Science teaching: brochuras as didatic material
APOSTILAS COMO MATERIAL DIDÁTICO
Abstract
Recently in Brazil, researches have been engaged in studies to
analyse and evaluate the efficiency of many didactic materiais. ln many countries, the didatic editorial market is diversífying aided to, more and more,
the science principais. ln this work, 56 texts were analysed. These texts
proceded by coce embracing a period of nine years in small courses activities, whose main customers were the 1 st and 2 nd grade students. From these text, 49 had the participation of universitarian students for their
envolviment with scientific iniciation activities. The seven remaining consist of universitarian teachers responsability. This study focalized changing of productions detaching 99,8% from the texts of individual authorship kind to
the students and 99,6% to the teachers. The results were discussed focusing the studied material because they show "pre-prints"characteristics or
developing educational text wich have conditions of being examined and evaluated how many we need, till they get a final product scientifically acceptable. Suggestions were given to establish an editorial politics that have conditions to normalize and standardize them including professionals from this search area.
Downloads
References
AMARAL, I. A. do. O ensino de ciências e o desafio do fracasso escolar. IN: SANFELlCE, J. L. A universidade e o ensino de 1? e 2~graus. Campinas: Papirus, 1988.
ARAÚJO,B.J. de. Emtornode umconceitoatualde universidade. Ciência e Cultura,SãoPaulo, v.39, n.10, p.944-50,out.1987.
BARROS,Z.P. de. A extensão universitária e o ensino de i? e 2~graus. Educação Brasileira,Brasília,v.2, n.5,2.sem.,1980.
BRUNER,J. S. Oprocesso da educação. São Paulo: Nacional, 1973. 87 p.
CAVALCANTI, M. C. & LOMBELLO, L. Atividades de leitura, produção de textos e o livro didático. DO Leitura, v. 10, n. 110, p. 4-5,1991.
FAGUNDES, V.A. Imagem social do "deficiente" nos livros didáticos do 10grau. SãoPaulo, 1989. Dissertação(Mestrado emPsicologia),PontifíciaUniversidadeCatólica,1989.0 ensino de ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1987. 124 p. (Projeto Magistério).
FRACALANZA, H. ; AMARAL, I. A. do ; GOUVEIA, M. S. F. O ensino de ciências no primeiro grau. São Paulo: Atual, 1987. 124 p. (Projeto Magistério).
FRANCO-JÚNIOR, C. Os livros e a gravidade: uma queda pouco didática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 70, n. 165, p. 224-42, maio/ago., 1989.
MARTINS,A. R. Ensino de ciências: apostilas como material didático. Campinas, 1991.Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia), Pontifícia Universidade Católica de
Campinas, 1991. 109 p.
MARTINS,R.H. de S.C. Ofuturo professor: teste de eficiência de um curso focalizando problemas educacionais brasileiros e procedimentos de ensino. São Paulo, 1987. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Psicologia da Universidade de São
Paulo, 1987.
PALMAFILHO,J. C. Formação continuada dos profissionais de ensino: convênios SE/Universidades. Algumas considerações iniciais. IN: 11FASE DO FORUM SOBRE A
LICENCIATURA E A H JORNADA PELA VALORIZAçÃO DOENSINOPÚBLICO,1991, São Paulo. Anais. São Paulo: USP, 1991. p.18-21
POBLACIÓN,D. A. Artigos científicos e Trans-in-formação: pré-requisitos para a publicação. Trans-in-formação, Campinas, v. 1, n. 1, p. 51-64, jan.labr. 1989.
PUGH,S.L. &PAWAN,F. Reading,writingand academicliteral)'. IN: FLlPPO, R.F. e CARERLY, D.(org.) College reading & study strategy programs. Newark, Dell: IRA,1991.
WITTER, G. P. Ciência e ensino. IN: WITTER,G. P. Ciência, ensino e aprendizagem. São Paulo: Alfa-Omega, 1975.
WITTER,G. P. Privação cultural: instrução programada. São Paulo: VETUR,1976.
. O treinamento do professor em tecnologia da educação. Boletim de Psicologia, v. 26, n.68, p. 13-16, 1975.
WITTER,G.P. &DÁLIA,E.C.P. Educação de adultos: textos e pesquisas. Rio de Janeiro: Achiamé, 1983. 137 p.
; TÉRZIS,A.; GUZZO,R. L. ; MONTE-SERRAT, S.; AMARAL,V. Dissertações de mestrado em Psicologia Clínica(PUCCAMP,1975/1987):análise da estrutura geral do
discurso. Trans-in-formação, Campinas, v. 1, n.1, p. 65-79, jan.labr. 1989.
ZAKON,A. Qualidades desejáveis na iniciação científica. Ciência e Cultura São Paulo, v. 41, n. 9, p. 86-77, seI. 1989.
ZANETIC,J. Uma revisão sobre a resolução 30. IN:11FASE DO FORUM SOBRE A LICENCIATURAE A 18JORNADA DO ENSINO PÚBLICO, 1991, São Paulo. São Paulo: USP, 1991. p. 33-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Transinformação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.