Metadata elements for the cataloguing of graffiti

Authors

Keywords:

Graffiti, Cultural heritage, Art, Metadata, Documents, Cataloguing

Abstract

The concern with the preservation and sharing of knowledge records for future generations was not institutionalized and, over time,
cultural heritage institutions, such as libraries, archives, and museums are committed to the preservation, storage, access, and exhibition of documentary collections, works of art and the natural world. Nowadays, graffiti – forms of symbolic manifestations, which can be stored and preserved, are evident. In this context, the following question arises: how can graffiti, as a manifestation of ephemeral art, have secured access? As a general objective, it is proposed to discuss elements of metadata for the cataloging of graffiti, considering issues of the context of creation, production, dissemination, and access. With a qualitative and applied approach, the study seeks exploratory objectives and makes use of bibliographic and documentary procedures. As a result, a list of metadata elements was elaborated that considers the VRA Core 4.0 data structure pattern and four new elements that weave the contextual approach sought: “cultural citation”, “timeline citation”, “ideological citation” and “intentionality”. Access to graffiti as cultural heritage is guaranteed by its conversion into a digital resource, which favors ubiquitous access to information related to urban artworks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, R. C. V. Metadados como elementos do processo de catalogação. 2010. 134 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/bma/33004110043P4/2010/alves_rcv_dr_mar.pdf.

Acesso em: 20 jun. 2019.

Aumont, J. A imagem. 2. ed. Campinas: Papirus, 1995. (Ofício de Arte e Forma).

Barthes, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

Bertoletti-de-Marchi, A. C.; Costa, A. C. R. Uma proposta de padrão de metadados para objetos de aprendizagem de museus de ciências e tecnologia. Novas Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, p.1-10, 2004. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo3/af/02-umaproposta.pdf. Acesso em: 07

out. 2016.

Borko, H. Information science: what is it? American Documentation, v. 19, n. 1, p. 3-5, 1968.

Briet, S. Qu‘est-ce que la documentacion? Paris: Édit, 1951. 48p. Disponível em: http://martinetl.free.fr/suzanenebriet/questcequeladocumentacion/briet.pdf/.Acesso em: 10 fev. 2020.

Buckland, M. K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science (JASIS), v. 42, n. 5, p. 351-360, 1991. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1097-4571(199106)42:5%3C351::AIDASI5%3E3.0.CO;2-3/pdf. Acesso em: 2 jun. 2018.

Campos, R. Movimentos da imagem no graffiti: das ruas da cidade para os circuitos digitais. In: CARMO, R.; SIMÕES, J. A produção das mobilidades:

redes, espacialidades e trajectos. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2013.

Castells, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, v. 1).

Castleman, C. Getting up: subway graffiti in New York. Cambridge: Mit Press, 1982.

Cooper, M.; Chalfant, H. Subway art. Londres: Thames & Hudson, 1984.

Farthing, S. Tudo sobre arte: os movimentos e as obras mais importantes de todos os tempos. Rio de Janeiro: Sextante, 2011.

Ferreira, S. L.; Santos, M. Elementos da descrição de imagens de arte em ambiente eletrônico: considerações sobre o padrão VRA Core 4.0. In: Encontro Internacional de Catalogadores e Encontro Nacional de Catalogadores: Catalogação: do real ao virtual, 9 e 2., 2013, Rio de Janeiro. Anais Eletrônicos [...]. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional do Brasil, 2013. p.1-17. Disponível em: http://www.telescopium.ufscar.br/index.php/

eic-enacat/. Acesso em: 25 mar. 2022.

Gitahy, C. O que é graffiti. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

Joly, M. Introdução à análise da imagem. Lisboa: Edições 70, 1996.

Joudrey, D. N.; Taylor, A. G.; Wisser, K. M. The organization of information. 4th. ed. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2018. (Library and Information Science Text Series).

Lima, D. F. C. Acervos artísticos e informação: modelo estrutural para pesquisas em artes plásticas. In: Pinheiro, L. V. R.; González de Gómez, M. N. (org.). Interdiscurso da Ciência da Informação: arte, museu, imagem. Rio de Janeiro: IBICT/DEP/DDI, 2000. p. 117-140.

Lima, F. R. B. O graffiti como patrimônio cultural material. 113 f. 2018. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2018.

