Untold histories about the Copacabana Promenade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v19e2022a5322

Keywords:

Urban Icon, Pavement Patterns, Sursan

Abstract

This article is the result of the doctoral thesis “Rocks, drawings and designs: the Copacabana Promenade”, presented to the Graduate Program in Urbanism, of the Faculty of Architecture and Urbanism, at the Federal University of Rio de Janeiro, in April 2019 and has as objective to bring new information about the construction of Atlântica Avenue and its pavement patterns supported by primary sources, among them: the General Archive of the City of Rio de Janeiro; the Museum of Image and Sound; Moreira Salles Institute, and interviews with members of the technical staff of the Superintendence of Urbanization and Sanitation of the State of Guanabara. This content was scrutinized from iconographic research, which was confronted with current legislations, seeking to establish a relationship
between the modifications and events that led to the emergence and consolidation of the Copacabana Promenade as an urban icon and the period in which they occurred. Thus, it was possible not only to be precise the Burle Marx’s role, but also rescuing the role of public agencies and professionals involved in this great work, having as references: the engineering Journal of the State of Guanabara (Jul-Sep, 1969); The publication of the Department of Urban Roads of the
State of Guanabara (1970); The reports of the Lisbon National Laboratory of Civil Engineering – (1969-1970).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teba Silva Yllana, Universidade Estadual de Londrina, Centro de Tecnologia e Urbanismo, Departamento de Arquitetura e Urbanismo

Doutora em Urbanismo, na área História e Teoria do Urbanismo, pelo PROURB - Programa de Pós-graduação em Urbanismo, da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Estruturas ambientais Urbanas pela Universidade de São Paulo. Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela UEL - Universidade Estadual de Londrina, Especialista em Teoria e Ensino de Arquitetura e Urbanismo, pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina; Especialização em Engenharia de Segurança, pela UEL. Arquiteta, artista plástica e professora com experiência nas áreas de projeto arquitetônico, paisagismo, interiores e padrão cromático, com exposições coletivas no Brasil e no exterior. Criadora e coordenadora do Laboratório de Documentação Arquitetônica e da Construção Civil - Luiz César da Silva, no CTU-Centro de Tecnologia e Urbanismo da UEL, onde leciona.

ID Lattes: 0094253851005543

References

A NOVA COPACABANA. Rio de Janeiro: Departamento de Vias Urbanas do Estado da Guanabara, 1970.

ABREU, M. A evolução urbana do Rio de Janeiro. 4. ed. Rio de Janeiro: Instituto Pereira Passos, 2013.

ARQUIVO GERAL DA CIDADE DO RIO DE JANEIRO. Códice 33.2.39, fl.1-11. Logradouros: Construções da avenida Atlântica e prolongamento da rua Guanabara, em Botafogo, 1910.

ARQUIVO GERAL DA CIDADE DO RIO DE JANEIRO. Códice 33.2.45B. Memorial do engenheiro Costa Ferreira, 1924.

CARDEMAN, R. G. Por Dentro de Copacabana, descobrindo os espaços livres do bairro. Rio de Janeiro: Mauad, 2012.

CARDOSO, E. D. et al. História dos bairros: memória urbana: Copacabana. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 1986.

CAVALCANTI, L. Roberto Burle Marx 100 anos: a permanência do instável. In: CAVALCANTI, L.; El-DAHDAH, F. (org.). Roberto Burle Marx 100 anos: a permanência do instável. Rio de Janeiro: Rocco, 2009. p. 44-61.

FARAH, I. M. C. Arborização pública e desenho urbano na cidade do Rio de Janeiro: a contribuição de Roberto Burle Marx. 1997. 213 f. Dissertação (Mestrado em Urbanismo) — Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1997.

FLORIANO, C. Passeio de Copacabana: uma referência da arte pública de Roberto Burle Marx. [S.l.]: Docomomo, 2016. Disponível em: http://docomomo.org.br/wp-content/uploads/2016/01/159.pdf. Acesso em: 10 dez. 2016.

FROTA, L. C. Roberto Burle Marx: um modernista planetário. In: CAVALCANTI, L.; el-DAHDAH, F. (org.). Roberto Burle Marx 100 anos: a permanência do instável. Rio de Janeiro: Rocco, 2009. p. 134-151.

LEENHARDT, J. O Jardim: jogos de artifícios. In: LEENHARDT, J. (org.). Nos Jardins de Burle Marx. São Paulo: Perspectiva, 2010. p. 7-68. (Coleção Estudos, 150).

LISBOA, C. T. Mosaico português: 100 anos na paisagem urbana de Campinas. 275 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) — Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

MOTTA, M. Sobre Rochas, Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Andrea Jacobsen, 2017.

O’DONNELL, J. A invenção de Copacabana: culturas urbanas e estilos de vida no Rio de Janeiro (1890-1940). Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

PELLEGRINI, A. C. S. Pedra, papel: tesouro. In: SEMINÁRIO DOCOMOMO SUL: PEDRA, BARRO E METAL: NORMA E LICENÇA NA ARQUITETURA MODERNA DO CONE SUL AMERICANO – 1930-1970, 4., Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Docomomo Brasil, 2013. p. 1-30.

PINHEIRO, A. I. et al. Praia de Copacabana: um ícone carioca. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, n. 3, p. 57-76, 2009.

REVISTA DE ENGENHARIA DO ESTADO DA GUANABARA. v. 37, n. 3, 1969.

TABACOW, J. Pedra Portuguesa: ascensão e queda de uma tradição. Arquiteturismo em Questão, ano 6, 2012.

TEIXEIRA, M. O centenário da mais bela avenida do Rio — Avenida Atlântica, Copacabana. Jornal Copacabana Zona Sul, v. 126, ano 10, 2005. Disponível em: https://jornalcopacabana.com.br/ed126/milton.html. Acesso em: 18 out. 2015.

VELHO, G. A utopia urbana: um estudo de Antropologia Social. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. (Coleção Biblioteca de Ciências Sociais).

YLLANA, T. S. Rochas, Desenhos e Desígnios: o calçadão de Copacabana. 341 f. Tese (Doutorado em Urbanismo) — Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

Published

2022-12-10

How to Cite

Yllana, T. S. (2022). Untold histories about the Copacabana Promenade. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, 19, 1–18. https://doi.org/10.24220/2318-0919v19e2022a5322

Issue

Section

Research Article