Competitive intelligence and Internet: a process optimized by intelligent agents - a partial study of case

Authors

  • Adriana Duarte NADAES Universidade Federal de Minas Gerais
  • Mônica Erichsen Nassif BORGES Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

competitive intelligence, organizational strategy, small and medium-size enterprises (SME), Communication patterns at Internet, intelligent agents

Abstract

This is a proposal for a competitive intelligence activity through the Internet, in order to make possible the use of intelligent agents in the monitoring of information sources available in the network. The present project has already been developed up to the mapping of sources of strategic information found in the Internet, working with the possibility of applying it to any organization. The project’s empirical reference was an organization located in Minas Gerais (a State of Brazil), which works with consulting and services on documentation and. information management. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, R.R. Monitoração ambiental: uma visão interdisciplinar. Revista de Administração, v.32, n.4, p.42-53, 1997.

DAVENPORT, T.H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998. 316p.

FIDELIS, J.R.F. A Internet como fonte de informação para inteligência empresarial: um estudo de caso em indústrias de micro, pequeno e médio portes. 2001. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

LESCA, H. et al. Como produzir um senso útil para as ações dos dirigentes. READ, v.2, n.2, nov. 1996. Disponível em:

http://read.adm.ufrgs.br/read03/artigo/freitas1.htm>. Acesso em: 12 jul. 2004.

MCGEE, J.; PRUSAK, L. Gerenciamento estratégico da informação: aumente a competitividade e a eficiência de sua empresa utilizando a informação como uma ferramenta estratégica. Rio de Janeiro: Campus, 1994. p.36-54.

PORTER, M. Estratégia competitiva. 9.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1991.

PRAHALAD, C.K.; HAMEL, G. The core competence. Harvard Business Review, May/June, p.12-81, 1990.

SILVA, H.P. Inteligência Competitiva na Internet; proposta de um processo. 2000. f.4. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.

TAKAHASHI, T. (Org.). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.

TYSON, K.W.M. The complete guide to competitive intelligence. Lisle: Kirk Tyson International, 1998. p.2.

Published

2005-03-25

How to Cite

Duarte NADAES, A. ., & Erichsen Nassif BORGES, M. . (2005). Competitive intelligence and Internet: a process optimized by intelligent agents - a partial study of case. Transinformação, 17(1), 1–16. Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6348

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS