The search for information on the Internet: a study of librarians and high school students from private schools in Itajaí and Florianópolis, Brazil

Authors

  • Veridiana ABE
  • Miriam Vieira da CUNHA

Keywords:

Librarian, Students, Information searching

Abstract

The aim of this study was to gauge the level of participation by librarians in information searches by high-school students in private schools located in and around the cities of Itajaí and Florianópolis, in the state of Santa Catarina, Brazil. As technology, and particularly the Internet, has changed the learning environment in schools, the critical challenge for schools is to encourage learning using a variety of information sources. The specific aims of the study were to ascertain how Internet information searches by high-school students at private schools are undertaken and to analyze how librarians assist students with these searches. Data was collected using a questionnaire presented to 8 librarians and a structured transcript given to 38 students from years 1, 2 and 3 of high school. The research approach was quantitative-qualitative and the technique of content analysis was employed. It uses the theoretical precepts of Carol Kuhlthau’s Information Search Process to examine how students search for information. The data analysis suggests that librarians consider students’ information searches to be something they undertake on their own and with little difficulty; the students achieved a more accurate perception of the Internet when selecting their information; they are generally optimistic and tend to trust the information they acquire and the moment of greatest doubt and uncertainty is when evaluating if the information retrieved is relevant for their purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BELLUZZO, C.R.B. Competências na era digital: desafios tangíveis para bibliotecários e educadores. Educação Temática Digital, v.6, n.2, p.27-42, 2005.

CAMPELLO, B. O grupo de estudos em biblioteca escolar da UFMG e as idéias que fundamentaram sua criação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 21., Brasília, 2007. Anais... BRASÍLIA: FEBAB, 2007. Disponível em: <http://gebe.eci.ufmg.br>. Acesso em: 9 set. 2011.

CAMPELLO, B. et al. A Internet na pesquisa escolar: um panorama do uso da web por alunos do ensino fundamental. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 19., 2000, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Associação Rio-Grandense de Bibliotecários, 2000.

DUDZIAK, E.A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, v.32, n.1, p.23-35, 2003.

ELLIS, D. A behavioural approach to information retrieval system design. Journal of Documentation, v.43, n.3, p.171-212, 1989.

FERREIRA, S.M.S.P. Estudos de necessidades de informação: dos paradigmas tradicionais a abordagem sense-making, 1997.

Publicado na série Documentos da ABEDB, 2. Versão eletrônica com autorização da ABEBD. Disponível em: . Acesso em: 26 ago. 2004.

FERREIRA, S.M.S.P. Redes eletrônicas e necessidades de informação: abordagem do sense-making para estudo de comportamento de usuários do Instituto de Física da USP. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação

e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo,1995.

GONZÁLEZ DE GOMÉZ, M.N. Novas fronteiras tecnológicas das ações de informação: questões e abordagens. Ciência da Informação, v.33, n.1, p.55-67, 2004.

GROGAN, D. A prática do serviço de referência. Brasília: Briquet de Lemos, 1995.

JANSEN, B.J.; SPINK, A.; SARACEVIC, T. Real life, real users, and real needs: a study and analysis of user queries on the web. Information Processing and Management, 36, n.2, p.207-227, 2000.

KUHLTHAU, C.C. Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, v.42, n.5, p.361-371, 1991.

KUHLTHAU, C.C. O papel da biblioteca escolar no processo de aprendizagem. In: VIANNA, M.M.; CAMPELLO, B.; MOURA, V.H.V. Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: UFMG, 1999. p.9-14.

KUHLTHAU, C.C. Students and the information search process: zones of intervention for librarians. In: GODDEN, I.P. (Ed.). Advances in Librarianship. San Diego, CA: Academic Press, 1994. v.18, p.57-72. Available from: <http://www.ischool.utexas.edu/~vlibrary/edres/theory/kuhlthau.html>. Cited: 14

Feb. 2008.

MACEDO, N.D. (Org.). Biblioteca escolar brasileira em debate. São Paulo: Senac: 2005.

MIRANDA, S. Como as necessidades de informação podem se relacionar com as competências informacionais. Ciência da Informação, v.35, n.3, p.99-114, 2006.

RODRIGUES, G.M.; SIMÃO, J.B.; ANDRADE, P.S. Sociedade da Informação no Brasil e em Portugal: um panorama dos Livros Verdes. Ciência da Informação, v.32, n.3, p.89-102, 2003.

SILVA, H. et. al. Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação, v.34, n.1, p.28-36, 2005.

SLONE, D.J. The influence of mental models and goals on search patters during web interaction. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.53, n.13, p.1152-1169, 2002.

TODD, R.J.; KUHLTHAU, C.C. Student learning through Ohio school libraries, part 1: how effective school libraries help students. School Libraries Worldwide, v.11, n.1, p.63-88, 2005.

WILSON, T.D. Models in information behaviour research. Journal of Documentation, v.55, n.3, p.249-270, 1999.

Published

2011-05-25

How to Cite

ABE, V. ., & Vieira da CUNHA, M. . (2011). The search for information on the Internet: a study of librarians and high school students from private schools in Itajaí and Florianópolis, Brazil. Transinformação, 23(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6180

Issue

Section

Artigos