Reading and University: an analysis of some critica I issues

Authors

  • Acácia Aparecida Angeli dos Santos

Keywords:

leitura, universitários, ensino de 3ºgrau

Abstract

The precarious performance in reading presented by
university students deserves to be object of ref/ections and researchs so that conditions providingurgent changes be created. Itbecomes necessary that the Universityassume its leadingrolein the search of solutions for this
important issue, which is highly relevant to the Qualification of the
professionals it forms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) BIRD,M.D.Helpingstudents think and read more critically. Journal of Reading, 32(81: 743-745, 1989.

(2) BOTOMÉ,S. P. Questões de Estudo: uma condição para instalar discriminação de aspectos importantes de um texto. Psicologia, 5(2): 1-27, 1979.

(3) CANDLlN,C. N. (org.) Learningto write: first language/second language. Longman, 1983.

(4) CARONE,F. B. O desempenho lingürstico dos candidatos ao vestibular: concordância verbal. Cadernos de Pesquisa, 19: 39-52, 1976.

(5) CARROLL,J. B. Defining language comprehension: some speculations, In R. O. Freedle e J. B.Carroll(orgs.) Language Comprehensionand 1I1eAcquisitionDfKnowledge.Washington: Winston & Sons. 1972.

(6) CLARY.L. M. How well do vou teach criticaI reading. The Reading Teacher. 31(2): 142-146, 1977.

(7) DURAN,A. P. PadrGesde Comunicaçlo Oral e Compreenslo da Comunicaçlo Escrita na Universidade: estudos no Nordeste. Tese de Doutoramento, IPUSP, 1981.

(81 EURICH.A. C. &KRAETSCH,G. A. A 50-vear comparison 01 Universitv of Minnesota fishermen's reading performance. Journal of Educational Psychology. 74(51: 37-45, 1982.

(91 FERSTER. C. B.; CUlBERTSON. S. &BOREN, M. C. P. Behavior Principies. Appleton Centurv Crofts, 1968. Trad. por M. I. Rocha e Silva e colaboradores para Hucitec/Edusp em 1977.

(101 GARDNER. R. C. Social Psychology and Second language learning: The role of attitudes and motivation. london: Edward Arnold, 1985.

(111 GOUVEIA. A. J. A pesquisa educacional no Brasil. Cardernos de Pesquisa (11: 46-57,1971.

(121 GOUVEIA, A. J. A pesquisa sobre Educação no Brasil: de 1970 para cá. Cadernos de Pesquisa (191: 75-87, 1976.

(131 GRANJA, E. C. ContribuiçGes ao Estudo da leitura entre estudantes universitários. Dissertação de Mestrado, IPUSP,1985.

(141 HUSSEIN, C. L. leitura Crrtica e Criativa: teste de procedimentos de treino e generalização. Tese de Doutoramento, IPUSP, 1982.

(151 MANNA, A. &MISHEFF. S. What teachers say about their own readingdevelopment.Joumal ofReading31(21:160-168, 1987.

(161 MARlNG.G. & SHEA,M. A. Skillsare not enough in college developmentalreading.JoumalofReadilg,25(81:786-790, 1982.

(171 NOGUEIRA,A. X. & VAllEZl, W. A. Ensino do 3° Grau e Redação. In Redação e leitura, I Encontro Nacional para Professores do 39 Grau. PUCSP, 1983.

(181 OAKHlll. J. and GARNHAM,A. Becoming a Skilled Reader. Basil Blackwell ltd., New York, USA, 1988.

(191 PEREIRA; M. E. M. Uma Análise das Dificuldades de Compreensão de Textos entre Estudantes Universitários. Dissertação de Mestrado, IPUSP, 1983.

(20) PLEVINICK.D. Reading - The most important concern for a University. Journal of Reading. 21(7): 568-572. 1981.

(21) ROCCO. M. T. F. Crise na Linguagem: a Redaçlo no Vestibular. São Paulo: Mestre Jou. 1981.

(22) SALASOO.A. Cognitive processing in oral and silent reading comprehension. Research Ouarterly. 29(1): 59-69. 1986.

(23) SANTOS. L. M. Criatividade e Ensino. In G. P. Witter e J. F. B.LomOnaco(orgs.). Psicologiada Aprendizagem: aplicaçGes na escola. São Paulo: EPU. 1987.

(24) SILVA. E. T. e MAHER.J. P. Leitura: uma estratégia de sobrevivência. Ciênciae Cultura. 30( 12): 1431-1435. 1978.

(25) SMITH. C. B.; SMITH. S. L. & MIKULECKY.L. Teaching Reading in Secondary School Content Subjects: a bookthinking processo New York: Holt. 1978.

(26) SKINNER.B. F. Verbal Behavior. New York: Appleton. 1957. Trad. por M. P. Villalobos para Ed. Cultrix em 1978.

(27) STAATS.A.W. Learning.Language and Cognition. New York: Holt. Rinehart and Winston. Inc.. 1968.

(28) TORRANCE. E. P. Guiding Creative Talent. Englewood: Prentice Hall. 1962. Trad. por A. Arruda para Ibrasa em 1976.

(29) WITAKER. D. C. A. O vestibulando e a cultura legrtima: análise do estudante brasileiro no processo de urbanizaçlo. Dissertação de Mestrado. FCH-USP.São Paulo. 1979.

(30) WITTER. G. P. Pesquisa como processo de tomada de decislo: variáveis relevantes. Pré-print de 1989a (no prelo).

(31 ) WITTER. G. P. Pesquisa documental. pesquisa bibliográfica e busca de informaçlo. Pré-print de 1989b (no prelo).

Published

1990-11-25

How to Cite

Santos, A. A. A. dos. (1990). Reading and University: an analysis of some critica I issues. Transinformação, 2(2/3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1668

Issue

Section

Original