Literature on pertaining to school library: Brazilian citation characteristics of theses and dissertations

Authors

  • Bernadete Santos CAMPELLO
  • Márcia Milton VIANNA
  • Paulo da Terra CALDEIRA
  • Vera Lúcia Furst Gonçalves ABREU
  • Maria da Conceição CARVALHO
  • Adriana Costa e Silva BENIGNO

Keywords:

citation analysis, school library, thesis and dissertations

Abstract

The citation analysis of 28 theses and dissertations on school library produced in Brazil aimed at identifying: influences of authors and areas, citation characteristics and differences between theses and dissertations. It was not possible to identify relations between authors, due to great dispersion in terms of the institutions of origin and of cited documents. It was possible to identify significant influence of Education. The comparison between theses and dissertations did not show significant differences, expected in documents that result from different levels of academic education. Some characteristics in citing could be identified: predominance of the book, of citations of individual authorship, of documents in Portuguese and published in Brazil and of Brazilian periodicals in the citations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, L. A institucionalização da pesquisa educacional no Brasil. 1996. 244f. Tese. (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais.

BOHN, M.C.R. Autores e autoria em periódicos brasileiros de ciência da informação. Encontros BIBLI, Florianópolis, n. 16, 2o sem., 2003. Disponível em: <http://www.encontros-bibli.ufsc.br/Edicao_16/Bohn_Autores.pdf> Acesso em: 10 ago. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997. 10v.

CAMPELLO, B. A função educativa da biblioteca escolar no Brasil: perspectivas para seu aperfeiçoamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, Escola de Ciência

da Informação da UFMG, 2003. CD-ROM.

MACIAS-CHAPULA, C.A. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, v.27, n.2, p.134-140, 1998.

MARTUCCI, E.M. Rompendo o silêncio: a biblioteca escolar e a trajetória de um pesquisador. In: SEMINÁRIO BIBLIOTECA ESCOLAR ESPAÇO DE AÇÃO PEDAGÓGICA, 1. 1998, Belo

Horizonte. Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: Escola de Biblioteconomia da UFMG/Associação de Bibliotecários de Minas Gerais, 1999. p.31-38. Disponível em: <http://www.eci.ufmg.br/gebe/downloads/105.pdf>. Acesso em:

nov. 2007.

MUELLER, S.P.M.; PECEGUEIRO, C.M.P.A. O periódico Ciência da Informacão na década de 90: um retrato da área refletido em seus artigos. Ciência da Informacão, v.30, n.2, p.47-63, 2001.

NEVES, I.C.B. Pesquisa escola nas séries iniciais do ensino fundamental em Porto Alegre, RS.: bases para um desempenho interativo entre sala de aula e biblioteca escolar. R. Bibliotecon. & Comum., v.8, p.91-116, 2000.

OHIRA, M.L.B.; MAIA, M.H.B.; SELL, M.A. Produção científica em Biblioteconomia no Estado de Santa Catarina. Transinformação, v.9, n.3, p.68-87, 1997.

POBLACIÓN, D.A.; NORONHA, D.P. Produção das literaturas “branca” e “cinzenta” pelos docentes-doutores dos programas de pós-graduacão em ciência da informacão no Brasil. Ciência da Informacão, v.31, n.2, p.98-106, 2002.

VIANNA, M.M.; CALDEIRA, P.T. Literatura sobre biblioteca escolar: análise dos trabalhos apresentados no Seminário Biblioteca Escolar: espaço de ação pedagógica. In: SEMINÁRIO BIBLIOTECA ESCOLAR ESPAÇO DE AÇÃO PEDAGÓGICA, 3., 2004,

Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Grupo de Estudos em Biblioteca Escolar da Escola de Ciência da Informação da UFMG: Associação dos Bibliotecários de Minas Gerais, 2005. p.7-33.

VIEIRA, A.S. A pós-graduação na EB/UFMG: memória e perspectivas. R. Esc. Bibliotecon. UFMG, v.19, n. especial, p.68-76, 1990.

Published

2007-11-25

How to Cite

Santos CAMPELLO, B. ., VIANNA, M. M. ., da Terra CALDEIRA, P. ., Furst Gonçalves ABREU, V. L. ., CARVALHO, M. da C. ., & Costa e Silva BENIGNO, A. . (2007). Literature on pertaining to school library: Brazilian citation characteristics of theses and dissertations. Transinformação, 19(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6282

Issue

Section

Artigos