Religare

information behavior in light of the Ellis model

Authors

  • Luciana Ferreira da COSTA Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Ciência da Informação
  • Francisca Arruda RAMALHO Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação.

Keywords:

Information seeking behavior, David Ellis, Information users, Postgraduate studies program in religion sciences

Abstract

This paper analyzes the information seeking and use behavior among students of the Master’s Degree Program in Religion Sciences offered by the Postgraduate Studies Division at the Universidade Federal da Paraíba, given the importance of religion in the present time. Such analysis is carried out based on the behavioral model of information seeking and use developed by David Ellis, later expanded by the author in conjunction with Cox and Hall. From an environment of 40 students, a sample of 23 (57%) students was studied. Through the description of information sources and media used, and barriers in the face of the students’ information needs, the analysis shows that the students’ information seeking and use behavior is based on the eight categories set out in Ellis model. The analysis also shows that there is a logical sequence between the different stages of the process, favoring the use of information and communication technologies associated with traditional references.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, E.A. A construção da informação: práticas informacionais no contexto de Organizações Não-Governamentais/ONGs brasileiras. 1998. 221f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Brasília, 1998.

BAPTISTA, S.G.; CUNHA, M.B. Estudo de usuários: visão global dos métodos de coleta de dados. Perspectivas em Ciência da Informação, v.12, n.2, p.168-184, 2007.

BELKIN, N.J. Anomalous States of Knowledge as a basis for information retrieval. Canadian Journal of Information and Library Science, n.5, p.133-143, 1980.

BELLUZZO, R.C.B. Educação de usuários de biblioteca universitária: da conceituação e sistematização ao estabelecimento de diretrizes. 1989. 107f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

BOHMERWALD, P. Uma proposta metodológica para avaliação de bibliotecas digitais: usabilidade e comportamento de busca por informação na Biblioteca Digital da PUC - Minas. Ciência da Informação, v.34, n.1, p.95-103, 2005.

CHOO, C.W.; DETLOR, B.; TURNBULL, D. A behavioral model of information seeking on the web: preliminary results of study of how managers and IT specialists use the web. In: ASIS ANNUAL

MEETING, 35th, 1998, Medford. Electronic proceedings... Medford: [s.n.], 1998. Available from <http://choo.fis.utoronto.ca/fis/respub/asis98/>. Cited: 27 Oct. 2004.

CHOO, C.W. Information seeking on the web: an integrated model of browsing and searching. First Monday, v.5, n.2, Feb. 2000. Available from: <http://firstmonday.org/issues/issues5_2/choo/index.html>. Cited: 27 Out. 2004. 2000. Available from: <http://firstmonday.org/issues/issues5_2/choo/index.html>. Cited: 27 Out. 2004.

Published

2010-05-25

How to Cite

COSTA, L. F. da, & RAMALHO, F. A. (2010). Religare: information behavior in light of the Ellis model. Transinformação, 22(2). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/10402

Issue

Section

Original