Evaluation of collective catalogs use of university libraries by user’ socio-cognitive perspective

Authors

  • Eduardo Graziosi SILVA
  • Vera Regina Casari BOCCATO

Keywords:

University library, Online catalog, Information retrieval

Abstract

We have performed an evaluation of the use of online collective catalogs from university libraries in the information retrieval interface and in the socio-cognitive context of the users. The methodology consisted of the production of an organizational diagnostic study with the application of a questionnaire to the directors of the three libraries at the Universidade Federal de São Carlos and data collection using the verbal protocol technique. The protocol technique was performed on eight undergraduate students from the Chemistry, Biological Sciences and pedagogy courses for the information retrieval via the access points of author, title, subject, among others, in the collective catalog of this university. The results revealed a need to adopt standards for the descriptive and thematic representation of information resources and a single indexing language; the lack of continuous training in the use of the catalog; improving the recall ability and the accuracy of the system; the implementation of tools to facilitate user navigation and interconnectivity between systems. It was concluded that the libraries need to act systematically, prioritizing the development of an indexing policy from an interactionist viewpoint between the medium and the perception of the individuals involved in the modeling of an information retrieval system that is socio-historically and culturally integrated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M.C.B. Avaliação de serviços de informação, programas e projetos. In: ALMEIDA, M.C.B. Planejamento de bibliotecas e serviços de informação. 2.ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2005. cap.2, p.11-36.

ANDERSON, S. A new horizon: an evaluation of a library online public access catalogue. Library & Information Research News, v.22, n.72, p.15-24, 1998.

BALBY, C.N. Estudos de uso de catálogos online (OPACs): revisão metodológica e aplicação da técnica de análise de log de transações a um OPAC de biblioteca universitária brasileira. 2002. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola

de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

BOCCATO, V.R.C. Avaliação do uso de linguagem documentária em catálogos coletivos de bibliotecas universitárias: um estudo sociocognitivo com protocolo verbal. 2009a. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2009a. Disponível em: <http://www.athena.biblioteca.unesp.br>. Acesso em: 13 maio 2010.

BOCCATO, V.R.C. A linguagem documentária vista pelo conteúdo, forma e uso na perspectiva de catalogadores e usuários. In: FUJITA, M.S.L. (Org.). A indexação de livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias. São

Paulo: Cultura Acadêmica, 2009b. p.119-135. Disponível em: <http://www.culturaacademica.com.br>. Acesso em: 12 jun. 2010.

FERNÁNDEZ MOLINA, J.C.; MOYA ANEGÓN, F. Los catálogos de acceso público en línea: el futuro de la recuperación de información bibliográfica. Málaga: Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 1998.

FOSKETT, A.C. A abordagem temática da informação. São Paulo: Polígono, 1973.

FUJITA, M.S.L. O contexto da indexação para a catalogação de livros: uma introdução. In: FUJITA, M.S.L. (Org.). A indexação de livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009a. p.11-17.

Disponível em: <http://www.culturaacademica.com.br>. Acesso em: 12 jun. 2010.

FUJITA, M.S.L. A técnica introspectiva e interativa do protocolo verbal para observação do contexto sociocognitivo da indexação para catalogação de livros em bibliotecas universitárias: aplicação e análise. In: FUJITA, M.S.L. (Org.). A indexação de

livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009b. p.51-79. Disponível em: <http://www.culturaacademica.com.br>. Acesso em: 12 jun. 2010.

FUJITA, M.S.L.; RUBI, M.; BOCCATO, V.R.C. O contexto sociocognitivo do catalogador em bibliotecas universitárias: perspectivas para uma política de tratamento da informação documentária. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação,

v.10, n.2, 2009a. Disponível em: <http://www.datagramazero.org.br>. Acesso em: 14 jun. 2010.

FUJITA, M.S.L; RUBI, M.P.; BOCCATO, V.R.C. As diferentes perspectivas teóricas e metodológicas sobre indexação e catalogação de assuntos. In: FUJITA, M.S.L. (Org.). A indexação de livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009b. p.19-42. Disponível em: <http://www.culturaacademica.com.br>. Acesso em: 12 jun. 2010.

