Knowledge sharing in corporate portals

Authors

  • Eduardo Amadeu Dutra MORESI Universidade Católica de Brasília, Programa de Mestrado em Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação.
  • Sérgio Peixoto MENDES Serviço Federal de Processamento de Dados.

Keywords:

Motivational practices, Knowledge management, Knowledge sharing, Endomarketing

Abstract

In the current context of the knowledge’s era, one of the biggest challenges faced by organizations is to manage tacit knowledge. The question is: how to manage inside peoples’ minds knowledge? How to motivate them to share it? To answer these questions, this study comprised a theoretical referential about knowledge management, endomarketing and corporate portals. The quantitative, descriptive and field research was held at SERPRO, and holds 55 knowledge managers opinions. The result was the identification of subsidies for the development of programs which enable measuring and implementing recognition practices and rewards in order to increase organizational knowledge sharing. It concluded that the existence of a corporate portal by itself is not enough condition to guarantee enterprise knowledge sharing. It‘s also necessary to develop motivational practices among employees for tacit knowledge to be shared in corporate portals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBRECHT, K. Um modelo de inteligência organizacional. HSM Management, n.44, p.30-4, 2004.

BEKIN, S.F. Conversando sobre endomarketing. São Paulo: Makron Books, 1995.

BUENO, M. As teorias de motivação humana e sua contribuição para a empresa humanizada: um tributo a Abraham Maslow. Revista do Centro de Ensino Superior de Catalão - CESUC, v. 4-n.6, 2002. Disponível em: <http://www.cesuc.br/revista/ed-1/ASTEORIASDEMOTIVACAOHUMANA.pdf>. Acesso em: 20 out. 2004.

BUKOWITZ, W. R.; WILLIAMS, R.L. Manual de gestão do conhe-cimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.

DAVENPORT, T.H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.

DAVENPORT, T.H.; PRUSAK, L. Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School, 1998.

DIAS, C.A. Portal corporativo: conceitos e características. Ciên-cia da Informação, v.30, n.1, p.50-60, 2001.

FIGUEIREDO, S.P. O marketing do conhecimento. Intermanegers, 2003. Disponível em: <http://www.intermanagers.com.br>. Acesso em: 26 ago. 2003.

KOTLER, P. Marketing para o século XXI. São Paulo: Futura, 1999.

KROG, G.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação do conhecimento: reinventando a empresa com o poder da inova-ção contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

LODI, J. B. História da administração. 3. ed. São Paulo: Pioneira, 1974.

MAITLAND, I. Como motivar pessoas. São Paulo: Nobel, 2000.

MARTENS, C. A distancia entre as idéias e os produtos. HSM Mangement Update 12, n.44, p.1-4, 2004.

MARTINS, M. Extraia dividendos do capital intelectual de sua empresa. Disponível em: <http://www.banasqualidade.com.br>. Acesso em: 1 abr. 2001.

MASLOW, A. Motivação e personalidade: teoria da hierarquia das necessidades. New York: Harper Row, 1987.

MICHELMAN, P. O que os líderes se permitem saber. HSM Management Update 12, n.44, p.1-4, 2004.

MILLER, J.P. O milênio da inteligência competitiva. Porto Alegre: Bookmann, 2002.

REZENDE, I. Informação para negócios: os novos agentes do conhecimento e a gestão do capital intelectual. Ciência da Infor-mação, v.31, n.1, p.75-83, 2002.

ROBBINS, S.P. Comportamento organizacional. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

SENGE, P. A dança das mudanças: os desafios de manter o crescimento e o sucesso em organizações que aprendem. Rio de Janeiro: Campus, 1999.

SVEIBY, K.E. O valor do intangível. HSM Management, n.22, p. 66-69, 2000.

STEWART, T. A. Capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

ZABOT, J.; SILVA, L. Gestão do conhecimento aprendizagem e tecnologia: construindo a inteligência coletiva. São Paulo: Atlas, 2002.

Published

2010-03-25

How to Cite

Amadeu Dutra MORESI, E., & Peixoto MENDES, S. (2010). Knowledge sharing in corporate portals. Transinformação, 22(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6193

Issue

Section

ARTIGOS