CHILDREN AND FAVELA SPACE: THE COMPLEXITY OF SPACE IN CHILDHOOD INTERACTIONS
Keywords:
slum, children, free space, identidyAbstract
The idea behind this article is to learn what is the urban experience of children that live
in slums. How does the child react to its environment? Where does the child play? How
does the child build its character from the environmental interaction? The goal of this
article is to disclose the complexity brought by the use of the out-door environment of the
slums from the child’s intervention in its own process of development, when they adopt
certain areas of the slums as their playground. The Rocinha slum, in the city of Rio de
Janeiro, is our case study. The investigation is grounded on data collected by informal conversations with the children, photographs and children drawings, oriented as a qualitative and participative research, based on previous studies from Tuan, Fischer e Morin. We analyzed the games that use the special out-door environment of the slums, transforming these places in affective environments, reorganizing the uses of this environment. We considered said interaction as playing a roll in the person/child’s development – slum/slum, from the moment that the child notices itself as part of the environment. It is the knowledge of a peculiar urban environment that limits social practices and mental representations developed by slum children, that bring in their dreams the image of what should be, from their perspective, the urban world.
Downloads
References
ALMEIDA, M. da C. de. Complexidade, do casulo à borboleta. In:CASTRO, G de.; CARVALHO, E. de A.; ALMEIDA,
M. C.(Org.) Ensaios de complexidade. 3.ed. Porto Alegre: Sulina, 2002. p.21-41.
AUGÉ. M. O sentido dos outros: atualidade da antropologia. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRASILEIRO, A. Espaços de uso comunitário em programas habitacionais: entre o discurso e a prática. Rio de
Janeiro, 2000. Dissertação (Mestrado) – Proarq, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
COELHO, G. do N. Espaço vivido favela: brincadeiras infantis nos espaços livres da Rocinha. Rio de Janeiro,
Dissertação (Mestrado) – Proarq, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
DaMATTA, R. A casa e a rua. 5.ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DUARTE, C. R. The Favelas of Rio de Janeiro. In: OLIVER, P. (Org.) Encyclopedia of the Vernacular Architecture
of the World. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. v.3.
_______. Favelas. In: TEIXEIRA, F. C. et al. (Org.) Enciclopédia de guerras e revoluções do século XX. Rio de
Janeiro: Campus, 2004. v.1, p.1-333.
DUARTE, C. R. et al. Favela, um bairro. São Paulo: Proeditores, 1996.
FISCHER, G.-N. Psicologia social do ambiente. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
LIMA, M. S.A cidade e a criança. São Paulo: Nobel, 1989.
LYNCH, K. A boa forma da cidade. Lisboa: Edições 70, 1999.
MAGNOLI, M. Espaços livres e urbanização: uma introdução aos aspectos da paisagem metropolitana. São
Paulo, 1983. Tese (Livre-Docência) – Faculdade de Arquitetura, Universidade de São Paulo.
MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002.
_______. O método 2: a vida da vida. 2.ed. Porto Alegre: Sulinas, 2002.
_______. O método 5: a humanidade da humanidade – a identidade humana. Porto Alegre: Sulinas, 2002.
MORIN, E.; MOIGNE, J.-L. A inteligência da complexidade. São Paulo: Sulina, 2000.
NOVO DICIONÁRIO AURÉLIO – versão 5.0. CD-ROM: POSITIVO Informática, 2004.
PERLMAN, J. E. O mito da marginalidade: favelas e políticas no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
SOARES, F. F. A favela e a floresta: um estudo das relações entre homem e meio ambiente. Rio de Janeiro,
Dissertação (Mestrado) – Prourb, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
TAPSELL, S. M. Rivers and river restoration: a child’s s-eye view. Landscape Research, Cambridge, v.22, n.1, 1997.
TOZETTO, E. J. Relações de espaço, lugar e cultura em comunidades de baixa renda: o caso da favela Parque da Cidade. Rio de Janeiro, 2006. Dissertação (Mestrado) – Proarq, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
TUAN, Y.-F. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
_______. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
VENTURI, R. Complexidade e contradição na arquitetura. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6.ed. São Paulo: Marins Fontes, 2002.
VON, C.A história do brinquedo. São Paulo: Alegro, 2001.