Infocommunication Skills

possibilities for a logical overtaking

Authors

Keywords:

Information Science, Competence, Information Skills, Communication Skills, Infocommunication Skills

Abstract

The present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,
communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not to
eliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openings
provided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albagli, S. Informação, saber vivo e trabalho imaterial. In: Albagli, S. (org.). Fronteiras da ciência da informação. Brasília, DF: IBICT, 2013. p. 107-126.

Ardoino, J. A complexidade. In: Morin, E. (org.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Tradução e notas de Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. p. 548-558.

American Library Association. Presidential Committee on Information Literacy: final report. 1989. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential. Acesso em: 10 de jun. 2019.

American Library Association. A progress report on information literacy: an update on the American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Mar. 1998. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/progressreport. Acesso em: 20 de jun. 2019.

Association of College and Research Libraries. Information literacy framework for higher education. 2015. Disponível em: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fconnect.ala.org%2FHigherLogic%2FSystem%2FDownloadDocumentFile.ashx%3FDocumentFileKey%3D804d3267-5144-494e-bf20-3766443b507e%26forceDialog%3D0&wdOrigin=BROWSELINK. Acesso em: 30 ago. 2021.

Berrío-Zapata, C. et al. El paradigma de Comportamiento Informacional como alternativa para comprender los fenómenos informacionales en América Latina. Revista Interamericana de Bibliotecología, v. 39, n. 2, p. 133-147, 2016. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/26646/20780066. Acesso em: 19 fev. 2019.

Borko, H. Information Science: What is it? American Documentation, v. 19, n. 1, p. 3-5, 1968.Bush, V. As We May Think. The Atlantic Monthly,1945.

Benjamin, W. Gesammelte Schriften I. Germany: CIP-Titelaufnahme der Deutschen Bibliothek, 1991.Bourdieu, P. Esquisse d’une théorie de la pratique. Ginebra: Droz,1972.

Capurro, R.; Hjorland, B. O conceito de informação. Perspectivas Em Ciência Da Informação, v. 12, n. 1, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22360. Acesso: 10 mar. 2021.

Certeau, M. L’invention du quotidien 2: arts de vivre. París: U.G.E-10/18, 1980.

Chauí, M. A ideologia da competência. In: Rocha, A. (org.). Escritos de Marilena Chaui. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. v. 3, p. 55-61.

Daher Junior, F.J.; Borges, J. Competências infocomunicacionais e protagonismo juvenil: convergências possíveis para o desenvolvimento local. In: Encuentro Internacional de Investigadores y Estudiosos de la Información y la Comunicación, 10., 2020. Anais [...] La Habana: Editorial Universitaria, 2020.

Daher Junior, F.J.; Borges, J. Ciência da Informação e Competências Infocomunicacionais: possíveis diálogos epistêmicos. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 26, n. 4, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/37612. Acesso em: 5 jan. 2022.

Dudziak, E.A. Políticas de Competência em Informação: leitura sobre os primórdios e a visão dos pioneiros da information Literacy. In: Alves, F.M.M.; Corrêa, E.C.D.; Lucas, E.R.O. (org.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 19-50.

Farias, G.B.; Belluzzo, R.C.B. Como desenvolver a competência em informação mediadora por modelagem conceitual teórico-prática. Londrina: ABECIN Editora, 2015.

Fischer, L. Meritocracia. In: Bobbio, N.; Matteucci, N.; Pasquino, G. (org.). Dicionário de Política. 13. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007. v. 2, p. 747-748.

Gomes, M.A.; Dumont, L.M.M. Possíveis relações entre o uso de fontes de informação e a competência em informação. TransInformação, v. 27, n. 2, p. 133-143, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v27n2/0103-3786-tinf-27-02-00133.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.

Gomes, H.F. Comunicação e Informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: Morigi, V.; et al. (org.). Epistemologias, Comunicação e Informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.

Gozzi, G. Praxi. In: Bobbio, N.; Matteucci, N.; Pasquino, G. (org.). Dicionário de Política. 13. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007. v. 2, p. 987-992.

Habermas, J. Teoria e prassi nella societá tecnologica. Bari: Universale Laterza, 1969.

Habermas, J. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

International Federation of Library Associations and Institutions. Faróis da sociedade da informação: Declaração de Alexandria sobre literacia da informação e aprendizagem ao longo da vida. Alexandria, Egito, nov. de 2005. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/wsis/Documents/beaconinfsoc-pt.pdf. Acesso em: 15 jun. 2019.

Kant, I. Crítica da Razão Pura. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Os Pensadores).

Marcuse, H. A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.

Marteleto, R.; Saldanha, G. Informação: qual estatuto epistemológico. In: Morigi, V.; Jacks, N.; Golin, C. (org.). Epistemologias, comunicação e informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 69-90.

Martín-Barbero, J. Saberes de hoje: disseminações, competências e transversalidade. In: Martín- Barbero, J.M. Comunicação e história interfaces e novas abordagens. Rio de Janeiro: Mauad, 2008. p. 237-252.

Mattelart, A. História das teorias da comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 2005a.

Mattelart, A. Sociedade do conhecimento e controle da informação. In: Encontro Latino de Economia, Política da Informação, Comunicação, 5., 2005, Salvador. Anais [...] Salvador: UFBA, 2005b. Disponível em: http://www.gepicc.ufba.br/enlepicc/ArmandMattelartPortugues.pdf. Acesso em: 6 jun. 2018.

Morin, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

Morin, E. O método 4: as ideias: habitat, vida, costumes, organização. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

Organização das Nações Unidas. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Informe sobre Desarrollo Humano 2020 – La próxima frontera: el desarrollo humano y el Antropoceno. Disponível em: https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2020spinformesobredesarrollohumano2020pdf.pdf.Acesso em: 12 abr. 2021.

Oxfam Brasil. Tempo de Cuidar: o trabalho de cuidado não remunerado e mal pago e a crise global da desigualdade, 20 jan. 2020. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/publicacao/tempo-de-cuidar-o-trabalho-de-cuidado-nao-remunerado-e-mal-pago-e-a-crise-global-da-desigualdade/. Acesso em: 20 out. 2020.

Santos, B.S.S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Coimbra, Portugal: Edições Almedina, 2018.

Soulages, J.C. Informação online e seu metarreceptor. Revista Uninter de Comunicação, v. 5, n. 8, 2017. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/revistacomunicacao/index.php/revista/article/view/685. Acesso em: 27 nov. 2018.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. The Prague declaration: towards an information literate society. Prague: Unesco, 2003. Disponível em: https://ar.unesco.org/sites/default/files/praguedeclaration.pdf. Acesso em: 5 ago. 2021.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Paris declaration on media and information literacy in the digital era. Paris: Unesco, 2014. Disponível em: https://www.unesco.org/en/articles/paris-declaration-media-and-information-literacy-adopted#:~:text=The%20Declaration%20reaffirms%20the%20importance,to%20advance%20MIL%20for%20all. Acesso em: 16 ago. 2021.

Zuboff, S. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.

Published

2023-06-01

How to Cite

Daher Junior, F. J., & Borges, J. (2023). Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking. Transinformação, 35, 1–13. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201

Issue

Section

Original