Teaching and environmental comfort

A discussion about the insertion of ergonomics in the design process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0919v15e2018a3413

Keywords:

Environmental comfort, Teaching, Ergonomics, Design

Abstract

The article discusses the process of teaching environmental comfort, ergonomics, and design process. It presents the experience of teaching environmental comfort for first-year students, aiming to introduce them to the basic concepts of environmental com-fort (lighting, temperature, acoustics, and ergonomics) and energy efficiency, as well as raise their awareness on the importance of ergonomic meanings and features to the perception, organization, and scaling of the environmental design built by assessing the influence of physical, environmental, cultural, and psychological factors on user behavior. The conclusion is that issues of environmental comfort must be addressed together with all the design variables, and that despite the existence of various design methods, one should exercise the consideration of environmental comfort issues in conjunction with other variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, J. et al. Introdução à ergonomia: da prática à teoria. São Paulo: Blücher, 2009. p.148-149.

BRASIL. Lei nº 12.378, de 31 de dezembro de 2010. Regulamenta o exercício da Arquitetura e

Urbanismo. Brasília: Casa Civil, 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_

ato2007-2010/2010/lei/L12378.htm>. Acesso em: 28 jan. 2016.

COSTA, A.P.L.; VILLAROUCO, V. Que metodologia usar? Um estudo comparativo de três avaliações ergonômicas em ambientes construídos. In: MONTÁLVÃO, C.; VILLAROUCO, V. Um novo olhar para o projeto: a ergonomia no ambiente construído. Recife: Editora UFPE, 2014. p. 247.

DANIELLOU, F. (Org.). A ergonomia em busca de seus princípios: debates epistemológicos. São Paulo: Blücher, 2004.

GEHL, J. Cidades para pessoas. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

GONÇALVES, J.C. et al. O Edifício ambiental. São Paulo: Oficina de Textos, 2015.

HALL, E. A dimensão oculta. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

KOWALTOWSKI, D.C.C.K. et al. (Org.). O processo de projeto em arquitetura da teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. p.21.

KRONKA MÜLFARTH, R.C. Proposta metodológica para avaliação ergonômica do ambiente urbano: a inserção da ergonomia no ambiente construído. 2017. 220 f. Tese (Livre Docência) — Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

KRONKA MÜLFARTH, R.C.; ANDRADE, A.G.S. Definição de ergonomia. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, 2014a. Notas de Aulas da disciplina Percepção, espaço e mobilidade – Primeiro semestre.

KRONKA MÜLFARTH, R.C.; ANDRADE, A.G.S. Fatores ergonômicos. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, 2014b. Notas de Aulas da disciplina Percepção, espaço e mobilidade — Primeiro semestre.

KRONKA MÜLFARTH, R.C.; ANDRADE, A.G.S. Variáveis ergonômicas, diagnóstico. São Paulo: Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, 2016. Notas de Aulas da disciplina Homem, Arquitetura e Urbanismo, Conforto Ambiental 01 — Fundamentos — Primeiro semestre.

MORAES, A.; MONT’ALVÃO, C. Ergonomia: conceitos e aplicações. Rio de Janeiro: 2AB Editora, 2003.

NEW YORK CITY. Departments of Design and Construction, Health and Mental Hygiene, Transportation, City Planning. Active Design Guidelines: Promoting physical activity and health in design. 2010. Available from: <https://centerforactivedesign.org/dl/guidelines.pdf >. Cited: Oct. 10, 2015.

SCHMID, A.L. A ideia de conforto: reflexões sobre o ambiente construído. Curitiba: Pacto Ambiental, 2005.

UNITED NATIONS ENVIRONMENTAL PROGRAMME. Buildings investing energy and resource efficiency. 2011. The Green Economy Report. Available from: . Cited: June 14, 2011.

VIANNA, N.S. O estado da arte em ensino e pesquisa na área de conforto ambiental no Brasil. Santo André: Editora Universidade do Grande ABC, 2002.

VIRILIO, P. O Espaço crítico. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

Published

2018-04-03

How to Cite

Kronka Mülfarth, R. C. (2018). Teaching and environmental comfort: A discussion about the insertion of ergonomics in the design process. Oculum Ensaios - ISSNe 2318-0919, 15(1), 171–182. https://doi.org/10.24220/2318-0919v15e2018a3413