The development of creativily in the school: possibilities and implications

Authors

Keywords:

Crealivity, learning, schools, school psychology, creativity research, creativity tests

Abstract

The purposc or this study was to dcmonstrate thc various possibilities of working with creativity in the schools. ln order to achievc this goal, a n:view was done of lhe masters' dissertations undertool-. in the last three years at the g;aduate school psychology program of the Pontificial Catholic Unive1·sit) of Campinas. The results obtaincd from the refered research, whcrc subjccts from rnrious ages wen: studied, using scales, tests, or specific trainning programs, indicated that creati\ it:- brings great benetits 1101 only for school achicvcmcnt but also as a way of modifing studems anel teachers' behaviors andaltitudes. ln conclusion, it was remarked lhe school psycholo­ gist's role to de,·elop creativity in the schools, leading to the question oflhe presence ofcreativily in the trainning ofth1s profcssional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAMPI, M. L. F. (1995) Efeitos de um programa para o desenvolvimento da criatividade na escrita. Dissertação de mestrado. Pontíficia Universidade Católico de Campinas.

BRAGOTTO, D. ( 1994) Programa experimental para o desenvolvimento da expressão poética em adolescentes. Dissertação de mestrado. Pon­tificia Universidade Católica de Campinas.

BERTONHA, R.M. (1995) Programa para o desen­volvimento da criatividade em crianças pré­ escolares. Dissertação de mestrado. Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

BIGHETTI, C.A. ( 1995) Efeitos de um programa para o desenvolvimento da criatividade verbal através do contar histórias. Dissertação de mes­ trado. Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

CENTER FOI CREAT!VE STUDIES (1990) The lnternational Creativity Networking Conference. Resumos. Buffalo. NY, 7-1O agosto.

MOREIRA, S.R.G.(1995) Epilepsia e Criatividade. Um estudo com crianças de rede pública. Disser­ tação de mestrado. Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

NOGUEIRA, A.B.L. (1992) Criatividade e per­cepção do futuro profissional em estudantes de psicologia. Dissertação de mestrado. Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

TORRANCE, E.P.( 1966). Torrance testsof creative thinking. Lexington, MA: Personal Press.

__________.(1970)Creative learning and teaching. New York, Harper & Row.

TORRANCE, E.P. & SAFTER, H.T. ( 1990). The incubation model of teaching. New York: Bu­ fallo, Bearly.

WECHSLER, S.M. (1993) Criatividade: Desco­brindo e encorajando. Campinas, Psy.

Published

1995-04-30

How to Cite

Wechsler, S. M. (1995). The development of creativily in the school: possibilities and implications. Psychological Studies, 12(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12328