Lima, F. R. B.; Santos, P. L. V. A. C.; Francisco, J. B. Superfícies alteradas: a condição dos grafites nos espaços urbanos de São Paulo. In: Encontro Nacional De Pesquisa Em Ciência Da Informação (Enancib): Descobrimentos da Ciência da Informação; desafios da Multi, Inter e Transdisciplinaridade (MIT), 17., 2016, Salvador. Anais Eletrônicos [...]. Salvador: PPGCI/UFBA, 2016. p. 4086-4101. Disponível em: http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/index.php/article/download/50180. Acesso em: 28 fev. 2017.

Manini, M. P. Análise documentária de imagens. Informação & Sociedade: Estudos, v. 11, n.1, p.1-20, 2001. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/92230. Acesso em: 20 mar. 2020.

Manini, M. P. Análise documentária de fotografias: um referencial de leitura de imagens fotográficas para fins documentários. 231 f. 2002. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27143/tde-23032007-111516/pt-br.php>. Acesso em: 18 nov. 2019.

Martínez Ríder, R. M.; Rendón Rojas, M. A. Algunas propuestas latinoamericanas de objetos de estudio para la investigación bibliotecológica. Revista Ineramericana de Bibliotecología, v. 17, n. 1, p. 13-44, 2004.

Méndez Rodrígues, E. Metadados y recuperación de información: estándares, problemas y aplicabilidade em bibliotecas digitales. Gijón: Trea, 2002.

National Information Standards Organization. Understanding metadata: what is metadata, and what is it for? Baltimore: NISO, 2017. Disponível em: http://www.niso.org/apps/group_public/download.php/17446/Understanding%20Metadata.pdf. Acesso em: 26 nov. 2018.

Ortega, C. D. Ciência da informação: do objetivo ao objeto. In: ENANCIB (GT1), 13., 2012, Rio de Janeiro (RJ). Anais [...]. Rio de janeiro: UFRJ, 2012.

Otlet, P. Traité de Documentation: le livre sur le livre: théorie et pratique. Bruxelles: Mundaneum, 1934. Disponível em: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/990/276/BIB-038A006_2006_0001_AC.pdf. Acesso em: 25 mar. 2022.

Panofsky, E. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 1991. (Debates, 99).

Pato, P. R. G. Ícone, índice e símbolo, fundamentos para ler e organizar a informação em imagens. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Belo Horizonte: UFMG, 2014.

Pinheiro, L. V. R. Prefácio. In: Pinheiro, L. V. R.; González de Gómez, M. N. (org.). Interdiscurso da Ciência da Informação: arte, museu, imagem. Rio de Janeiro: IBICT/DEP/DDI, 2000. p. 7-14.

Ranganathan, S. R. Prolegomena to Library Classification. Bombay: Asia Publishing House, 1967.

Riout, D. et al. Le livre du graffiti. Paris: Editions Alternatives,1985.

Rodrigues, B. C.; Crippa, G. A ciência da informação e suas relações com arte e museu de arte. Biblionline, v. 5, n. 1/2, p.1-10, 2009. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/11/pdf_ce0e96f989_0013065.pdf. Acesso em: 28 fev. 2016.

Shatford, S. Analyzing the subject of a picture: a theoretical approach. Cataloging and Classification Quarterly, v. 6, n. 3, p. 39-62, 1986.

Shatford, S. Some issues in the indexing of images. Journal of the American Society for Information Science, v. 45, n. 8, p. 583-588, 1994.

Smit, J. A representação da imagem. Informare, v. 2, n. 2, p. 28-36, 1996.

Visual Resources Association. VRA Core 4.0 element description. 2007. Disponível em: https://www.loc.gov/standards/ vracore/VRA_Core4_Element_Description.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.

Visual Resources Association. An introduction to VRA Core. 2014. Disponível em: https://www.loc.gov/standards/vracore/VRA_Core4_Intro.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.

Zafalon, Z. R. et al. Representação documental de graffiti como patrimônio cultural: proposta metodológico-conceitual. In: Congresso ISKO Espanha-Portugal/Congresso ISKO Espanha: tendências atuais e perspetivas futuras em organização do conhecimento, 3 e 13., 2017, Coimbra. Atas [...]. Coimbra:

Universidade de Coimbra, 2017. p. 1151-1160. Disponível em: http://sci.uc.pt/eventos/atas/comunicacoes/isko2017/isko2017_1152_1161.pdf. Acesso em: 22 maio 2018.

Zeng, M. L.; Qin, J. Metadata. New York: Neal-Schuman Publishers, 2008.

Published

2022-07-26

How to Cite

Lima, F. R. B., Zafalon, Z. R., & Santos, P. L. V. A. da C. (2022). Metadata elements for the cataloguing of graffiti. Transinformação, 34, 1–15. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6485

Issue

Section

Original