Work conditions, health and voice of university teachers

Authors

  • Emilse Aparecida Merlin Servilha
  • Pamela Manchado Pereira

Keywords:

Voice disorders, Faculty, Working conditions

Abstract

Objective
The objective of this study is to learn the working conditions, university teachers and establish relationships between then.
Methods
health and voice of Twenty-one teachers participated by filling out a quesüonnaire called Teacher's Vocal Selection, covering personal. work, health and voice data. The collected data received quantitative treatment and the findings were described and compared with those of literature.
Results
Most participants were females (76%) aged from 24 to 60 years with a mean age of 45
years. The mean teaching period was of 17 years, working from 2 to 16 hours/class per
day. Regarding the characteristics of the working environment, those mentioned most
often as positive were proper lighting and cleanness (57.1%) and as negative were
tiring and very hot environment (47.6%), Visual aids were used in 40.9% of the classes
and a microphone was not used by 52.4% of the teachers since this resource was not
available or was considered uncomfortable. The health complaint mentíoned most
often by the teachers was stress (47.6%), Regarding the teachers' classificaüon of their
own voices. dear voice was menüoned most often as a positive aspect (28.6%) and weak voice as negative (28.6%)
Conclusion
In general, the physical conditions are favorable, however excess work associated with dasses with visual aids generate stress and require cautions with the teacher's health
and voice. Availability of microphones would be helpful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cooper M. Modernas técnicas de reabilitación vocal. Buenos Aires: Panamericana; 1974.

Simões M, Latorre MRO. Alteração vocal em professores: uma revisão. J Bras Fonoaudiol. 2002; 3(11):127-34.

Skarlatos D. Manatakis M. Effects of classroom noise on students and teachers in Greece. Percept Mot Skills. 2003; 96(2):539-44.

Dreossi RCF. Momensohn-Santos T. O ruído e sua interferência sobre estudantes em uma sala de aula: revisão de literatura, Pró-Fono. 2005; 17(2):251-58.

Ferreira LP, Giannini SPP, Figueira S, Silva EE, Karmann DF, Souza TMT. Condições de produção vocal de professores da Prefeitura do Município de São Paulo. Distúrbios da Comun. 2003; 14(2):275-91.

Servilha EAM. Estresse em professores universitários na área de fonoaudiologia. Rev Cienc Med. 2005; 14(1):43-52.

Fuess VR, Lorenz MC. Disfonia em professores do ensino municipal: prevalência e fatores de risco. Rev Bras Otorrinolaringol. 2003; 69(6):807-12.

Delcor NS, Araújo TM, Reis EJBF, Porto LA, Carvalho FM. Silva MO, et al. Condições de trabalho e saúde dos professores da rede particular de ensino de Vitória da Conquista. Cad Saude Publica. 2004; 20(1 ):187-968.

brillo MHMM, Lima EF, Ferreira LP, A questão ensinoaprendizagem num trabalho profilático de aperfeiçoamento vocal com professores, Pró-Fono 2000; 13(2):73-809.

Pereira MJ, Santos MTM, Viola IC. Influência do nível de ruído em sala de aula sobre a performance vocal do professor. In: Ferreira LP, Costa HO. Voz ativa: falando sobre o profissional da voz. São Paulo: Roca; 2000. p.57-65.

Munhoz LC. Intensidade vocal do professor e ruído de fundo da sala de aula [dissertação]. Marília Universidade do Estado de São Paulo; 2004.

Barros MEB. Marchiori F. Oliveira SP. Atividade de trabalho e saúde dos professores: um programa de formação como estratégias de intervenção nas escolas Trab Educ Saúde. 2005; 3(1):143-70.

Behlau M, Dragone MLS, Nagano L. A voz que ensina o professor e a comunicação oral em sala de aula. Rio de Janeiro: Revinter; 2004.

Rogerson J, Dodd B. Is there an effect of dysphonic teachers' voices on children's processing of spoken language? J Voice. 2005; 19(1):47-60.

Tulio MT. Boscolo RA. Esteves AM, Tufik S. O exercício físico e os aspectos psicobiológicos- Rev Bras Med Esporte. 2005; 11 (3):203-7.

Dragone MLS, Lucca RB. O uso do microfone em sala de aula: uma opção consciente? Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2003; 8(2):41-8.

Schwarz K, Cielo CA. A voz e as condições de trabalho de professores de cidades pequenas do Rio Grande do Sul. Rev Soc Bras de Fonoaudiol. 2005; 10(2):83-90.

Rantala L, Vilkrnan E, Bloigu R. Voice changes during work: subjective complaints and objective measurements for female primary and secondary schoolteachers. J Voice. 2002; 16(3):344-55.

Cancian E Passos GC, Martins EC, Perez F. Projeto saúde vocal do professor: estratégias de intervenção em grupo. In: Ferreira LP, Andrada e Silva MA. Saúde vocal: práticas fonoaudiológicas. São Paulo: Roca; 2002. p. 191-7.

Herrero E, Mingrone R, Cavalcanti SAC, Svezzia S. Oficinas de saúde vocal para professores. In: Ferreira LP, Andrada e Silva MA. Saúde vocal: práticas fonoaudiológicas, São Paulo: Roca; 2002. p.185-97.

Published

2008-02-28

How to Cite

Servilha, E. A. M., & Pereira, P. M. (2008). Work conditions, health and voice of university teachers. Revista De Ciências Médicas, 17(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/cienciasmedicas/article/view/741

Issue

Section

Artigos Originais