GIANNASI-KAIMEN, M.J.; CARELLI, A.E. (Org.). Recursos informacionais para compartilhamento da informação: redesenhando acesso, disponibilidade e uso. Rio de Janeiro: Epapers, 2007.

GUHA, T.K.; SARAF, V. OPAC usability: assessment through verbal protocol. The Electronic Library, v.23, n.4, p.463-473, 2005.

HJØRLAND, B. Information seeking and subject representation: an activity-theoretical approach to information science. Westport: Greenwood Press, 1997.

HJØRLAND, B. Relevance research: the missing perspective(s): non-relevance and epistemological relevance. Journal of the American Society for Information Science, v.51, n.2, p.209-211, 2000.

HJØRLAND, B. Epistemology and the socio-cognitive perspective in information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.53, n.4, p.257-270, 2002.

JÁTIVA MIRALLES, M.V. Indicadores de calidad aplicables al análisis, evaluación y comparación de opacs. El profesional de la información, v.13, n.1, p.28-44, 2004.

LANCASTER, F.W. Avaliação de serviços de bibliotecas. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

LARGE, A.; BEHESHTI, J. OPACs: a research review. Library & Information Science Research, v.19, n.2, p.111-133, 1997.

LOPES, I.L. Estratégia de busca na recuperação da informação: revisão de literatura. Ciência da Informação, v.31, n.2, p.60-71, 2002.

MELO, L.B. Avaliação de sistemas de recuperação de informação: breve retrospectiva dos principais projetos. Cadernos BAD, n.2, p.29-46, 1994.

MEY, E.S.A.; SILVEIRA, N.C. Catalogação no plural. Brasília: Briquet de Lemos, 2009.

MILLER, D.H. User perception and the online catalogue: public library OPAC users “think aloud”. In: MCILWAINE, I.A.C. (Ed.). Knowledge organization and the global information society - ISKO. London: Ergon Verlag, 2004. v.9, p.275-280.

NOVOTNY, E. I don’t think I click: a protocol analysis study of use of a library online catalog in the internet age. College & Research Libraries, v.65, n.6, p.525-537, 2004.

OLIVEIRA, E.M.S. Entrevista com o autor do PHL. [S.l.: s.n.], 2004. Disponível em: <http://www.elysio.com.br/site/entrevista.htm>. Acesso em: 27 set. 2011.

OLIVEIRA, E.M.S. Sobre o PHL©Elysio. [20--?]. Disponível em: <http://www.elysio.com.br/site/phl.html>. Acesso em: 22 set. 2011.

ORERA ORERA, L. Los catálogos como instrumento de recuperación de la información. In: ORERA ORERA, L. (Ed.). Manual de biblioteconomía. Madrid: Sintesis, 2002. cap.7, p.137-151.

ROWLEY, J. A biblioteca eletrônica. Brasília: Briquet de Lemos, 2002.

SLYPE, G. Los lenguajes de indización: concepción, construcción y utilización en los sistemas documentales. Madrid: Fundación Germán Sanchez Ruipérez, 1991.

SPINK, A.; SARACEVIC, T. Dynamics of search term selection during mediated online searching. In: ASIS ANNUAL MEETING, 56., 1993, Columbus. Proceedings... New York: ASIS, 1993. v.30, p.63-72.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. BCO: biblioteca comunitária UFSCar. São Carlos: UFSCar, [20--?a]. Disponível em: . Acesso em: 23 abr. 2010.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS. Biblioteca Comunitária - BCo: tipos de usuários [20--?b]. Disponível em: <http://www2.ufscar.br/interface_frames/index.php?link=http://www.bco.ufscar.br>. Acesso em: 1 fev. 2011.

Published

2012-03-25

How to Cite

Graziosi SILVA, E. ., & Casari BOCCATO, V. R. . (2012). Evaluation of collective catalogs use of university libraries by user’ socio-cognitive perspective. Transinformação, 24(1). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6148

Issue

Section

Original