Information and knowledge in the digital age

Authors

  • Angela Maria BARRETO Universidade de São Paulo

Keywords:

information-knowledge, contemporary society, technologies of information and communication, culture

Abstract

The text proposes a reflection about the relationship man-information-knowledge, since the changes which imposed a new societal configuration, altered even the forms of access to information and the production of knowledge. The discussion points out to current changes, occurring in all spheres of culture; however, it
mostly focuses on the evolution of the communication processes and on the reproduction mechanisms of the capitalist system. Some components like the times, space and social memory will be emphasized, because, besides being at the core of the social changes caused by the emergence of the information and communication technologies, they are also essential to the production of meaning, required in the act of knowing. In conclusion, we argue that the integration of the different minds to the computer nets do not exist yet, in a period of time sufficient enough so that their effects over the culture may be adequately measured. Despite recognizing that the net is useful during certain phases of the knowledge production, mainly at the data acquisition/retrieval process, which may be significantly swifted through the use of the net, this article alerts to the fact that the initial quest, the search required for the construction of knowledge comes from the abilities to question and to assign meanings to the obtained answers, which are only achieved by the human individual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARECO, A.M.B. O fenômeno burocrático nas bibliotecas. 1989. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia) – Pontifícia Universidade Católica

de Campinas, Campinas, 1989.

BARRETO, A.A. Eficiência técnica e econômica e a viabilidade de produtos de informação. Disponível em: <http://www.alternex.com.br>. Acesso em: 22 jun.1998.

BARRETO, A.M. Memória de leitura: trajetória de idosos do Vale do Paraíba: contribuição aos estudos das relações entre sujeito/informação e produção de sentidos. 2003. Tese (Doutorado) - Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

BOSI, A. Considerações sobre o tempo e informação. Cidade do Conhecimento. São Paulo: USP, 1995. Disponível em: <http://www.cidade.usp.br/arquivo/artigos/index 0401.php>. Acesso em: 25 mar. 2003.

BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CASTELLS, M. A Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COHEN, M.F. Alguns aspectos da informação na economia da informação. Ciência da Informação, Brasília, v.31, n.3, p.26-36, 2002.

GEERTZ, Clifford. Nova luz sobre a Antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

LASTRES, H.M.M. Informação e conhecimento na nova ordem mundial. Ciência da Informação, Brasília, v.28, n.1, 1999.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Unicamp, 1990.

A.M. BARRETO Transinformação, Campinas, 17(2):111-122, maio/ago., 2005 122

LEROI-GOURHAN A. Le geste et la parole. Lisboa: Edições 70, 1981.

LEVACOV, M. Bibliotecas Virtuais: ® evolução?. Ciência da Informação, Brasília, v.26, n.2, p.125-135, 1997.

LÈVY, P. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.

LÈVY, P. As Inteligências coletivas. São Paulo: SESC, 2001. Disponível em: <http://www.google.com.br/ sesc.pierre. levy.htm>. Acesso em: 9 abr. 2003.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: 34, 1993.

MOREIRA, M.A. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

MORESI, E.A.D. Delineando o valor do sistema de informação. Ciência da Informação, Brasília, v.29, n.1, p.14-24, 2000.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

OLSON, D.R. A Escrita e as revoluções conceituais da Grécia Clássica e da Europa Renascentista. In: O mundo no papel: as implicações conceituais e cognitivas da leitura e da escrita. São Paulo: Ática, 1997. p.61-80.

PEREIRA, T.A.C. Informação e conhecimento. Leopoldianum. Santos, n.77, 2002.

PERROTTI, E. Confinamento cultural, infância e leitura. São Paulo: Summus, 1991.

SANTAELLA, L. Globalização e Multiculturalismo. Anais... AMPAB,1997. p.35-47.

TAKAHASHI, T. (org.). Sociedade da informação no Brasil: Livro Verde. Brasília: MCT, 2000.

THOMPSON, J.B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

TORELLO, G. O psiquiatra na Internet, um paradoxo? Psiquiatria na prática médica, Botucatu, jul. 2001. Disponível em: <http://www.unifesp.br/dpsiq/polbr/ppm/ especial 02.htm>. Acesso em: 9 abr. 2003.

VIRILIO, P. L’Integralismo tecnológico. Enciclopedia multimediale. Disponível em: <http://www.emsf.rai.it/interviste.asp?d=422>. Acesso em: 10 abr. 2003.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes,

Published

2005-05-25

How to Cite

BARRETO, A. M. . (2005). Information and knowledge in the digital age. Transinformação, 17(2), 1–12. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6352

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS