Maturity in Knowledge Management

practical application of a method

Authors

Keywords:

Knowledge management, Maturity, Level

Abstract

This research aims to analyze the maturity level in Knowledge Management of a business advisory and accounting services company. This assessment was made from the application of a prototypical instrument, which is part of a model – under development – for assessing the maturity and potential for the practice of Knowledge Management in organizations. This model establishes five levels of maturity in Knowledge Management, as follows: (1) Incognito (unknown); (2) Manifest (known); (3) Incipient (initial, embryonic); (4) Managing (progress); and (5) Holistic (totality). For the analysis of maturity in Knowledge Management, a questionnaire was applied to the population of employees of the company, obtaining a sample of 90.9%. A quantitative approach was applied for data analysis. By results, the company falls into level three out of five of maturity in Knowledge Management, which is considered an incipient stage (initial, embryonic), as it seeks to manage knowledge and its critical areas of success. It is concluded that the presented maturity method reflects the reality of the analyzed company. It is expected that it can contribute to other organizations that want to assess its level of maturity in Knowledge Management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhavan, P.; Jafari, M.; Fathian, M. Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis. European Business Review, v.18, n. 2, p. 97-113, 2006. Doi: http://dx.doi.org/10.1108/09555340610651820

Arulogun, O. T. et al. Survey dataset on open and distance learning students’ intention to use social media and emerging technologies for online facilitation. Data in Brief, v. 31, p. 1-8, 2020.

Barbosa, R. R. Gestão da informação e gestão do conhecimento: evolução e conexões. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, n. especial, p. 168-186, 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/4303

Berlato, H. et al. Adaptabilidade de Carreira e (Re)Configuração Familiar na Relação Dual Career: Explorando o Campo. In: XLI Encontro da EnANPAD, 2019, São Paulo. Anais [...]. Brasil: São Paulo, 2019. p. 1.17.

Corrêa, F. A Gestão do Conhecimento holística e a aderência do modelo Fivaz e Pretorius. Transinformação, v. 32, p. 3-9, 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/1678-9865202032e180089

Corrêa, F. et al. Construction and Content Validation of an instrument for assessment holistic Knowledge Management. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 26, p. 151-171, 2021.

Corrêa, F. et al. Gestão do conhecimento: análise de modelos de maturidade de 2000 a 2017. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 12, p. 105-121, 2022.

Davenport, T. H.; Long, D. W.; Beers, M. C. Successfull knowledge management projects. Sloan Management Review, v. 39, n. 2, p. 43-57, 1998.

Escrivão, G.; Silva, S. L. Knowledge management maturity models: Identification of gaps and improvement proposal. Gestão & Produção, v. 26, n. 3, p. 1-16, 2019.

Field, A. Descobrindo a estatística com SPSS. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Formiga, N. S. et al. Evidência da invariância fatorial e validade convergente da escala de suporte organizacional: estudo com trabalhadores brasileiros. Boletim-Academia Paulista de Psicologia, v. 38, n. 94, p. 27-35, 2018.

Gliem, J. A.; Gliem, R. R. Calculating, interpreting and reporting Cronback’s alpha reliability coefficient for Likert-type scales. In: Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, 2003, Columbus. Proceedings Anais [...]. Ohio: Columbus, 2003. p. 82-88.

Hair, J. F. et al. Análise Multivariada de Dados. 6. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

Kraemer, R. et al. Maturidade de gestão do conhecimento: uma revisão sistemática da literatura para apoiar o desenvolvimento de novos modelos de avaliação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 7, p. 66-79, 2017.

Luz, A. M. Conhecimento e justificação: problemas de epistemologia contemporânea. Pelotas: NEPFil online, 2013.

Machado, H. P. V.; Elias, M. L. G. G. R. Gestão do conhecimento: constituição do campo, temas e perspectivas de pesquisas. Transinformação, v. 32, p. 1-12, 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/2318-0889202032e200037

Marconi, M. A.; Lakatos, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

Marques, J. M. R. et al. A maturidade da Gestão do Conhecimento: uma comparação entre a percepção de docentes e técnicos administrativos de uma instituição pública de ensino superior. Revista Conhecimento Online, v. 1, p. 27-48, 2020. Doi: https://doi.org/10.25112/rco.v1i0.1710

Nansubuga, F.; Munene, J. C. Awakening the Ubuntu episteme to embrace knowledge management in Africa. Journal of Knowledge Management, v. 24 n. 1, p. 105-119, 2020. Doi: https://doi.org/10.1108/JKM-09-2018-0603

Nunes, A. F.; Monteiro, P. L.; Nunes, A. S. Factor structure of the convergence insufficiency symptom survey questionnaire. Plos One, v. 15, n. 2, p. 1-9, 2020.

Oliveira, M. et al. Proposta de um modelo de maturidade para Gestão do Conhecimento: KM³. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, v. 10, n. 4, p. 11-25, 2011.

Probst, G.; Raub, S.; Romhardt, K. Gestão do conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.

Siqueira, A. C. O.; Honig, B. Entrepreneurs’ ingenuity and self-imposed ethical constraints: creating sustainabilityoriented new ventures and knowledge. Journal of Knowledge Management, v. 23, n. 10, p. 1965-1983, 2019. Doi: https://doi.org/10.1108/JKM-11-2018-0707

Stadler, M.; Sailer, M.; Fischer, F. Knowledge as a formative construct: a good alpha is not always better. New Ideas in Psychology, v. 60, p. 1-4, 2021.

Tiossi, F. M.; Gasparato, F. Gestão de projetos e seus modelos de maturidade. Revista Eletrônica Organizações e Sociedade, v. 5, n. 4, p. 104-115, 2017. Disponível em: http://revista.facfama.edu.br/index.php/ROS/article/view/242. Acesso em 28 out. 2022.

Triviños, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Yin, R. K. Estudo de Caso, planejamento e métodos. 2. ed. São Paulo: Bookman, 2001.

Zambon, F. et al. Vocal fatigue index: validation and cutoff values of the Brazilian version. Journal of Voice, v. 36, n. 3, p. 434.e17- 434.e24, 2020. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.06.018

Published

2023-01-11

How to Cite

Corrêa, F., Paula, C. P. A., Ziviani, F., & Faria, V. F. (2023). Maturity in Knowledge Management: practical application of a method. Transinformação, 34. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7252

Issue

Section

Original