Territory (and memory) from the residents' perspective

mental maps workshop with older adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v20e2023a5234

Keywords:

Older adults, Memory, Heritage workshops, Territory

Abstract

We understand the importance of discussing the preservation of cultural heritage — more specifically urban — in small, recently founded cities, often lacking heritage policies, as in the case of Patrocínio Paulista (SP), and we recognize the articulation between community and government, a fundamental principle for actions that are more appropriate to the local context.
In this sense, this work aims to understand what the very residents consider the city's cultural heritage and represents their daily lives and their memories. Thus, from one of the methodologies used during a
master's research, through the development of mental maps, we aimed to reflect on the narrative (graphically represented) of the generation that has lived in the
place for the longest time, namely, older adults. As a result, through a careful analysis, a much more affective reading of the city is perceived, close to its reality, its
changes over time, and its underlying identity elements,
also seeking to overcome the historical-stylistic idea
based on the principles of exceptionality often linked to
heritage processes in the country for decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Alves Goulart Rocha, Universidade Federal de Uberlândia

Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e Design

Claudia dos Reis e Cunha, Universidade Federal de Uberlândia

Faculdade de Arquitetura e Urbanismo e Design

References

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 18. ed. São Paulo: Cia das Letras, 2015.

CHUVA, M. R. R. Os arquitetos da memória: sociogênese das práticas de preservação do patrimônio cultural no Brasil (anos 1930-1940). 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2017.

DECCA, E. S. Memória e Cidadania. In: CUNHA, M. C. P. (org.). O Direito à Memória: Patrimônio Histórico e Cidadania. São Paulo: Departamento do Patrimônio Histórico, 1992, p. 129-136.

DE PAULA, L. T. Mapa mental e experiência: um olhar sobre as possibilidades. In: XVI Encontro Nacional de Geógrafos, Porto Alegre, julho 2010. Disponível em: http://geografiahumanista.files.wordpress. com/2010/07/luiz-tiago-de-paula.pdf. Acesso em: 16 jan. 2021.

FONSECA, M. C. L. Para além da pedra e cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural, In: ABREU, R.; CHAGAS, M. (org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. p. 59-79.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA ESTATÍSTICA. Patrocínio Paulista (SP). Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/patrocinio-paulista/panorama. Acesso em: 4 dez. 2020.

LEANDRO, M. H.; CANTO, T.S. Mapas mentais no ensino de geografia: a cidade de Uberaba-MG pela memória e percepção dos alunos da universidade aberta à terceira idade – UFTM. Formação Online, v. 26, n. 48, p. 72-93, 2019. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/ article/view/4479/5048. Acesso em: 16 jan. 2021.

MICRUTE, R. L. R.; KASHIWAGI, H. M. O uso dos mapas mentais na construção da percepção espacial. In: PARANÁ, Secretaria da Educação do Estado. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 2014. Curitiba: SEED/PR, 2016. v. 1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/ producoes_pde/2014/2014_ufpr_geo_artigo_regina_lucia_rocha_micrute.pdf. Acesso em: 31 de maio de 2020.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, v. 10, p. 7-28, 1993.

ROCHA, B. A. G.; CUNHA, C. R. A ampliação dos modelos de gestão do patrimônio: a importância da participação comunitária para as cidades de pequeno porte e com exemplares arquitetônicos modestos. Revista CPC (USP), v. 14, p. 8-36, 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cpc/ article/view/156189. Acesso em: 3 dez. 2020.

Published

2023-12-20

How to Cite

Rocha, B. A. G., & Cunha, C. dos R. e. (2023). Territory (and memory) from the residents’ perspective: mental maps workshop with older adults. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, 20. https://doi.org/10.24220/2318-0919v20e2023a5234

Issue

Section

Research Article