Resignification and the invention of words as a form of representation of knowledge in prisons

Authors

Keywords:

Language in prison, Knowledge representation, Knowledge organization, Language games, Prison Population

Abstract

Language reflects perspectives and experiences from the context in which we are inserted, and this allows social interaction between people. The language investigation, in the scope of this research, is related to the use of words, in the context of prisons, as a specific way of representing knowledge in that context. Aspects related to the daily life of prisons can be found in the language, such as: security procedures, discipline and projects under development, in addition to the life stories of the people inserted there. The domains of the present study is the Male Penitentiary of Florianópolis/SC. In this sense, the subjects of this research are people deprived of liberty, and the object of study is the language used by them. The main objective is to investigate the possible forms of knowledge representation, from the perspective of language games, of prison’s population. With regards to methodological procedures, the research is characterized as descriptive, bibliographical and qualitative - which considers a relationship between the real world and the subject. Regarding the results, twentysix people deprived of liberty were interviewed, and 460 terms used in the daily language at the Penitentiary were
retrieved. From the collected terms, twelve categories were listed for the grouping and conceptual accommodation of each term. It was noticed that the creation of this language, composed of invented or resignified terms, goes beyond the socialization processes, it also refers to protection, resistance and survival within prison environments. This being said, the language games involved in the communicabilities instituted in prisons, are evident and the rules well defined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amabile Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação

Rodrigo de Sales, Universidade Federal de Santa Catarina

Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação

References

Adorno, S. Sistema penitenciário no Brasil: problemas e desafios. Revista USP, v. 1, n. 9, p. 65-78, 1991. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25549/27294. Acesso em: 8 jun. 2021.

Angrosino, M. Etnografia e observação participante. São Paulo: Artmed, 2009.

Alvarenga, L. Representação do conhecimento na perspectiva da ciência da informação em tempo e

espaço. Encontro Bibli, v. 1, n. 15, p. 18-40, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2003v8n15p18/5233. Acesso em: 19 out. 2022.

Araujo, E. Um dia de visita: o drama de familiares de detento. São Paulo: Independently Published, 2019.

Biondi, K. Junto e Misturado: uma etnografia do PCC. São Paulo: Editora Terceiro Nome, 2018.

Bottomore, T. Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Zahar, 1988. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2543654/mod_resource/content/2/Bottomore_dicion%C3%A1rio_pensamento_marxista.pdf. Acesso em: 8 jun. 2021.

Brascher, M.; Café, L. Organização da Informação ou Organização do Conhecimento? In: ENANCIB, 9., 2008, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2008. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/handle/123456789/809. Acesso em: 15 jun. 2021.

Geertz, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2019.

Gerhardt, T.E.; Silveira, D.T. (org.). Métodos de pesquisa. Rio Grande do Sul: UFRGS Editora, 2009.

Goffman, E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2019.

Grayling, A.C. Wittgenstein. São Paulo: Loyola, 2001.

Martelotta, M.E. Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2018.

Melossi, D.; Pavarini, M. Cárcere e fábrica: as origens do sistema penitenciário (séculos XVI-XIX). Rio de Janeiro: Revan, 2017.

Novo, H.F. Representação do conhecimento ou representação conceitual? uma investigação epistemológica

no âmbito da Ciência da Informação e da filosofia nas considerações de Deleuze e Guatarri. Ponto de Acesso, v. 7, n. 3, p. 114-129, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/9328/6939. Acesso em: 19 out. 2022.

Oliveira, H.C.; Carvalho, C.L. Gestão e representação do conhecimento. Goiás: Instituto de Informática, 2008.

Disponível em: https://ww2.inf.ufg.br/sites/default/files/uploads/relatorios-tecnicos/RT-INF_003-08.pdf. Acesso em: 19 out. 2022.

Oliveira, H.C. A linguagem no cotidiano prisional: enigmas e significados. Jundiaí: Paco Editorial, 2013.

Orlandi, E.P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. São Paulo: Pontes Editores, 2020.

Prodanov, C.C.; Freitas, E.C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.

Rusche, G.; Kirchheimer, O. Punição e estrutura social. Rio de Janeiro: Revan, 1939.

Wittgenstein, L. Investigações filosóficas. São Paulo: Abril Cultural, 1975.

Published

2023-11-08

How to Cite

Costa, A., & Sales, R. de. (2023). Resignification and the invention of words as a form of representation of knowledge in prisons. Transinformação, 35. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7239

Issue

Section

Original