arquivos Brasileiros de Psicologia, 46, 161-182.

Magna, J. M. (1997) - Condições de desenvolvimento antecedentes à entrada na 1ª série, em crianças com atraso escolar. Dissertação de Mestrado, USP-FMRP, 1997.

Martin, R. P.(1994) - Child temperament and common problems in schooling: hypotheses about causal connections. Journal of School Psychology,32,119-134.

Marturano, E. M.; Linhares, M. B. M. e Parreira, V. L. C. Problemas emocionais e comportamentais associados a dificuldadesna aprendizagem escolar. Medicina Ribeirão Preto, 26, 161-175.

Marturano, E. M., Magna, 1. M. e Murtha, P. C. (1992) - Contribuição ao diagnóstico da dificuldades de aprendizagem escolar. Psicopedagogia, 11,7-15.

Marturano, E. Mo; Loureiro, S. R.; Linhares, M. B. M. e Machado, V. L. S. (1997) - A avaliação psicológica pode fornecer indicadores de problemas associados a dificuldades escolares? Estudos em Saúde Mental - 1997. Ribeirão Preto, FMRP/ CPG em Saúde Mental, 11-48 .

Parreira, V. L. C. (1995) Problemas de comportamento em crianças com dificuldades de aprendizagem escolar, segundo o relato das mães. Dissertação de Mestrado, USP.

Santos, M. A. (1990) Caracterização da clientela de uma clínica psicológica da Prefeitura de São Paulo. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 42, 79-94.

Published

1997-12-31

How to Cite

Marturano, E. M. ., Parreira, V. L. C. ., & Benzoni, S. A. G. . (1997). Children with a schoollearning disabilities: assessment by mothers using the Rutter Child Behavior Scale-A2. Psychological Studies, 14(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/5804