Validation study of the classroom climate for creativity scale

Authors

  • Denise de Souza FLEITH Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento.
  • Leandro Silva ALMEIDA Universidade do Minho, Instituto de Educação.
  • Francisco José Brito PEIXOTO Instituto Superior de Psicologia Aplicada.

Keywords:

Classroom climate, Creativity, Elementary school level, Scale

Abstract

The purpose of this study was to adapt and validate the Classroom Climate for Creativity Scale for 5th grade Elementary School students. The instrument was administered to 504 students, from both public and private schools in the Federal District of Brasilia, in order to assess the classroom climate in the subjects of Portuguese and Mathematics. The results of the confirmatory factor analysis showed three dimensions associated with classroom climate for creativity: teacher’s stimulus to creativity, student’s self-perception of creative characteristics and student’s motivation for learning. The alpha coefficient values varied between 0.69 and 0.88. It was concluded that the three-factor model is adequate and, therefore, the scale can be used for research and assessment of the extent to which classroom climate enhances creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2003). Criatividade: múltiplas perspectivas (3ª ed.). Brasília: EdUnB.

Alencar, E. M. L. S., Fleith, D. S., & Bruno-Faria, M. F. (2010). A medida da criatividade: possibilidades e desafios. In E. M. L. S. Alencar, M. F. Bruno-Faria & D. S. Fleith (Orgs.), Medidas de criatividade: teoria e prática (pp.11-34). Porto

Alegre: Artmed.

Almeida, L. S., Prieto, L. P., Ferrando, M., Oliveira, E., & Ferrándiz, C. (2008). Torrance Test of Creative Thinking: the question of its construct validity. Thinking Skills and Creativity, 3 (3), 53-58.

Amabile, T. A. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview Press.

Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2003). Creativity in university courses: perceptions of professors and students. Gifted and Talented International, 19 (1), 24-28.

Barreto, M. O., & Martínez, A. M. (2007). Possibilidades criativas de professores em cursos de pós-graduação stricto sensu. Estudos de Psicologia (Campinas), 24 (4), 463-473. doi: 10.1590/S0103-166X200700040006.

Bruno-Faria, M. F., & Alencar, E. M. L. S. (1998). Indicadores de clima para criatividade (ICC): um instrumento de medida da percepção de estímulos e barreiras à criatividade no ambiente de trabalho. Revista de Administração, 33 (4), 86-91.

Chagas, J. F., Aspesi, C. C., & Fleith, D. S. (2005). A relação entre criatividade e desenvolvimento: uma visão sistêmica. In M. A. Dessen & A. Costa Jr. (Eds.), A ciência do desenvolvimento: tendências atuais e perspectivas futuras (pp.210-228). Porto Alegre: Artmed.

Crespo, M. L. F. (2004). Construção de uma medida de clima criativo em organizações. Estudos de Psicologia (Campinas), 21 (2), 91-99. doi: 10.1590/S0103-166X2004000200007.

Cropley, A. J. (2006). Creativity: a social approach. Roeper Review, 28 (3), 125-130.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. New York: Harper Collins.

Csikszentmihalyi, M. (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In R. J. Sternberg (Org.), Handbook of creativity (pp.313-335). New York: Cambridge University Press.

Csikszentmihalyi, C. (2006). Developing creativity. In N. Jackson, M. Oliver, M. Shaw & J. Wisdom (Orgs.), Developing creativity in higher education (pp.xviii-xx). London: Routledge.

Feldman, D. H., Csikszentmihalyi, M., & Gardner, H. (1994). A framework for the study of creativity. In D. H. Feldman, M. Csikszentmihalyi & H. Gardner (Orgs.), Changing the world: a framework for the study of creativity (pp.1-45). Westport, CT: Praeger.

Fleith, D. S., & Alencar, E. M. L. S. (2005). Escala sobre o clima para criatividade em sala de aula. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 21, 85-91.

Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.

MacCallum, R. C., & Austin, J. T. (2000). Applications of structural equation modeling in psychological research. Annual Review of Psychology, 51 (1), 201-226.

Morais, M. F. (2001). Definição e avaliação da criatividade. Braga: Universidade do Minho.

Nakano, T., & Wechsler, S. M. (2007). Criatividade: características da produção brasileira. Avaliação Psicológica, 6 (2), 261-273.

Renzulli, J. S. (1992). A general theory for the development of creative productivity through the pursuit of ideal actsof learning. Gifted Child Quarterly, 36, 17-182.

Runco, M. A. (1993). Cognitive and psychometric issues in creativity research. In S. G. Isaksen, M. C. Murdock, R. L. Firestien & D. J. Treffinger (Orgs.), Understanding and recognizing creativity: the emergence of a discipline (pp.331-368). Norwood, NJ: Ablex.

Santos, A. T. (1995). Estudo da criatividade no Brasil: análise das teses/dissertações em psicologia e educação (1970/1993). Dissertação de mestrado não-publicada, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas.

Silva, P. A. N. (2000). Avaliação do perfil da criatividade do professor no ensino médio. Dissertação de mestrado não-publicada, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Simonton, D. K. (1988). Scientific genius. Cambridge: Cambridge University Press.

Starko, A. (2001). Creativity in the classroom. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1999). The concept of creativity: prospects and paradigms. In R. J. Sternberg (Org.), Handbook of creativity (pp.3-15). New York: Cambridge University Press.

Treffinger, D. J. (1987). Research on creativity assessment. In S. G. Isaksen (Org.), Frontiers of creativity research: beyond the basics (pp.103-119). Buffalo, NY: Bearly.

Wechsler, S. M. (2001). Criatividade na cultura brasileira: uma década de estudos. Teoria, Investigação e Prática, 6 (1), 215-226.

Wechsler, S. M. (2006a). Validity of the Torrance tests of creative thinking to the Brazilian culture. Creativity Research Journal, 18 (1), 15-25.

Wechsler, S. M. (2006b). Estilos de pensar e criar. Campinas: PUC-Campinas.

Zanella, A. V., & Titon, A. P. (2005). Análise da produção científica sobre criatividade em programas brasileiros de pós-graduação em psicologia (1994-2001). Psicologia em Estudo, 10 (2), 305-316.

Published

2011-09-30

How to Cite

FLEITH, D. de S., ALMEIDA, L. S. ., & PEIXOTO, F. J. B. (2011). Validation study of the classroom climate for creativity scale. Psychological Studies, 28(3). Retrieved from https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8893